Idealny weekend to rodzinny spacer na świeżym powietrzu oraz czas spędzony z mediami i komputerem. 39 proc. Polaków planuje lub robi w weekendy e-zakupy

Agencja mediowa Starcom wraz z Allegro.pl, przyjrzeli się zwyczajom weekendowym Polaków. W badaniu przeanalizowane zostały sposoby spędzania czasu, ulubione weekendowe czynności oraz to w jaki sposób w wolne dni korzystamy z mediów i kanałów komunikacji.
O autorze
3 min czytania 2018-04-19

Z badania wynika, że ponad 60 proc. respondentów uważa weekendy za lepsze od reszty tygodnia, ale tylko co piąty z nas czeka na nie z utęsknieniem. 40 proc. badanych planuje z wyprzedzeniem co będzie robić w weekendy, ale jedynie 17 proc. z nas udaje się te plany z reguły zrealizować. Cała reszta (60 proc.) albo nie ma żadnych planów, albo działa spontanicznie.

Symbolem idealnego weekendu dla Polaków jest zwyczajny spacer na świeżym powietrzu, który tylko nieznacznie wyprzedza tzw. „święty spokój” i dłuższy niż zwykle sen. Tylko co piąty Polak za symbol idealnego weekendu uznaje lepszy, dwudaniowy obiad czy też imprezę.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W praktyce, w dużej części Polacy spędzają weekend w sposób zbieżny z deklaracjami. Ponad 60 proc. spędza ten czas z rodziną i najbliższymi, w większości również na świeżym powietrzu, prawie połowa z nas w weekendy również nadrabia zaległości związane ze snem. Ważne miejsce na liście najczęstszych sposobów spędzania weekendów mają również media, a dokładnie dwa rodzaje czynności: oglądanie treści video (59 proc.) oraz korzystanie z komputera i internetu (56 proc.)

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co ciekawe, sposób spędzania weekendów zmienia się istotnie w zależności od tego czy i jak dana osoba podchodzi do ich planowania. Osoby, które robią takie plany i następnie udanie je realizują, znacznie częściej od średniej wybierają się w weekendy na większe zakupy czy też zajmują się domem, ale również – spędzają je przed komputerem i w internecie, czy z telewizorem. Osoby, które przyznają że ich weekendowe plany nie zawsze uda się w całości zrealizować, istotnie częściej od średniej, spędzają weekend na imprezach, ale i na odpoczynku, czyli dłuższym śnie (co może tłumaczyć dlaczego nie wszystkie plany są realizowane). Osoby działające w weekendy spontanicznie, znacznie częściej spotykają się z przyjaciółmi, rodziną i wybierają świeże powietrze. Z kolei osoby nie robiące żadnych planów, dłużej śpią i odpoczywają, faktycznie nie robiąc w weekend nic szczególnego.

– Widzimy, że osoby deklarujące planowanie konkretnych czynności w weekend, najczęściej mają na myśli obowiązki związane z prowadzeniem domu, takie jak zakupy czy sprzątanie. Część respondentów podchodząca z większą elastycznością do spędzania czasu w weekendy, deklaruje natomiast, że poświęcają się wtedy przyjemnościom takich jak odpoczynek, spotkania czy spacery – mówi Wiktor Skokowski, dyrektor ds. komunikacji i biznesu z agencji mediowej Starcom.

MEDIA

Korzystanie z mediów, niezależnie od segmentów jest istotną formą spędzania weekendów. W przypadku internetu 56 proc. respondentów deklaruje, że w weekendy zagląda do ulubionych miejsc w sieci, czyli rozwija swoje zainteresowania. W weekendy, internet służy również do przeglądania ofert sklepów i robienia w nim zakupów. Takie zachowania deklaruje 39 proc. ankietowanych. Co ciekawe, odsetek ten znacznie rośnie w zależności od tego, czy dana osoba planuje swoje weekendy, czy też działa spontanicznie, tudzież – nie robi nic sensownego. Wskaźnik ten jest bowiem najwyższy wśród tych pierwszych (53 proc.), najniższy zaś wśród tych ostatnich (30 proc.).

– Weekendy w kategorii e-commerce mają dwojakie oblicze. Przeważnie ruch w naszym serwisie jest nieco niższy w soboty, co tłumaczyć można tym, że Polacy spędzają ten czas z rodziną, na spacerach i poza domem, w tym również, w galeriach handlowych, konkurujących z e-handlem. W niedzielę zaś ruch oraz sprzedaż na Allegro istotnie rośnie, szczególnie w późnych godzinach popołudniowych oraz wieczornych. Może to wynikać zarówno z efektu odwróconego ROPO, jak i tego, że Polacy mają wtedy więcej czasu. Koniec weekendu sprzyja planowaniu oraz finalizacji zakupów – komentuje Adam Szałamacha, brand manager w Allegro.pl.

W przypadku telewizji, badani podkreślają, że w weekendy mogą oglądać to, co chcą, a niekoniecznie to, co „akurat leci”, pozwalają sobie również posiedzieć na kanapie do późna. 38 proc. respondentów zdarza się w weekendy przysnąć przed włączonym telewizorem.

– Respondenci w badaniu potwierdzili prawidłowość jaką posiadamy z danych telemetrycznych. Weekendy w porównaniu do dni pracujących są ważniejsze jeśli chodzi o oglądanie telewizji. W weekendy średnia minutowa oglądalność TV wynosi 236 minut, a w tygodniu pracującym 188 minut (źródło NAM, TG: 16-49). Co ciekawe zarówno w przypadku telewizji jak i internetu w weekendy widoczne są funkcje „socjalizujące” – 49 proc. ankietowanych pokazuje innym domownikom ciekawe rzeczy znalezione w sieci, zaś 39 proc. z nas rozmawia z domownikami na temat tego, co właśnie zobaczyli w telewizji (szczególnie, że 46 proc. z nas ogląda TV w weekendy z kimś, a nie samemu) – mówi Wiktor Skokowski.

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1042 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI.