Wszystkie podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
Influencer marketing na przełomie 2020/2021 podsumowują: Patryk Trzaska, Plej, Robert Sosnowski, REACHaBLOGGER, Małgorzata Michalska, KAMIKAZE Altavia Group, Aleksandra Gawron, Dziadek do orzechów, Joanna Lebioda, Buzzgrow, Dariusz Wądrzyk, Buzzgrow, Marcin Sommerfeld, Albedo Marketing, Urszula Kopeć, K2 Create, Anna Ledwoń-Blacha, More Bananas, Marcin Biziorek, GoldenSubmarine, Edwin Zasada z Cut The Mustard.
Patryk Trzaska Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
head of influencer marketing, Plej
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Pamiętam, jak w podsumowaniu roku 2019 ubolewałem, że świat influencer marketingu nie zaserwował nam tylu wrażeń, ilu oczekiwaliśmy. W przypadku 2021 sytuacja ma się zgoła inaczej. Liczba fantastycznych case’ów z tego roku jest tak imponująca, że aż ciężko jest mi zdecydować się na zaakcentowanie jedynie trzech z nich. I, mimo tej chwilowej rozterki, nie mogę już się doczekać, czego doświadczymy w niedalekiej przyszłości, bo jak widać gołym okiem, budżety rosną, klienci coraz lepiej rozumieją istotę influencer marketingu oraz drzemiącego w nim potencjału, a agencje dają z siebie wszystko, aby wprowadzić w życie, jak najlepsze rozwiązania kreatywne i strategiczne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na pierwszy ogień chciałbym przywołać jedno z najgłośniejszych wydarzeń tego roku, a mianowicie przejęcie Maka przez Matę. Jednocześnie zdaję sobie sprawę z tego, że Mata przez niektórych może nie być odbierany jako „klasyczny influencer”, ale osobiście uważam, że granica pomiędzy twórcami internetowymi, a sporą częścią gwiazd wielkoformatowych w pewnych aspektach zaczyna się mocno zacierać.
Początkowo branża grzmiała, że ta kampania to obosieczne ostrze, którego wpływ na wizerunek, sprzedaż i inne cele biznesowe marki nie jest jasny do określenia, bo młodzi oczywiście oszaleli ze szczęścia, ale grupa 30-44 wytoczyła działa bojowe w postaci negacji dalszych wizyt w tej sieciówce. Przypuszczam, że wszyscy zaangażowani w ten projekt byli tego w pełni świadomi. Czy się opłaciło? Wg deklaracji dyrektora marketingu McDonald’s Polska ruch w aplikacji (a tylko za jej pośrednictwem można było zamówić specjalny zestaw przygotowany w ramach tej akcji) wzrósł o 150%, a sprzedaż o 60% do analogicznego okresu rok wcześniej. Seems legit.
W drugiej kolejności chciałbym przywołać gigantyczny szum medialny, jaki wywołał serial Squid Game dostępny na platformie Netflix. To czy ten serial jest dobry, czy też nie, pozostawiam indywidualnej ocenie czytelnika. Niemniej produkcja ta przełamała pewien schemat i napompowanie jej sukcesu, m.in. newsami o planowanym pozwie sądowym ze strony koreańskiego dostawcy internetu, które zrobiły swoje. Przytaczając ten przykład, chciałbym wyjść nieco dalej, poza nasze polskie podwórko i zapiać z zachwytu nad tym, co z tej okazji wyprodukował MrBeast.
Amerykański youtuber zainspirowany serialem stworzył studio, w którym odbyły się „prawdziwe” Squid Game. Cudzysłów w tym wypadku odnosi się w zasadzie jedynie do tego, że podczas tych rozgrywek nikt nie ucierpiał. Do nagrania zaangażował 456 uczestników (czyli dokładnie tylu ile było ich w serialu), a główna nagroda wynosiła 456 000 dolarów. Sam miałem okazję obejrzeć ten serial i muszę przyznać, że jego interpretacja okazała się być niezwykle wierna oryginałowi. Warto również wspomnieć, że była to produkcja sponsorowana przez Brawl Stars, które wsparło influencera kwotą 3 500 000 dolarów. Kiedy piszę te słowa film został obejrzany już 28,5 miliona razy. Doczekaliśmy się również polskiej próby odtworzenia tych rozgrywek wykonanej przez Reziego. Efekt może nie był tak spektakularny jak w przypadku produkcji amerykańskiej, ale musimy pamiętać, że budżet w wysokości 3,5 mln dolarów jest game changerem.
Na koniec wracam do Polski, a dokładnie do Namysłowa, w którym to istnieje browar działający od 700 lat. Od 700 lat piwo fermentuje tam w otwartych kadziach, a mieszkańcy Namysłowa słyną z otwartości. W ramach kampanii „Otwarci na otwartych” zaproszono do współpracy 8 influencerów, którzy mieli okazję odwiedzić browar i własnymi słowami opowiedzieć czym dla nich jest otwartość, czyli jedna z najważniejszych wartości wyznawanych przez markę Namysłów. Co warto podkreślić, dobór twórców nie był przypadkowy, bo w tym wypadku postawiono na mocną dywersyfikację tematyczną, aby dotrzeć do jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców. W kampanii wzięli udział: Rafał Gębura z kanału „7 metrów pod ziemią”, Rezi, Kasia Meciński aka Fifty na pół, Globstory, Do Roboty, Kasia Gandor, Maciej je oraz Martin Stankiewicz.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Jednym z takich wydarzeń jest Scam Gate, czyli wojna, którą Sylwester Wardęga wytoczył influencerom reklamującym produkty uchodzące za premium, a w rzeczywistości będącymi tanimi i niskojakościowymi wyrobami z chińskich platform zakupowych. Pod lupę wziął współprace m.in. Wersow, Julii Kostery czy Natsu i, jak to ma w zwyczaju, bez zbędnej kurtuazji przeanalizował ich lokowania oraz dał głośny i wyraźny sprzeciw takim nieetycznym działaniom. Ja daję temu duży kciuk w górę.
