grafika: fotolia.pl
Zobacz również
Krótkie zestawienie 3 podstawowych pojęć strategy managerów, developerów i innych agencyjnych person z pewnością może być przydatne w dyskusji.
IA, czyli informacja to podstawa
Po briefie, ustaleniu szczegółów, poznaniu zlecenia, czas na IA. Agencje przygotowują coraz chętniej IA, ponieważ zauważają płynące z tego oszczędności. Większe usability, łatwiej wprowadzane zmiany, tańsze poprawki i zadowolony użytkownik. Kupujesz to, prawda? Ale chociaż zorientuj się, za co płacisz.
Serwis, niezależnie od tego jak rozbudowany, wymaga dokładnego przemyślenia. Układ poszczególnych elementów może zaważyć na jego sukcesie. Architektura informacji (Information Architecture, IA) jest po to, by zrobić to z głową. Wymagania i oczekiwania zostają przełożone na układ informacji nowego serwisu. Powinien on opierać się na ergonomicznej organizacji i strukturze treści łatwej w nawigacji. Osoby zajmujące się IA budują makiety o wysokim usability, czyli użyteczności.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Możesz się również spotkać z pojęciem user-centered design, czyli projektowaniem zorientowanym na użytkownika, stawiającym go w samym środku działań. Oznacza to przeprowadzanie testów z udziałem użytkowników, budowanie person (szablonów zachowań odbiorców) czy badań ruchu Internautów na stronie. Główny nacisk położony jest na ich wymagania, oczekiwania i cele. W efekcie powstają ścieżki użytkowników i makiety nowego serwisu (szablony zawierające układy elementów na stronach).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednak nie myl IA z UX, bo to zaledwie ułamek doświadczeń użytkowników. Gotowe materiały IA po testach i poprawkach wędrują do kreacji, gdzie graficy nadają im charakter i paletę barw.
UI, czyli pierwsze wrażenie
UI (User Interface) skupia się na wizualnej stronie projektu. Tutaj prym wiedzie kreatywność i wpływ na użytkownika. Elementy wizualne powinny zachęcać go do interakcji. W końcu jest to najważniejszy punkt styczności z odbiorcą. UI projektuje wygląd serwisu, który widzi użytkownik podczas wyświetlania strony. Wykorzystuje się wcześniej przygotowane makiety IA, wypełnia je grafiką oraz tworzy wizualny i emocjonalny całokształt. Zajmuje się brandingiem, elementami wizualnymi, kolorystyką, typografią, logami i layoutami.
Tak samo jak w przypadku IA, jest to jedynie element UX. Jednak kluczowa jest współpraca i przepływ informcji między członkami zespołu. UI jest zawsze nieodłącznym elementem sukcesu UX.
UX, czyli liczy się efekt końcowy
Przychodzisz do agencji i słyszysz „będzie użytecznie”. Ale co tak naprawdę oznacza to dla właściciela serwisu? User Experience to dziedzina badań nad doświadczeniem użytkowników wynikających z użyteczności produktów i usług. Nas interesuje w zakresie serwisu internetowego. Na pierwszym miejscu stawiane są całościowe odczucia związane z korzystaniem z witryny. Użyteczny, czyli jaki właściwie? Najczęściej kojarzy się to z czymś pożytecznym i przydatnym. Po prostu idealna kombinacja stworzona dla użytkowników.
Jednak nie zapędzaj się daleko w tym myśleniu. Tak jak w każdym związku i tu trzeba kompromisów. Relacje firma–użytkownik powinny rozwijać się przy zachowaniu zdrowego rozsądku. Dlatego zadaniem agencji jest przygotowanie serwisu realizującego cele i spełniającego potrzeby zarówno użytkowników, jak i firmy. UX łączy w sobie strukturę informacji, layouty i elementy każdej podstrony. Skupia się na dopracowaniu każdego szczegółu począwszy od wyglądu przycisków po kolorystykę strony.
Celem działań zorientowanych na UX jest całokształt. Wizerunku. Wrażeń. Doświadczeń. Nie tylko chodzi o ładną stronę, ale użyteczną, doprowadzającą do realizacji postawionych wcześniej wymagań. To właśnie projektant UX kreuje sposób, w jaki użytkownik doświadcza serwisu. I na jego barkach spoczywa odpowiedzialność, jak on zareaguje. Czy będzie interakcja. Co należy do jego obowiązków? Zestawienie wymagań i oczekiwań firmy oraz użytkowników, określenie funkcjonalności, zbudowanie ścieżki użytkownika, określenie person, zbudowanie makiet, mapy strony i interakcji, przeprowadzanie badań i testów…
Dokładnie analizowana nie jest tylko nawigacja serwisu, lecz również jego zdolność do budowania zaangażowania. Projekt powinien najlepiej docierać do emocji grupy docelowej. Odpowiedni kontekst, storytelling, zaproszenie do świata marki – to wszystko zachęca użytkownika do interakcji. O co dba UX? Projekt powinien pozytywnie zaskoczyć użytkownika już od samego początku. Nawiązać z nim nić porozumienia. Zainteresować go i zaangażować w interakcję. Zapewnić mu rozrywkę. Zapaść mu w pamięć jako pozytywne doświadczenie.
UX to mieszanka wybuchowa IA, IU, usability, contentu i kreatywności. Tak naprawdę łączy w sobie pracę wielu osób. UX to emocje, jakie użytkownik odczuwa podczas odwiedzin serwisu.
Autor: Anna Roth, project manager w poznańskiej agencji interaktywnej Crafton.
—
Więcej o użyteczności podczas WUD WRO i WUD Silesia – pod patronatem NowegoMarketingu.