IA, UI i UX, czyli nowomowa agencyjna

IA, UI i UX, czyli nowomowa agencyjna
Chcesz nową stronę internetową, zgłaszasz się do agencji i... Wydawałoby się, że wszystko pójdzie jak po maśle. Niestety czasem agencje tak są zapatrzone w nowe trendy czy walkę o miejsca w rankingach, że nie kwapią się do prostej i logicznej rozmowy z klientem. A przecież nie każdy jest web guru.
O autorze
3 min czytania 2013-10-03

grafika: fotolia.pl

Krótkie zestawienie 3 podstawowych pojęć strategy managerów, developerów i innych agencyjnych person z pewnością może być przydatne w dyskusji.

IA, czyli informacja to podstawa

Po briefie, ustaleniu szczegółów, poznaniu zlecenia, czas na IA. Agencje przygotowują coraz chętniej IA, ponieważ zauważają płynące z tego oszczędności. Większe usability, łatwiej wprowadzane zmiany, tańsze poprawki i zadowolony użytkownik. Kupujesz to, prawda? Ale chociaż zorientuj się, za co płacisz.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Serwis, niezależnie od tego jak rozbudowany, wymaga dokładnego przemyślenia. Układ poszczególnych elementów może zaważyć na jego sukcesie. Architektura informacji (Information Architecture, IA) jest po to, by zrobić to z głową. Wymagania i oczekiwania zostają przełożone na układ informacji nowego serwisu. Powinien on opierać się na ergonomicznej organizacji i strukturze treści łatwej w nawigacji. Osoby zajmujące się IA budują makiety o wysokim usability, czyli użyteczności.

Możesz się również spotkać z pojęciem user-centered design, czyli projektowaniem zorientowanym na użytkownika, stawiającym go w samym środku działań. Oznacza to przeprowadzanie testów z udziałem użytkowników, budowanie person (szablonów zachowań odbiorców) czy badań ruchu Internautów na stronie. Główny nacisk położony jest na ich wymagania, oczekiwania i cele. W efekcie powstają ścieżki użytkowników i makiety nowego serwisu (szablony zawierające układy elementów na stronach).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jednak nie myl IA z UX, bo to zaledwie ułamek doświadczeń użytkowników. Gotowe materiały IA po testach i poprawkach wędrują do kreacji, gdzie graficy nadają im charakter i paletę barw.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

UI, czyli pierwsze wrażenie

UI (User Interface) skupia się na wizualnej stronie projektu. Tutaj prym wiedzie kreatywność i wpływ na użytkownika. Elementy wizualne powinny zachęcać go do interakcji. W końcu jest to najważniejszy punkt styczności z odbiorcą. UI projektuje wygląd serwisu, który widzi użytkownik podczas wyświetlania strony. Wykorzystuje się wcześniej przygotowane makiety IA, wypełnia je grafiką oraz tworzy wizualny i emocjonalny całokształt. Zajmuje się brandingiem, elementami wizualnymi, kolorystyką, typografią, logami i layoutami.

Tak samo jak w przypadku IA, jest to jedynie element UX. Jednak kluczowa jest współpraca i przepływ informcji między członkami zespołu. UI jest zawsze nieodłącznym elementem sukcesu UX.

UX, czyli liczy się efekt końcowy

Przychodzisz do agencji i słyszysz „będzie użytecznie”. Ale co tak naprawdę oznacza to dla właściciela serwisu? User Experience to dziedzina badań nad doświadczeniem użytkowników wynikających z użyteczności produktów i usług. Nas interesuje w zakresie serwisu internetowego. Na pierwszym miejscu stawiane są całościowe odczucia związane z korzystaniem z witryny. Użyteczny, czyli jaki właściwie? Najczęściej kojarzy się to z czymś pożytecznym i przydatnym. Po prostu idealna kombinacja stworzona dla użytkowników.

Jednak nie zapędzaj się daleko w tym myśleniu. Tak jak w każdym związku i tu trzeba kompromisów. Relacje firma–użytkownik powinny rozwijać się przy zachowaniu zdrowego rozsądku. Dlatego zadaniem agencji jest przygotowanie serwisu realizującego cele i spełniającego potrzeby zarówno użytkowników, jak i firmy. UX łączy w sobie strukturę informacji, layouty i elementy każdej podstrony. Skupia się na dopracowaniu każdego szczegółu począwszy od wyglądu przycisków po kolorystykę strony.

Celem działań zorientowanych na UX jest całokształt. Wizerunku. Wrażeń. Doświadczeń. Nie tylko chodzi o ładną stronę, ale użyteczną, doprowadzającą do realizacji postawionych wcześniej wymagań. To właśnie projektant UX kreuje sposób, w jaki użytkownik doświadcza serwisu. I na jego barkach spoczywa odpowiedzialność, jak on zareaguje. Czy będzie interakcja. Co należy do jego obowiązków? Zestawienie wymagań i oczekiwań firmy oraz użytkowników, określenie funkcjonalności, zbudowanie ścieżki użytkownika, określenie person, zbudowanie makiet, mapy strony i interakcji, przeprowadzanie badań i testów…

Dokładnie analizowana nie jest tylko nawigacja serwisu, lecz również jego zdolność do budowania zaangażowania. Projekt powinien najlepiej docierać do emocji grupy docelowej. Odpowiedni kontekst, storytelling, zaproszenie do świata marki – to wszystko zachęca użytkownika do interakcji. O co dba UX? Projekt powinien pozytywnie zaskoczyć użytkownika już od samego początku. Nawiązać z nim nić porozumienia. Zainteresować go i zaangażować w interakcję. Zapewnić mu rozrywkę. Zapaść mu w pamięć jako pozytywne doświadczenie.

UX to mieszanka wybuchowa IA, IU, usability, contentu i kreatywności. Tak naprawdę łączy w sobie pracę wielu osób. UX to emocje, jakie użytkownik odczuwa podczas odwiedzin serwisu.

 

Autor: Anna Roth, project manager w poznańskiej agencji interaktywnej Crafton.

Więcej o użyteczności podczas WUD WRO i WUD Silesia – pod patronatem NowegoMarketingu.