Na samym początku swojej wypowiedzi odwołałem się do podsumowania z 2019 roku i w tym wypadku chciałbym zrobić jeszcze raz to samo, bo pisałem wtedy, że szczerze wierzę w to, że Kanał Sportowy narobi dużo szumu w polskim internecie. No i mamy to – w 2021 roku właściwie zawłaszczyli segment sportowy na polskim YouTube. Rozwijają swoje portfolio o kolejne, coraz bardziej niszowe, dyscypliny sportu. Podjęli również kontrowersyjną (z punktu widzenia widzów) współpracę z Małgorzatą Domagalik, której biograficzną książkę o selekcjonerze Jerzym Brzęczku wyśmiewał jeden z założycieli kanału Krzysztof Stanowski. Nowym prezesem został Maciej Sawicki, były sekretarz generalny PZPN. Kilkugodzinne zbanowanie Kanału Sportowego zaowocowało decyzją o stworzeniu własnej platformy streamingowej, niezależnej od YT. Dodatkowo powstała nowa agencja Ganador Agency, która reprezentuje biznesowe skrzydło projektu.
Na koniec zostawiłem wydarzenie, które narobiło niemałego zamieszania w branży, a jednocześnie stało się wyzwaniem na kolejne lata – mam na myśli postępowanie wszczęte przez UOKiK, mające na celu wprowadzenie jednolitych standardów informowania o współpracach sponsorowanych u influencerów. Jak wiadomo, póki co nie istniały żadne jasne przepisy, które obligowałyby twórców do jasnego informowania o tym, czy dana publikacja nosi znamiona publikacji o charakterze handlowym. Według zapewnień UOKiK nie ma mowy o nakładaniu kar pieniężnych za dotychczasowe działania, ale influencerzy mogą spodziewać się wezwań urzędowych, których efektem będą stosowne wyjaśnienia.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Jednym z niezwykle istotnych wyzwań jest wspomniane przeze mnie w akapicie powyżej ustandaryzowanie przepisów dotyczących konieczności oznaczania publikacji sponsorowanych. Zważywszy na fakt niezwykle dużego impactu, jaki twórcy wywierają na swoich odbiorców, uczciwym byłoby informowanie ich otwarcie o tym, czy prezentowany produkt jest wynikiem współpracy, czy też dobrowolną i jednocześnie nieopłaconą przez żadną markę rekomendacją.
Kolejna kwestia również silnie wiąże się ze sprawami urzędowo-formalnymi. Na myśli mam kontrole umów o dzieło zawieranych z influencerami, które zaczął przeprowadzać ZUS. Celem ich działań jest właściwe oskładkowanie wszystkich umów o dzieło, które faktycznie mogły być jednak umowami o zlecenie. W tym wypadku istnieje dość spore ryzyko konieczności korekty dokumentów stworzonych w minionych latach (do 5 lat wstecz) i adekwatnego rozliczenia się z nich. Konsekwencją takich działań może być wzrost cen na rynku influencer marketingu w najbliższej przyszłości.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
TikTok jest absolutnie wszechobecny i raporty na całym świecie jasno informują o fenomenie tej aplikacji. Co nie powinno być żadnym zdziwieniem, Mark Zuckerberg nie chce być w tyle, czego wynikiem jest wprowadzenie Reels na Instagrama, a co za tym idzie, możemy spodziewać się kolejnej formy na lokowania przeprowadzane na kanałach influencerów. Przypuszczam, że już niebawem możemy spodziewać się pierwszych dużych kampanii w Polsce.
Robert Sosnowski
CVO, REACHaBLOGGER
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
1. Kampania OLX z Makłowiczem. Jest pełna wdzięku i bardzo dowcipna.
2. Kampania McDonalds z Matą. Tutaj ogromne brawa za skuteczność dotarcia do grupy docelowej i konwersję na sprzedaż, która pod wpływem kampanii ponoć wzrosła o ponad 60%.
3. Kampanię Samsung z Sokołem i innymi influencerami (Maffashion). Kontynuacja kampanii z wcześniejszych lat się sprawdza. Przekaz skutecznie dociera do 30- i 40-latków. Komunikacja jest jakościowa i dobrze adresuje benefity produktów.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
1. Duży wzrost TikToka.
2. Większe zainteresowanie rynku micro-, medium- i nanoinfluencerami.
3. Postępowanie wyjaśniające UOKiK wobec influencerów – czy i w jaki sposób oznaczają współprace sponsorowane. Przypominam przy tej okazji, że wyraźne oznaczanie współprac jako reklamowe lub sponsorowane jest konieczne.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
1. Oznaczanie współprac influencerów jako reklamowe / sponsorowane.
2. Udział influencerów w kampaniach reklamowych, które są zorganizowane przez nieuczciwe firmy, na przykład niedostarczające zakupionych produktów lub dostarczające produkty niezgodne z opisem / reklamą (czyli udział influencerów w scamach lub quasi-scamach, na przykład gdy produkty nie są ofertami promocyjnymi, a tak są reklamowane).
3. Udział influencerów w patologicznych programach i obciążanie tym wizerunku całej branży, który to wizerunek (delikatnie mówiąc) do najmocniejszych nie należy.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
1. Influencerzy będą ewoluować w stały element marketing miksu, przy czym dalej będą dynamicznie rozwijać się podcasty i w związku z tym będziemy mieć też coraz więcej reklam audio w podcastach.
2. Kontent wideo będzie robił się coraz krótszy. Użytkownicy mają jednak coraz mniej czasu. Liczy się esencja, zwłaszcza kiedy szukamy na Youtubie rozwiązań.
3. Będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego, bo cena trafficu z reklam rośnie, a jego jakość raczej spada (cóż, konsumenci są coraz bardziej świadomi). Dlatego w cenie są dobre mocne linki do link building, które można pozyskać od blogerów webowych.
4. TikTok będzie cieszył się dalszym zainteresowaniem marek. Influencerzy działający na tej platformie otrzymują coraz więcej zleceń na współpracę.
5. Marketplaces automatyzujące kontakty z influencerami, które umożliwiają dostęp do tysięcy ofert influencerów online z podanymi cenami i zasięgami, będą zyskiwać zyskają na popularności. Reklamodawcy chcą móc porównywać oferty i szybko realizować kampanie.
6. Twitch i streamerzy będą coraz częściej znajdywać się na celowniku marek.
Małgorzata Michalska
senior account manager, KAMIKAZE Altavia Group
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Influencer marketing w minionym roku ewoluował w dobrą stronę. Wiele kampanii opierało się o znane i potrzebne prawdy: człowieczeństwo, naturalność, autentyczność, szczerość w przekazie, przełamywanie stereotypów i tematów tabu.
