Ikea

O autorze
3 min czytania 2016-01-03

Przeczytaj pozostałe podsumowania roku 2022

O roku 2022 dla marki Klarna opowiada Agnieszka Jabłońska-Twaróg, B2C marketing manager w Klarna Polska.

Największy sukces w 2022 roku

Ten rok zaczął się kolejną trudną wiosną. Wybuch wojny w Ukrainie był dla nas odczuwalny na wielu polach, ale ograniczymy się do tych tylko związanych z pracą. Przede wszystkim cała załoga IKEA zaangażowała się w akcje pomocowe, szczególnie że temat organizowania życia w nowym miejscu wymaga wyposażenia wnętrza czy domu. Nie odmawialiśmy nikomu pomocy, materace i pościel ściągaliśmy z naszych magazynów w całej Europie, a nasze parkingi były centrami przeładunkowymi. Pomoc trwa nadal, zrealizowaliśmy do tej pory ponad 300 projektów pomocowych, a poza akcjami, w które angażowali się pracownicy i pracowniczki IKEA w ramach godzin pracy, wykorzystaliśmy 371 Dni na Pomoc (wewnętrzna akcja IKEA) oraz 1368,5 godzin wolontariatu pracowniczego. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jesteśmy bardzo dumni z tego, w jaki sposób nie tylko jako marka, ale cała organizacja, zaangażowaliśmy się w pomoc i jak wiele zrobiliśmy. Mocno sobie jednak życzymy, aby takich wiosen już nie było. 

Wojna miała dla nas również inny wymiar, ściśle związany z naszą pracą. Wybuch wojny spowodował u nas zmiany w modelu produkcyjnym kampanii reklamowych, bo część materiałów wideo tworzyła na rynek Polski agencja Moskiewska. Ta zmiana wyzwoliła nagłą potrzebę uruchomienia większej liczby kampanii produkowanych w Polsce. Dzisiaj, po 3 zrealizowanych lokalnie kampaniach, możemy powiedzieć, że stanęliśmy na wysokości zadania – zarówno team IKEA jak i nasi partnerzy po stronie VML i WM. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Trzeci sukces, ma wymiar wewnętrzny. Mamy poczucie, że cały team jest na swoim miejscu, mamy wystarczające zasoby, aby mocno wspierać sprzedaż naszymi działaniami, próbować nowych rozwiązań i przybliżać IKEA klientom.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najtrudniejsze wyzwanie w 2022 roku

„Tworzenie lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi” – nasza wizja firmy wykracza poza wyposażenie domu. Wykracza też poza zbiór guidelines zapisanych w pdf i zobowiązuje do empatycznego traktowania odbiorców naszej komunikacji. Dlatego z szacunku do osób z Ukrainy i wszystkich dotkniętych emocjonalnie czy osobiście kryzysem humanitarnym i uchodźczym, podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu tej kampanii w dniu 3 marca, pomimo tego, że reklama miała rewelacyjny odbiór wśród konsumentów w testach i była dla nas kluczową inwestycją w tym okresie.

3 najciekawsze akcje w 2022 roku

Do tego zestawienia wybraliśmy 3 inicjatywy z różnych kategorii:

1. W lipcu 2022 wprowadziliśmy nowy format komunikacyjny do TV i wybranych wideo, pełen przewrotów akcji, humoru a czasem nawet absurdu. Format nawiązuje do jedynych w swoim rodzaju kanonów filmowych jak skandynawskie kino czy kultowa Dynastia. Zresztą zobaczcie sami wideo i czekajcie na kolejne odsłony:

  • Wybierz małe zmiany na sen dobry
  • IKEA? Nie uwierzysz, jak pasuje! Wybierz małe zmiany w Twoim stylu

2. Powszechna tiktokizacja Internetu to nie tylko moda na krótkie i przyjemne formy wideo, ale przede wszystkim serwowaniu treści w oparciu o algorytm, a nie zbiór ulubionych profili jakie obserwujemy. Dlatego też jako IKEA stawiamy na twórców i dobry content marketing dla każdej aktywności jaką prowadzimy.
Przykładem może być nasza współpraca z psinfluencerem Rollo, którą rozpoczęliśmy wraz z wprowadzeniem na rynek kolekcji LURVIG dedykowanej psim i kocim domownikom:

(Liczba wyświetleń filmu: 2 mln, Liczba obserwatorów Twórcy: 176.3K)

3. Ostatnia akcja w tym zestawieniu to zmiana sposobu tworzenia wybranych treści w Social Mediach i rozwój programu twórców spośród pracowników IKEA. Nikt nie zna produktów i marki tak dobrze jak osoby, które mają z tym codzienny kontakt. 

Możecie podglądać IKEA ich oczami na Instagramie. Zobaczcie co przygotowała Krysia z IKEA w Szczecinie.

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Jest wiele akcji, o których tu warto byłoby wspomnieć, ale odniesiemy się do takiej, która może być także zaskoczeniem dla czytelników. 

W ostatnim roku restauracja IKEA miała jeszcze większy wpływ na budowanie wizytacji do sklepów stacjonarnych. W 2022 roku w restauracji i bistro IKEA zostało obsłużonych 11 milionów zamówień (!), co czyni nas jednym z ważniejszych punktów gastronomicznych w skali kraju.

Sukcesywnie wprowadzamy też wegańskie i wegetariańskie dania, a co piąty zjedzony u nas hot dog jest roślinny. 

A w kontekście ukochanych hot dogów akcja, która niezmiernie nas ucieszyła to reakcja konsumentów na… mały błąd: podczas wprowadzania oferty ratalnej 3 i 6 rat 0%, komunikacja zaciągnęła się na naszej stronie także do kategorii Food i tym samym użytkownicy naszej strony mogli zobaczyć ofertę ratalną na hot-doga