TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

IAB i Kantar Media: Co konsumenci w UE wiedzą na temat internetu finansowanego z reklam [RAPORT]

IAB i Kantar Media: Co konsumenci w UE wiedzą na temat internetu finansowanego z reklam [RAPORT]
Jak wynika z raportu „Optimisation over reform - Understanding EU consumers' perception and knowledge of the ad-funded internet and related privacy rights issues” IAB Europe i Kantar Media, większość europejskich konsumentów preferuje reklamy dopasowane do ich zainteresowań, zamiast ogólnych i przypadkowych komunikatów marketingowych. Co więcej, wielu z nich zdaje sobie sprawę, że personalizacja reklam jest kluczowym elementem finansowania bezpłatnych usług online.
O autorze
3 min czytania 2025-04-08

Raport „Optimisation over reform Understanding EU consumers’ perception and knowledge of the ad-funded internet and related privacy rights issues” („Optymalizacja zamiast regulacji – co konsumenci w UE wiedzą na temat internetu finansowanego z reklam i związanych z tym kwestii prawa do prywatności”) podnosi ważne kwestie nie tylko dla rynku, ale też samych użytkowników sieci, które mogą mieć wpływ na przyszły obraz internetu. W badaniu wzięli udział również polscy internauci.

Pełny raport:

Najważniejsze wnioski

Wbrew powszechnemu przekonaniu, że internauci niechętnie podchodzą do spersonalizowanych reklam, badanie IAB Europe wykazało, że:

  • ponad 50% konsumentów w UE woli reklamy dopasowane do ich potrzeb.

Wynika to z faktu, że dobrze dobrane reklamy zwiększają komfort korzystania z internetu, eliminując nieistotne treści i pomagając użytkownikom odkrywać produkty oraz usługi zgodne z ich zainteresowaniami.

Raport IAB Polska wskazuje również, że:

  • 50% internautów w Polsce nie rozważa płatnej subskrypcji w zamian za brak reklam.

Jednocześnie:

  • 70% użytkowników zdaje sobie sprawę, że reklamy są dostosowane do ich wcześniejszych zachowań w sieci, a większość z nich nie ma nic przeciwko personalizacji treści. 

Polscy internauci wyróżniają się na tle Europy pod względem zaufania do regulacji dotyczących prywatności i akceptacji personalizowanych reklam: 

  • 65% Polaków wykazało się poprawną wiedzą na temat przepisów ochrony prywatności, co przewyższa średnią europejską wynoszącą 63%. 
  • Aż 60 % Polaków akceptuje wszystkie zgody na przetwarzanie danych w porównaniu do średniej europejskiej na poziomie 54%. 

  • Częstszym powodem wyrażenia zgód na przetwarzanie danych jest dla Polaków oczekiwanie bardziej spersonalizowanych reklam i treści (20%). Średnia unijna wynosi w tym przypadku 16%.   
  • W Polsce odnotowano wyższy poziom zaufania do regulacji dotyczących ochrony prywatności (30%) niż średnia europejska (25%).

Digital Fairness Act

W UE trwają konsultacje, kolejnego po RODO i DSA, projektu nanoszącego obowiązki na branżę reklamy cyfrowej. Digital Fairness Act miałby skupić się na ograniczeniu m.in. personalizacji reklamy, kierując się bezpieczeństwem danych konsumentów. To z kolei budzi poważne obawy dotyczące przeregulowania rynku internetowego.

Reklama spersonalizowana to jeden z kluczowych sposobów dotarcia do użytkowników w sieci. Europejscy konsumenci czerpią znaczną wartość z usług online finansowanych z reklam. Jeśli spersonalizowane reklamy zostaną ograniczone, platformy staną w obliczu spadku przychodów, zmuszając je do wprowadzenia modeli subskrypcji lub paywall. W rezultacie powstałby internet dwupoziomowy – wolny dla tych, których stać na płacenie i ograniczony dla wszystkich innych.

  • 60% ankietowanych konsumentów w UE uważa, że wymiana ich danych na darmowy dostęp do treści jest uczciwa.

Z drugiej strony, ponad połowa badanych jest zaniepokojona tym, czy firmy przestrzegają istniejących przepisów dotyczących prywatności, mimo że przepisy takie jak RODO i Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) zapewniają już solidne ramy ochrony danych użytkowników. 

To pokazuje, że użytkownicy nie sprzeciwiają się samej personalizacji, a raczej chcą większej przejrzystości i kontroli nad sposobem wykorzystywania ich danych. Wiele wskazuje na to, że niskie zaufanie do platform wykorzystujących dane w celach reklamowych może być spowodowane brakiem wiedzy o aktualnych normach prawnych w tym zakresie. 

Czy zatem odejście od personalizacji nadal jest najlepszym z możliwych rozwiązań, które mogłoby podnieść zaufanie wśród konsumentów? Badanie przeprowadzone przez Kantar dla IAB Europe pokazuje, że znacznie większą rolę w kwestii bezpieczeństwa danych odgrywa skuteczne egzekwowanie przepisów, które zostały już wdrożone. Wybór między bezpieczeństwem danych w sieci, a możliwością personalizacji w tym przypadku zdaje się być bezzasadny. 

– Mówimy tu o powszechnych usługach, narzędziach i treściach, z których konsument nie mógłby korzystać bezpłatnie gdyby nie finansowanie przez reklamodawców. Reklama internetowa to paliwo, które napędza rynek i gospodarkę, jednocześnie zapewniając użytkownikom stały, bezpłatny dostęp do internetu. Należy podkreślić, że świadomość mechanizmów reklamowych wśród konsumentów jest coraz wyższa, a ograniczenie targetowania może spowodować znaczne straty zarówno dla rynku, jak i samych internautów – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Optymalizacja zamiast regulacji

Wnioski płynące z raportu IAB Europe jednoznacznie wskazują, że źródła problemów z zaufaniem konsumentów są zdefiniowane niewłaściwie. Przy położeniu nacisku na skuteczne egzekwowanie istniejących przepisów prawnych, takich jak Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) i ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), rynek jest w stanie zapewnić bezpieczny ekosystem wzmacniający pozycję użytkowników bez niszczenia modelu opartego na reklamach.      

– Zmiana narracji leży nie tylko w interesie branży reklamowej, ale również nas wszystkich jako konsumentów i użytkowników sieci. Ograniczenie spersonalizowanych reklam nie rozwiąże problemu i z pewnością będzie miało swoją cenę dla europejskich internautów. IAB Polska zamierza wziąć udział w dyskusji na temat roli personalizacji w ochronie danych konsumentów oraz wyjść ze swoim stanowiskiem do osób odpowiedzialnych za system prawny w Polsce oraz regulatorów i organizacji związanych z rynkiem cyfrowym. Tylko takimi działaniami jesteśmy w stanie podnieść świadomość i zaufanie internautów do reklamy targetowanej – dodaje Włodzimierz Schmidt.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Duże wzrosty reklamy online w drugim kwartale 2024 r. (IAB Polska/PwC AdEx)