1. Kampania YES – zdecydowanie i odważnie przełamująca stereotypy kampania. W Polsce silnym trendem jest kobiecość. Kampania podkreśla niezależność, indywidualność i różnorodność każdego. „Razem możemy przecież pięknie się różnić”. Mam nadzieję, że coraz więcej marek będzie stawiało na prawdziwy wizerunek kobiet w swoich działaniach.
2. Nikt nie zasługuje na śmierć w lesie – myślę, że ta kampania może dosięgnąć do ważnego punktu – człowieczeństwa – czasami głęboko ukrytego w ludziach. Dodatkowo różnorodność osób biorących udział w tej kampanii mocno podkreśla jej cel. Możemy się mocno różnić, ale „Nikt nie zasługuje na śmierć w lesie”.
3. „Rękopis z pudła” – mniej głośna kampania, ale bardzo ciekawa i nowatorska. Fundacja „Zmiana” wraz z Wojciechem Chmielarzem, autorem książki „Wilkołak”, wydali książkę w ramach projektu społecznego, którego celem była pomoc w resocjalizacji osób skazanych, oraz zebranie funduszy na powiększenie księgozbiorów więziennych.
4. Mata x McDonald’s – mam wrażenie, że każdy widział tę współpracę i zdążył coś o niej pomyśleć. Można rozważać, czy ten twórca był najwłaściwszym wyborem, czy zestaw Maty był dobrze skomponowany itp. Niezależnie od tego wszystkiego zestaw Maty się sprzedawał, cel został osiągnięty.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Oznaczenie współpracy – już teraz jest o tym głośno, a można spodziewać się, że w 2022 r. temat będzie rozwojowy. Do tej pory, niestety, nie wszystkie współprace marek z twórcami były oznaczane odpowiednio, jako treść sponsorowana.
Jednak zgodnie z obowiązującym prawem w Polsce, ustawodawca w art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jasno to określa – „wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji” jest czynem niedozwolonym. Myślę, że w kolejnym roku będzie to duże wyzwanie dla brandów, twórców oraz dla agencji.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Instagram wprowadził kilka nowości w 2021r. które w „szerokim obrazku” pozwalają na aktywny i publiczny udział w stories’ach. Widać, że platforma ściga konkurencję, jaką jest Tik Tok, do którego przechodzi najmłodsza, silna target grupa. Nowości, które wprowadza, nie zdążyły się jeszcze dobrze rozkręcić, więc w 2022 r. będziemy mogli obserwować prawdziwy rozpęd nowych funkcjonalności, takich jak reelsy, wykorzystywanie naklejek Add Yours. To niewątpliwie przełoży się na wykorzystywanie tych funkcji przez influencerów, a tym samym na nowe rodzaje kampanii.
Słychać także informacje, że oprócz powyższego, Instagram będzie mocno rozwijał gałąź reklamową, która pomoże w zarabianiu twórcom treści. W planach podobno jest sponsoring treści. Mają powstać także specjalne odznaki instagramowe – użytkownicy będą mogli je kupować i tym samym wspierać swoich ulubionych twórców, którzy transmitują live. Podobny mechanizm stosuje największy streamerski serwis, czyli Twitch.
Marcin Biziorek
social media manager, GoldenSubmarine
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Jednymi z ciekawszych akcji były te, które odbiły się najszerszym echem. Wprowadzone przez markę Koral lody Ekipy pokazały siłę influencer marketingu. Wiele emocji wywołała także współpraca Maty z McDonald’s, a na naszych ekranach często pojawiał się Rober Makłowicz, m.in. w spocie Virgin Mobile.
W kampaniach reklamowych firmy Koral brały wcześniej udział słynne gwiazdy z branży filmowej czy muzycznej, jednak dopiero akcja przeprowadzona w tym roku z popularnymi youtuberami zelektryzowała rynek, a młode osoby oszalały na punkcie lodów sygnowanych logo Ekipy. Produkt bardzo szybko znikał ze sklepów, a papierki po lodach pojawiały się na serwisach aukcyjnych w zabójczych cenach. Podobnym hitem był także zestaw Maty, dzięki któremu sprzedaż i odwiedziny aplikacji McDonald’s osiągnęły rekordowe wyniki. Reklama Virgin Mobile, gdzie Robert Makłowicz nawracał na “gooddyzm” bardzo dobrze wyostrzyła najlepsze cechy oraz wizerunek krytyka kulinarnego i dziennikarza.
Sukcesem tych kampanii było odpowiednie dobranie grupy docelowej, ale każdą z nich cechowało coś jeszcze: dla lodów Ekipy była to z pewnością przemyślana dystrybucja – dzięki temu, że popyt przewyższył podaż, stały się one produktem swego rodzaju ekskluzywnym, którego chcieli spróbować wszyscy. Roberta Makłowicza z kolei dobrze znają i młodsi i starsi, a kampania, w której zachęcał do dzielenia się dobrem, była ukoronowaniem jego pozytywnego wizerunku w sieci.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Sposób komunikacji marki Żabka w mediach społecznościowych zaczął w tym roku do złudzenia przypominać memy tworzone przez influencerkę Violę z frogshoposting. Zamiast wykorzystać jej potencjał postawiono na odtwórcze treści, które spotykały się z ostrą krytyką. Użytkownicy zdecydowanie stanęli po stronie frogshoposting, co wiele mówi o dzisiejszej społeczności w Internecie. Odbiorcy szybko i łatwo wyłapują różne niuanse i przede wszystkim cenią szczery oraz autentyczny przekaz. Warto, aby marki podążały tą drogą, zamiast silić się na trendy komunikację.
Gorący tematem w kwestii autentyczności są także działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zaczął uważnie przyglądać się treściom publikowanym przez influencerów. Sprawdzane są one pod kątem poprawnego oznaczenia publikacji sponsorowanych, weryfikując czy nie doszło do kryptoreklamy. Już teraz widoczne są duże wzrosty odpowiednich oznaczeń i z pewnością wpłynie to na odbiór influencerów przez użytkowników – na ile była to ich szczera recenzja, a kiedy zwykła reklama? Teraz powinno być to jeszcze bardziej przejrzyste i może wpłynąć na wiarygodność wielu twórców.
