TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

IKEA w świątecznym spocie inspiruje do niemarnowania żywności

W tym roku IKEA zachęca swoich klientów do nieskupiania się na samych rzeczach, lecz na tym, ile radości i dobra mogą one przynieść. Jest to możliwe dzięki kreatywnym pomysłom na ich wykorzystanie oraz bardziej świadomym wyborom zakupowym.
O autorze
3 min czytania 2021-12-03

Już wkrótce zasiądziemy do uroczystej wigilijnej kolacji. Obfitość pod choinką i na stole jest dla wielu wyrazem uczuć. Tym bardziej ważne jest, żeby nic się nie zmarnowało. Święta to okazja, by dzielić się nie tylko prezentami, ale dobrem i wartościami płynącymi z naszej troski o bliskich oraz jakość ich życia.

IKEA zwraca uwagę, że czułość również możemy przejawiać, dbając o środowisko. Wcześniejsze planowanie i organizacja świątecznych zakupów czy dobre pomysły na przechowywanie żywności, pozwolą nam ją zaoszczędzić w okresie świątecznym. Tu pomocne są różne pojemniki i torebki na żywność, nadające się także do zamrażarki. Z badań Boston Consulting Group przeprowadzonych w krajach UE wynika, że Polacy są w czołówce europejskich marnotrawców: przeciętny Polak co roku wyrzuca nawet 247 kg jedzenia – przy europejskiej średniej na poziomie 173 kg na osobę*.

IKEA od dawna podejmuje różnorodne działania w dążeniu do realizacji długoterminowego celu strategicznego, jakim jest przekształcenie firmy w biznes w pełni cyrkularny do 2030 roku. Jednym z nich jest zredukowanie odpadów w restauracjach IKEA. Program Food Waste Watcher to globalna inicjatywa Grupy IKEA, mająca na celu redukcję odpadów żywnościowych na etapie przygotowania posiłków dla klientów. Specjalny system rejestrowania i analizowania przyczyn oraz skutków marnowania żywności działa dzięki wykorzystaniu techniki – wagi, tabletu, inteligentnych kamer. Odpadki trafiają do specjalnego pojemnika, który je waży, dokładnie monitorowany jest ich rodzaj i powód wyrzucenia, np. nadprodukcja. Następnie generowany jest raport wskazujący najczęstsze przyczyny marnowania żywności oraz koszt i wagę wyrzuconego jedzenia. Dzięki temu można zapobiec wytwarzaniu dużej ilości odpadów, na przykład poprzez zoptymalizowanie produkcji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W Polsce, po wprowadzeniu programu, ograniczyliśmy ilość odpadów o 50%. Co więcej, wszystkie odpady żywnościowe pochodzące ze sklepów IKEA w Polsce od wielu lat są oddzielnie sortowane i przekazywane wyspecjalizowanym firmom. Resztki żywności są przerabiane na biogaz, a oleje posmażalnicze na biodiesel.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W domowym życiu również możemy dokonywać małych zmian, które dla planety będą miały duże znaczenie – wystarczy dobrze opracowany plan działania. Oprócz niemarnowania żywności warto zwrócić uwagę na inne aspekty, które pozwolą nam żyć bardziej w duchu less waste. Przykładem jest powtórne wykorzystanie czy ograniczanie papieru do pakowania prezentów. Opakowanie samo w sobie może się stać podarunkiem, poprzez użycie eleganckiego pudełka, które posłuży później za pojemnik do przechowywania. Ponadto, można wykorzystać rzeczy, które mamy w domu, np. serwetki, gazety, kolorowe ściereczki – wystarczy odrobina kreatywności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

A co zrobić, jeśli otrzymamy upominek w papierze? Podziękujmy i doceńmy osobę, która nam go wręcza, a potem pomyślmy, co jeszcze można z nim zrobić. Zamieńmy go w dekoracje origami lub kolorowe zakładki do książek, czy wykorzystajmy do komponowania wyklejanek, wydzieranek, kolaży itp. W IKEA też dbamy o drugie życie produktów. Dzięki nowo wprowadzonej usłudze Oddaj i zyskaj można dać nowy dom używanym meblom IKEA. Więcej na stronie Oddaj i zyskaj – IKEA.

Wystarczy niewiele, żeby zmienić wiele 

Tegoroczne świąteczne działania IKEA obejmują także film wyreżyserowany przez Ilyę Naishuller, opowiadający historię małego chłopca. Bohater, uciekając przed gigantyczną mandarynką, wbiega do mieszkania i zastaje swoją mamę, sprzątającą ze stołu resztki. Za oknem zamiast płatków śniegu spadają na ziemię olbrzymie cząstki niedojedzonych świątecznych potraw. Spot, podobnie jak w zeszłym roku, ma podkreślić ogrom jedzenia marnowanego podczas świątecznych posiłków.

Kampania rusza 6 grudnia br. Obejmuje 30-sekundowy spot telewizyjny oraz 15-sekundowy film w internecie. Akcja wspierana będzie również poprzez szeroką kampanię display i komunikację w mediach społecznościowych. Głównymi dyrektorami kreatywnymi byli Yaroslav Orlov oraz Roman Firainer, a zastępcami: Antonina Pirogova, Evgeny Golovan. Projektantem produkcji została Elizaveta Lavinskaya, z kolei pierwszym asystentem dyrektora Elena Alaszejewa. Za produkcję odpowiada Alfa Film, graficzną oprawę: CGF, a za adaptację do polskiej wersji – VMLY&R. Zakupem mediów zajęła się agencja Wavemaker, a komunikacją PR – Garden of Words.

Inspirowanie klientów do prowadzenia bardziej zrównoważonego życia i wprowadzania w swoim otoczeniu pozytywnych dla środowiska zmian jest jednym z priorytetów IKEA, który towarzyszy marce już od wielu lat. Więcej ciekawych inspiracji na prezenty w duchu less waste i na ponowne wykorzystanie przedmiotów, znaleźć można na IKEA.pl.

* https://klimat.rp.pl/walka-o-klimat/art17074511-150-kilogramow-na-sekunde-jak-polacy-marnuja-zywnosc, dostęp: 23.11.2021 r.