Wyniki monitoringu pokazują jednoznacznie: sukcesy Polaka, mimo że obserwujemy je niemal co roku, nie tracą na sile emocjonalnej ani zasięgowej, a 14 września br. na dobre rozpoczęła się dyskusja o mianowaniu żużlowca Sportowcem Roku.

Zobacz również
Bartosz Zmarzlik po raz szósty w karierze został mistrzem świata na żużlu. Polak przypieczętował triumf w cyklu Speedway Grand Prix podczas zawodów w duńskim Vojens. To tam, w emocjonującym finale sezonu, wywalczył punkty, które zapewniły mu zwycięstwo w całych rozgrywkach – mimo silnej presji ze strony Australijczyka Brady’ego Kurtza.
Szóste złoto w centrum uwagi mediów
Każde mistrzostwo Zmarzlika generowało duże zainteresowanie w mediach. Jak pokazują dane Instytutu Monitorowania Mediów najnowszy, szósty tytuł z 2025 roku osiągnął ponad 72 mln kontaktów medialnych, co stawia go w ścisłej czołówce dotychczasowych sukcesów sportowca.

W mediach społecznościowych tegoroczny sukces zebrał prawie 187 tys. reakcji, 9 tys. komentarzy i 6,7 tys. udostępnień. Największe zaangażowanie wygenerowały posty Eurosport Polska, czyli właściciela praw do transmisji cyklu Speedway Grand Prix.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dominujące narracje w mediach
- Podkreślano historyczność osiągnięcia – Zmarzlik zrównał się liczbą tytułów z legendami: Tonym Rickardssonem i Ivanem Maugerem. Aż w 48% publikacji w mediach klasycznych wspomniano o tych dwóch legendarnych żużlowcach.
- Eksponowano dramaturgię – losy mistrzostwa ważyły się do ostatniego biegu, a o złocie zadecydował zaledwie jeden punkt.
- Silnie akcentowano rywalizację z Australijczykiem Bradym Kurtzem, który mimo serii pięciu wygranych turniejów nie zdołał odebrać Polakowi korony.
- Nie brakowało emocji i ludzkiego wymiaru – media szeroko cytowały wzruszające słowa Zmarzlika o dziecięcych marzeniach i rodzinie.
- Wracano do przeszłości – przypominano wcześniejsze triumfy Polaka i wskazywano na jego dominację w ostatnich siedmiu latach.
– Analiza medialna pokazuje, że sukcesy Bartosza Zmarzlika nie ulegają zjawisku zmęczenia odbiorców. Wręcz przeciwnie – każdorazowo generują ogromny zasięg i emocje. Decyduje o tym dramaturgia sezonów, personalne rywalizacje oraz fakt, że Zmarzlik wciąż bije rekordy i dołącza do grona największych legend sportu. To sprawia, że jego historia pozostaje świeża i angażująca – zarówno dla kibiców, jak i mediów – mówi Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych IMM.
Dyskusja o „Sportowcu Roku” już trwa
Analiza IMM pokazuje, że sukces Zmarzlika natychmiast wpisał się również w szerszy kontekst sportowych debat. W mediach społecznościowych i komentarzach pod artykułami rozpoczęła się dyskusja o tegorocznym plebiscycie „Przeglądu Sportowego” na Sportowca Roku. Kibice zastanawiają się, czy szóste mistrzostwo wystarczy, aby to właśnie Zmarzlik sięgnął po tę nagrodę – zwłaszcza że w innych dyscyplinach polscy sportowcy również osiągali w tym roku olbrzymie sukcesy.
Wybierz największy sportowy sukces marketingowy 25-lecia
Adam Małysz, Iga Świątek, Robert Kubica czy Robert Lewandowski? Kto w ciągu ostatnich 25 lat najlepiej przełożył swoje sukcesy sportowe na sukces marketingowy?
>>> Wypełnij ankietę i wskaż swoje TOP 5.
To tylko jedno pytanie, a Twój głos pomoże nam wskazać sportowców, którzy nie tylko zwyciężali na arenach, ale też potrafili zbudować silne marki i stać się ikonami biznesu.
Wyniki ankiety będą częścią naszego najnowszego Playbooka o marketingu sportowym. Premiera pod koniec września. Zapisz się do newslettera NM, by jej nie przeoczyć.
Metodologia
Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach opublikowanych w dniu rozstrzygającej rundy Grand Prix oraz dwa dni po sukcesie (5-7.10.2019 r., 3-5.10.2020 r., 1-3.10.2022 r., 30.09-02.10.2023 r., 14-16.09.2024 r., 13-15.09.2025 r.).
Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji monitorowanych fraz w treści publikacji.
źródło: IMM, opracowanie: Agata Drynko