Z drugiej strony, czy totalna transparentność zbliża influencerów do użytkowników i pokazuje ich ludzką stronę, czy może ich poglądy oraz prywatne opinie tolerowane są do pewnego poziomu? Inny aspekt autentyczności pokazują działania Barbary Kurdej-Szatan na jej własnym profilu. Pomimo szybkiej reakcji i przeprosin za wpis na temat Straży Granicznej, kryzys wizerunkowy dosięgnął nie tylko aktorkę, ale sytuacja odbiła się także na marce Play, która otrzymała wiele skarg w związku z wypowiedzią. Pomimo burzy w Internecie i dużej ilości hejtu, wielu użytkowników wyraziło także słowa wsparcia.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Liczba platform społecznościowych i formatów reklamowych ciągle rośnie, a użytkownicy posiadają zwykle kilka profili na różnych kanałach. Wyzwaniem jest i będzie więc właściwe dobranie komunikatów oraz adekwatne stworzenie contentu przy utrzymaniu spójności komunikacji. Mimo iż niektóre platformy mogą funkcjonować na podobnych zasadach (dobrym przykładem jest Tik Tok oraz Instagram Reels), ważne jest, aby odpowiednio różnicować i dopasowywać kreacje pod konkretne kanały. Kluczem dla influencerów będzie dobra znajomość wybranych społeczności, funkcjonalności oraz możliwości platform. To umożliwia tworzenie właściwej i przystosowanej do danego kanału formy komunikacji, a tym samym pozytywnie rzutuje na rozgłos wokół kampanii czy samego siebie.
Na popularności zyskuje podejście always-on, gdzie influencerzy związują się z daną marką na dłużej i jeszcze bardziej może być ono widoczne w nadchodzącym roku. Zamiast polegać na kilku-, kilkunastodniowych akcjach, ważniejsza staje się stała obecność i komunikacja produktowa za pośrednictwem pewnych influencerów, których obserwuje pożądana przez markę grupa docelowa. Długotrwała współpraca, spójność i konsekwencja w komunikacji to klucz do zbudowania zaufania wśród odbiorców, ale także większe prawdopodobieństwo wbicia się w „okno zakupowe” konsumentów, co często przy jednorazowych kampaniach jest dużo trudniejsze.
Wyzwaniem w 2022 roku może być także rozwijający się sposób współpracy opartej na danych. Marki inwestują coraz więcej pieniędzy w influencer marketing, a co za tym idzie coraz ważniejszy staje się realny zwrot z inwestycji, a wymierne dane stają tak samo integralne jak na pozostałych kanałach. Wielu twórców skupia się na indywidualnym sposobie komunikacji czy estetyce, a na pierwszym planie zaczynają się pojawiać tematy związane z zarządzaniem i raportowaniem przeprowadzonych kampanii, zbieranie danych i tworzenie odpowiednich wskaźników KPI. Wszystko po to, aby śledzić skuteczność i odpowiednio optymalizować działania.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
W 2022 roku przewiduje się mocny rozwój social commerce, czyli sprzedaży produktów bezpośrednio podczas transmisji na żywo w mediach społecznościowych. Influencerzy mogą tu odegrać znaczącą role – prowadzenie tego typu livestream’ów daje im możliwość prezentowania produktów w użyciu, bezpośredniego dzielenia się rekomendacjami (co dla wielu użytkowników jest ważne, bo często opierają swoją decyzję zakupową na opinii obserwowanych przez siebie osób), czy bieżącego odpowiadania na pytania użytkowników oraz fanów, a co za tym idzie także poszerzenia swoich zasięgów. Na pewno zwiększy to także widoczność danej marki, produktów, ale również zintensyfikuje ich sprzedaż poprzez spontaniczne zakupy.
Aleksandra Gawron
social media manager w agencji Dziadek do orzechów
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Chcąc powiedzieć o najciekawszych kampaniach z udziałem influencerów w 2021 roku, zdecydowanie należy wspomnieć współpracę członków Ekipy Friza oraz Lodów Koral. Zaczęło się niewinnie, bo w końcu w przeszłości mieliśmy już lody Dody, Maryli Rodowicz czy Daniela Olbrychskiego. Idole młodego pokolenia i Lody Koral – to musiało się udać! Jednak ani Ekipa, ani marka Koral nie byli przygotowani na tak duże zainteresowanie lodami na patyku. Gdy tylko pierwsze partie lodów zostały wyprzedane, zaczęło się sprzedawanie papierków na Allegro po kilkaset złotych czy podbijanie cen przez sprzedawców – nawet 10 zł za jedną sztukę. Podsumowując, lody Ekipy w pewnym momencie zyskały status czegoś niedostępnego, ekskluzywnego niczym sztabka złota.
Idąc za ciosem, kolejny idol młodego pokolenia i kolejna udana kampania, czyli o tym, jak Mata przejął Maka. Zestaw dostępny tylko w aplikacji McDonalda, spot video, naklejki oraz limitowany merch. Jednak tutaj nie było bitwy o zestawy Maty. Z początku pojawiło się wiele głosów, że to tylko potrójny cheeseeburger, frytki i „zielona breja”, która tylko z nazwy jest matchą. Głos ludu został wysłuchany i pojawiła się druga opcja – wymiana matchy na duży napój i naklejki do każdego zestawu. Koniec końców mamy tu kolejny sukces. McDoland’s potwierdził, że pierwszy tydzień kampanii „Jak Mata przejął Maka” zaowocował trzecią najlepszą sprzedażą w historii McDonald’s Polska.
I jeszcze tzw. trzy grosze od Maty. Końcem listopada ukazał się nowy kawałek Maty pt.: „Mc”, który jest swojego rodzaju podsumowaniem całej akcji. Jak wyjaśnia Mata: „Jakbym tego nie wziął, to i tak by to wziął Sobel„
Jako ostatnią wspominam moją ulubioną kampanię tego roku, czyli Fanatyk Wędkarstwa. Pierwowzorem kampanii OLX był film „Fanatyk”, który jest ekranizacją słynnej pasty o ojcu-fanatyku wędkarstwa autorstwa Malcolma XD. Reklamy z udziałem Piotra Cyrwusa oraz innych bohaterów filmu z 2017 roku, pojawiły się wiosną 2021, gdzie zapalony wędkarz Andrzej Gałecki (Piotr Cyrwus) – kupuje campera, choć syn wyjaśnia mu, że lepiej byłoby sprzęt wypożyczyć w ramach Wypożyczalni OLX. Nikt nie prosił o taką kampanię, ale każdy jej potrzebował.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Jednym z wydarzeń, które według mnie najmocniej wpłynęły na rynek influencerów, są niewątpliwie kryzysy wizerunkowe czołowych twórców polskiego internetu takich Wersow, Natsu czy Marcin Dubiel. W przypadku Wersow jest to oczywiście kradzież logo francuskiego rysownika oraz używanie go przez kilka lat działalności. Jeśli chodzi o członków Teamu X, ale także wielu innych instagrammerów mówimy tu o tzw. scamie. Influencerzy promowali m.in. słuchawki kosztujące kilkaset złotych ze sporą zniżką, co miało zachęcić potencjalnych klientów do zakupu. Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie to, że takie słuchawki można było bez problemu zakupić choćby na AliExpress za kilka dolarów. Niektórzy z twórców przeprosili i obiecali poprawę, inni udają, że sprawy nie było.
Ale co z tymi współpracami? Czy kremy lub kapsułki do prania są rzeczywiście tak dobre, żeby polecać je tysiącom obserwatorów? Są to oczywiście pewnego rodzaju reklamy i w związku z tym UOKiK wprowadził obowiązek oznaczania postów i współprac sponsorowanych przez influencerów. Czy to pomoże? Myślę, że w pewnym stopniu na pewno, choć influencerzy nadal będą sprzedawać dzięki swojemu „wpływowi” na konsumentów.
Game changerem wśród wydarzeń w 2021 są zdecydowanie lody Ekipy oraz Zestaw Maty w McDonalds. Obie kampanie zakładały współprace idoli polskiego internetu oraz specjalnego produktu, stworzonego na potrzeby kampanii. Mimo że w przeszłości nieraz mogliśmy oglądać tego typu akcje, to te dwie kampanie szczególnie wpłynęły na postrzeganie influencer marketingu w Polsce.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Jakie wyzwania stoją przed nami w 2021? Zdecydowanie wiarygodność influencerów względem publikowanego contentu oraz współprac sponsorowanych. Tutaj zarówno twórcy jak i współpracujące z nimi marki muszą uzbroić się w cierpliwość, dobrze dobrane do influencerów briefy oraz scenariusze działań w obliczu kryzysu w social mediach.
Odnośnie kryzysów – tu niestety ani marka, ani twórca nie są w stanie przewidzieć, co może się zdarzyć. Pozwolę sobie przytoczyć case kampanii „Najlepsza Coca Cola ever” z udziałem Beaty Kozidrak. Kampania, która z pewnością była przemyślana i przygotowana wielkim nakładem pracy ucichła po tym, jak jej ambasadorka prowadziła auto, będąc pod wpływem alkoholu.
Drugi taki przykład to sytuacja „z ostatniej chwili”, czyli nieprzychylna wypowiedź Basi Kurdej-Szatan na Instagramie, skierowana do żołnierzy na granicy. Rezultat? Utrata roli w serialu TVP oraz długoletniego angażu w reklamie Play, dzięki której nikomu nieznana „Blondynka z reklamy” została zauważona. Wyzwaniem w przypadku takich sytuacji w przyszłości będzie na pewno przemyślana reakcja ze strony marki i przygotowanie planu B.
2021 rok pokazał nam, jak ważny w social mediach jest format video. Rozwijający się TikTok i jego opcje reklamowe, współprace na Twitchu czy nawet LinkedIn (promocja polskiego The Office). Wyzwaniem będzie tu zdecydowanie konsekwentne podążanie za trendami wideo.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Nowinką, która znacząco wpłynie na działania influencerów, jest oczywiście instagramowa odpowiedź na TikToka, czyli Instagram Reels, tzw. rolki. Do tego nowa naklejka „Link”, która jest ukłonem w stronę nano-influencerów. Bez wymaganych 10 tysięcy obserwatorów nie mogli – tak jak każdy „szary” użytkownik Instagrama – linkować w swoich relacjach. Skoro mowa o stories to w planach jest również wydłużenie czasu relacji z 15’do 60’.
TikTok nie pozostaje w tyle i też wprowadza „nowości” podpatrzone u konkurencji. Na TikToku zostanie wprowadzona opcja dłuższych niż 60’ video, choć niektóre profile już mogą to testować. Co jeszcze? Otóż twitterowe ptaszki ćwierkają, że TikTok planuje wprowadzić u siebie format video na kształt stories.
Skoro mówimy tu o formatach video to nie sposób nie wspomnieć o YouTube Shorts. Można powiedzieć, że to takie youtubowe „tik toki”. Zadebiutowały w lipcu tego roku, jednak razem z Reels od Instagrama stanowią konkurencję dla pierwowzoru, czyli TikToka. Z pewnością rolki jak i shorty dadzą o sobie znać w przyszłym roku.
Joanna Lebioda
content manager w Buzzgrow
Dariusz Wądrzyk
social media & influencer specialist w Buzzgrow
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Obserwując to, co się dzieje aktualnie na polskim rynku influencerskim, można odnieść wrażenie, że działania z influencerami to must dla większości marek. Kanały twórców są przepełnione treściami reklamowymi i coraz trudniej zaskoczyć lub zaciekawić odbiorców (choć oczywiście nie zawsze musimy zaskakiwać odbiorców). Coraz liczniejsze kampanie są do siebie coraz bardziej podobne, a nawet jeśli pojawia się coś wychodzącego poza schemat, często ginie w natłoku informacji, a po kilku dniach jest przykrywane przez inne akcje.
Postanowiliśmy więc wskazać kampanie, które nie tyle zrobiły na nas największe wrażenie, co pokazały pewien trend lub były w jakiś sposób przełomowe.
1. Lody Koral & Ekipa wywołali rewolucję w głowach wielu marketerów, udowadniając, że w pokoleniu Z tkwi ogromny potencjał komercyjny oraz że Influencerzy mają wielki posłuch w młodym pokoleniu, a bardziej niż „pani z telewizji” interesuje ich chłopak tańczący do śmiesznej piosenki na TikToku.
2. McDonald & Mata: Choć chwilę przed startem kampanii eksperci w branżowych mediach rozpisywali się o kontrowersyjnym wizerunku artysty, przez który marki mogą nie być zainteresowane współpracą z Matą, kampania okazała się strzałem w dziesiątkę i przełożyła się na ogromną sprzedaż.
3. Stanowski i Najman na początku 2021 roku udowodnili, że interent żyje własnym życiem i często trudno przewidzieć, co okaże się hitem. Choć nie jest to typowa akcja influencerska, to nieplanowany konflikt pomiędzy dziennikarzem a celebrytą stał się viralem, a niebieska kurtka czy charakterystyczne „stanoooski” i „ludzie, przecież tu nikogo nie ma!” zalały Internet. Akcję sprytnie starało się wykorzystać „Tyskie”, zapraszając obu Panów na piwo pod hasłem „Przejdźmy na TY”, ale o tym już mało kto pamięta.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
1. Jednym z najważniejszych wydarzeń w tym roku na pewno było zainteresowanie się branżą przez UOKiK. Miejmy nadzieję, że działania Urzędu uporządkują dotychczas nieuregulowany rynek i ukrócą nadużycia, których dopuszczali się zarówno twórcy, jak i marki, i agencje.
2. W 2021, kolejnym pandemicznym, roku branża stale dostosowywała się do zmiennych nastrojów społecznych i niecodziennych okoliczności. Wydaje się jednak, że przywykliśmy już do tej nowej rzeczywistości i coraz lepiej w niej funkcjonujemy. To, co budziło strach jeszcze przed rokiem, dziś spowszechniało.
3. Eksplozja popularności TikToka (nie tylko wśród najmłodszych) i skala, do jakiej rozrosła się społeczność TT, udowodniły, że „śmieszne filmiki” stały się potężnym narzędziem wyznaczającym trendy. Narzędziem, które wymusiło zmiany na innych platformach (shorst na YouTube i reels na Instagramie), lecz którym niewielu marketerów potrafi się posługiwać.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
1. Najważniejszym wyzwaniem jest według nas odbudowanie zaufania do influencerów, które poprzez ostatnie afery z reklamowaniem przez twórców scamu i inne nadużycia, zostało mocno nadszarpnięte. Abstrahując od tych twórców, którzy mają swoje za uszami, ucierpiało ogólne postrzeganie influencerów przez społeczeństwo, a odbudowa wizerunku i zaufania to zadanie dla całej naszej branży.
2. Zrozumienie i znalezienie wspólnego języka z Pokoleniem Z, które wydaje się być dużo bardziej świadome, krytyczne i odporne na „hasełka reklamowe”. Te marki, które do tej pory próbowały komunikować się do tej grupy, najczęściej narażały się na śmieszność.
3. Wykorzystanie potencjału TikToka w komunikacji marek, rozumianych nie jako miejsce współprac z influencerami, a stworzenia własnej przestrzeni marki na platformie.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
1. Metawersum, jednak chyba jeszcze nie rodem z wizji Marka Zukerberga. Zamiast Wirtualnej Rzeczywistości, na razie zyskiwać będzie raczej Rozszerzona Rzeczywistość. Założyciel Facebooka wykonał krok przed szereg, postawił w szachu konkurentów i wskazał kierunek rozwoju nie tylko dla swojej marki. Dostrzegł trend szybciej niż inni, a przynajmniej szybciej niż inni potrafił wrzucić ją do publicznego dyskursu, dzięki czemu już zawsze będzie „tym pierwszym”.
2. Przenoszenie się twórców na własne platformy lub tworzenie własnego miejsca w sieci (z i bez paywalla). Ilość kontentu w SM sprawia, że twórcy zabiegając o czas i uwagę swoich odbiorców, mają coraz większą konkurencję. Z kolei nieprzewidywalność zasięgów utrudnia im robienie biznesu. To sprawia, że coraz więcej twórców, coraz częściej zapowiada próby uniezależnienia się od największych platform.
3. Technologiczny detox. Przebodźcowanie dotyka nas coraz mocniej i coraz częściej zauważamy negatywny wpływ wszechobecnej technologii na jakość naszego życia i sposób, w jaki odpoczywamy. Umiejętność bycia offline powoli staje się luksusem. Jeszcze kilka lat temu szukaliśmy koniecznie hoteli z dostępem do Internetu, dziś coraz chętniej dopłacamy za ułatwienie nam bycia „offline”. Selfcare w kontekście oddechu od technologii, paradoksalnie ma szanse stać jest jednym z najsilniejszych trendów związanych z technologią.
Marcin Sommerfeld
strategy planner w Albedo Marketing
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Nie można jej tutaj pominąć ze względu na skalę. Billboardy i klipy wideo były widziane przez każdego z nas wielokrotnie, a do samej realizacji kampanii zaproszono niezliczoną liczbę influencerów. O czym mowa? O akcji “Ostatnia Prosta – Szczepmy się” przygotowana przez Ministerstwo Zdrowia. Ocena jej efektywności odbiła się szerokim echem – wielu marketerów zwracało uwagę na liczne błędy popełnione przez autorów komunikacji zachęcającej do szczepień. Niewątpliwie jednak zrealizowała cele związane z zasięgiem. Maciej Musiał, Cezary Pazura, Robert Kubica czy Adam Małysz udzielili swojego wizerunku w bardzo zaniedbanej przez branżę influencerską dyskusji na temat szczepień – temat raczej przemilczany z obawami o reakcję odbiorców. Można to uznać za kolejny po Strajku Kobiet sygnał wskazujący na to, że duża część osób publicznych, które chętnie reklamują produkty różnych marek, nie do końca jest w stanie i chce przedstawić swoje stanowisko w polaryzujących kwestiach.
Jeden z najlepszych tygodni w historii polskiego McDonald’s. Wzrost sprzedaży o ponad 60% w stosunku do zeszłego roku w tym samym okresie. A dodatkowo liczba użytkowników aplikacji wyższa o 150% w stosunku do miesiąca przed startem kampanii. Jeśli wykręcasz takie liczby, to znaczy, że dobrze dobrałeś influencera do akcji. „Mata przejmuje Maka” była niewątpliwie sukcesem sprzedażowym ale także wizerunkowym. Amerykańska sieć fast foodów idealnie wyczuła moment – głośna premiera nowej płyty, która w miesiąc robi potrójną platynę oraz zapełnienie lotniska Bemowo w Warszawie zdecydowanie pomogły wpisać się marce w idealny moment popularności rapera. Natomiast sam pomysł to nie wszystko i należy docenić koncept także za egzekucję: dedykowany zestaw z limitowanymi naklejkami, dropy ubrań w aplikacji i robiąca wrażenie komunikacja video stały za znakomitym wynikiem kampanii McDonald’s.
Jak wykorzystać jednocześnie nostalgię oraz przyciągających uwagę influencerów? Przygotowując nową aranżację swojej piosenki! Tymbark zrobił to znakomicie. Do współpracy zaprosił 5 artystów, którzy nagrali utwór “Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał” w czterech wersjach. Artur Rojek, Kwiat Jabłoni, Vito Bambino oraz Sanah nadali piosence cztery nowe życia. Każdy z wykonów to zupełnie inna interpretacja przeboju znanego z reklamy soków Tymbark. Efekt? Ponad 20 milionów wyświetleń pod klipem na YouTube. Kolejne miliony na Spotify. Dodatkowo angażująca zabawa dla konsumentów, w której mogli wcielić się w jedną z postaci w teledysku.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
1. Friz zrewolucjonizował rynek influencerski – wszyscy o tym wiemy. W ostatnich miesiącach udowodnił nam jednak coś innego. Influencerem może być każdy. Wzorowany na „Mam Talent” czy „Top Model” stworzony przez lidera Ekipy program „Twoje 5 minut” był niczym innym jak teleturniejem, w którym zwycięzcy otrzymywali wieloletnie kontrakty w nowo powstałym projekcie “Genzie”. Od zera do influencera? Na to wygląda.
2. Kampania Żabki pokazała, jak wrażliwi na brak autentyczności mogą być odbiorcy. Przeprowadzona przez markę kampania nawiązująca do ironicznego i kiczowatego stylu zetkowych memów wywołała falę krytyki. Nie chodziło jednak o problemy odbiorców z estetyką postów, czy też niedpowiednią treść. Konsumenci masowo stanęli w obronie profilu frogshoposting prowadzonego przez jedną z sprzedawczyń w sklepie sieci. Niemal stu tysięczna widownia influencerki wyraziła swój zdecydowany sprzeciw wobec działań marki, sugerując jej plagiat, która finalnie zaproponowała Pani Violi współpracę. To dobra nauczka, że lepiej tego typu rzeczy planować od razu.
3. Udawał w metrze Spidermana, gonił po mieście z policją, czy przebierał swojego psa za pająka – głównie z tych działań znamy Sylwestra Wardęgę. Na przestrzeni ostatniego roku dał się poznać z zupełnie innej strony. Tworząc już jakiś czas temu społeczność, Wataha skupia się na byciu „szeryfem polskiej sceny influencerskiej”. Popularny youtuber wytyka więc koleżankom i kolegom z branży różnego rodzaju aktywności: od reklamowania scamów, przez oszustwa w stosunku do widzów, aż po kradzież własności intelektualnej. Niewątpliwie kilku osobom to zaszkodziło, lecz każdy zareagował inaczej: Lexy Chaplin przeprosiła i naprawiła swoje błędy. Wersow i Ekipa poszli na mini wojenkę z Wardęgą. Pewne jest jedno, oszustwa influencerów nie przejdą już bez echa.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
1. Niewątpliwym wyzwaniem jest utrzymanie odpowiedniej wyrazistości w działaniach. Liczba influencerów na rynku rośnie z roku na rok i coraz więcej odbiorców zarzuca swoim twórcom brak oryginalności, jeśli chodzi o przygotowywany content. Konkurencja wymusza więc na nich wszystkich bycie unikalnym, jedynym w swoim rodzaju.
2. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął sobie na celownik działania influencerów. Od lat mówi się o potrzebie uregulowania rynku i ten proces zaczyna właśnie postępować. Zmiany widać już teraz, coraz więcej postów na YouTube czy Instagramie jest w bardzo wyraźny sposób oznaczona jako współpraca. Niewątpliwie ta sytuacja będzie się rozwijać i stanowić wyzwanie dla całej branży.
3. “A co nam ten influencer da?” – pytają coraz częściej klienci agencji Albedo Marketing. Problem mierzalności działań współprac z twórcami internetowymi jest coraz bardziej widoczny w mojej codziennej pracy. Dotychczasowe doświadczenia pokazują wyraźnie, że trudno jest jednoznacznie ocenić efekty wielu kampanii, nie jest to tak czytelne, jak w przypadku reklam PPC. Dlatego ocena wymierności zaangażowania influencerów będzie coraz ważniejsza i potrzebujemy bardziej precyzyjnych narzędzi.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
1. Pokoje na Twitterze, czy Clubhouse, live’y na Twitchu albo Instagramie, czy wreszcie – własny podcast. Influencerzy nigdy nie byli tak blisko odbiorcy jak teraz. Wielu z nich zaznacza, że zdecydowanie bardziej woli taką formę interakcji od klasycznych wywiadów z dziennikarzami. Coraz większy rozwój tych narzędzi oraz ich popularyzacja może przedefiniować rolę stereotypowego, często wyśmiewanego twórcy, który codziennie doda post i nagra pięć Instastories.
2. YouTube usuwa licznik łapek w dół, Instagram lajków. Social media zmieniły percepcję rzeczywistości oraz wartości, którymi kierują się niektórzy odbiorcy. Coraz częściej zauważalne skutki uboczne (np. FOMO, niska samoocena, hejt) spotykają się z reakcją Google oraz Facebooka. Czy taka mała zmiana wystarczy? Czy to tylko przedsmak? Zobaczymy!
Urszula Kopeć
influencer and SM specialist w K2 Create (Grupa K2)
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
1. Współpraca Maty z McDonald’s – kampania, która wywołała dużo skrajnych emocji, zestaw Maty nie wzbudził aż takiego zachwytu, jak się spodziewano, ale pomimo tego McDonald’s wcale nie stracił na tej współpracy. Zwieńczeniem kampanii było przybycie Maty do jednego z warszawskich MacDonaldów, gdzie zamówił swój własny zestaw, a przy tym spotkał się ze swoimi fanami.
2. Czym jest Rap? Kampania Spotify, w której wzięli udział najwięksi raperzy oraz raperki polskiej sceny muzycznej. Zorganizowanie kampanii z obecnie najbardziej wpływowymi artystami generacji Z to strzał w dziesiątkę.
3. Kampania RADAR (Spotify) – polscy influencerzy zostali pokazani na światowych billboardach w Nowym Jorku. Wszystko po to, aby wspierać młodych, rozwijających się artystów. Z Polski wyróżniono m.in. Julię Pośnik czy Monikę Brodkę.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
1. Trwająca pandemia, która zmieniła działania influencer marketingowe. Mniej eventów, koncertów czy ścianek spowodowało przestawienie się na wiele wydarzeń online, bez większej publiczności. Pod koniec roku zaczęło się to zmieniać (sam koncert Maty uzyskał pod sceną ponad 40 tys. fanów), jednak sytuacja jest tak niestabilna, że każde działania z influencerami wymagają również planu B.
2. Skandale dużych gwiazd (typu Beata Kozidrak, Barbara Kurdej-Szatan, Szymon Sobel). W tym roku dosyć głośno mówiło się o skandalach znanych nazwisk. Osoby z wypracowaną już renomą, gwiazdy pierwszych stron gazet, zaliczyły ogromne skandale, które skutkowały utratą dobrego wizerunku zarówno ich, jak i marek, z którymi współpracują. Może takie sytuacje spowodują jeszcze większe otwarcie się marek na działania z mikroinfluencerami?
3. W tym roku fani influencerów zaczęli zauważać ich nieautentyczność w sytuacjach, gdy promują produkty, które nie działają, sami ich nie używają, a dodatkowo są one szkodliwe. Przez powtarzające się takie sytuacje, sprawą influencerów zajął się UOKIK. Dzięki temu twórcy zaczęli zwracać uwagę na promowane produkty, oznaczać swoje współprace oraz dobierać je tak, by nie stracić na swoim wizerunku.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
1. Przede wszystkim musimy zrozumieć, że w działaniach influencer marketingowych nie zawsze jesteśmy w stanie wszystko zaplanować i wszystko przewidzieć. Na 2022 planowane jest ponownie otwarcie największych festiwali, koncertów, może nawet powrót do rzeczywistości, jednak obecnie aż do dnia samego wydarzenia nie możemy być pewni czy sytuacja pandemiczna pozwoli nam na jego odbycie się. Dlatego różne alternatywy na pewno się przydadzą.
2. Influencerzy coraz wyżej wyceniają swoje działania. Łączy się to z pewnością z trendem ekonomii twórców. Są oni świadomi swojego dotarcia, dbają o swój wizerunek, odchodzą od reklamowania rzeczy niesprawdzonych i zwracają uwagę, z jaką dokładnie marką współpracują.
3. Metaverse – jak odnaleźć się w wirtualnej rzeczywistości, jak przełożyć te zmiany na influencer marketing?
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Rozwijająca się ekonomia twórców, traktowanie swojej twórczości nie tylko jako pasji, ale także jako źródła dochodów. Influencerzy starają się wykorzystać swój moment, czerpać z niego. Zakładają własne marki, tworzą własne produkty. Najbardziej znani influencerzy promują także nowych twórców oraz oczywiście czerpią z ich działalności własne korzyści finansowe.
Coraz większa popularność TikToka – aktualnie youtuberzy, instagramerzy coraz bardziej otwierają się również na tę platformę. Marki wiedzą, że kampanie tam prowadzone są dobrym sposobem na dotarcie do m.in. generacji Z. Dodatkowo zaczynają mieć swoich „ambasadorów”, czy pracowników, którzy w ich imieniu tworzą treści na TikToka (m.in. Rossmann czy Pasibus). Nawet Instagram chcąc podążać za najnowszymi trendami, stworzył opcję udostępniania krótkich filmów na wzór TikToka (Reels).
Metaverse – powoli marki zaczynają otwierać się na nowości, które przedstawia nam Metaverse. Odnalezienie się w takim trendzie, podążając z duchem czasu, będzie dużym wyzwaniem dla wielu marek.
Anna Ledwoń-Blacha
creative owner w More Bananas
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
1. Niezaprzeczalnie, czego by nie mówić współpraca lodów Koral i Ekipy.
2. Również abstrahując od szeroko pojętej etyki, którą zarzucało się kampanii czy samej jakości produktów: współpraca Maty i McDonald.
3. Niesamowita “Mądra babcia” i jej współprace z markami.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
1. UOKiK w końcu zabierający się za kwestie prawne związane z oznaczeniami reklam jako reklamy przez influencerów.
2. UOKiK i zainteresowanie się w końcu tematem scamu.
3. A ostatnio zaciekawieniem obserwuje „wpadki” gwiazd Internetu jak Red Lipstick Monster i jej olejki CBD, Mama Ginekolog i Egzamin itd. Publiczność jest coraz bardziej wymagająca.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Wszystkie aspekty prawne (w końcu!) I jak dla mnie to jest aspekt kluczowy. Transparentność, szczerość, autentyczność, zgodność z prawem powinna być czymś niezbędnym w kampaniach.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
- Ekonomia twórców. Produkty tworzone i sprzedawane pod szyldem influencerów.
- NFT
- Metawszechświat i wirtualni influencerzy
- VR i AR w kampaniach z influencerami.
Edwin Zasada
social media & influencer marketing director, Cut The Mustard
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Najman i Stanowski przechodzą na Ty
Marka Tyskie konsekwentnie od kilku lat buduje swoją komunikację w oparciu o platformę „Przejdźmy na Ty”. Nie jest to brand, który najczęściej współpracuje z influencerami, ale trzeba przyznać, że gdy się do tego zabiera, robi to z rozmachem.
Moim zdaniem warto docenić tę akcję, ponieważ:
- działanie wpisuje się w całość komunikacji marki,
- został wykorzystany realny konflikt, a nie wykreowana sztuczna rzeczywistość,
- temat momentalnie przesiąkł do mediów, a ten kto pracował przy komunikacji alkoholi wie, że nie jest to łatwo osiągnąć.
Ekipa ze swoimi lodami oraz napojami
W tym roku miałem okazję na minimum kilku spotkaniach dyskutować o tych akcjach i myślę, że nie jestem w tym osamotniony. Marka Koral z Frizem i jego paczką rozbiła bank. Niezależnie jak ocenia się twórczość Ekipy trzeba przyznać – mają moc sprzedażową oraz potrafią perfekcyjnie wyczuć moment.
Z perspektywy komunikacyjnej nie była to najładniejsza, najbardziej kreatywna kampania influencer marketingowa, ale jak widać po zachowaniu młodych konsumentów – bardzo skuteczna.
Bombay Sapphire – zamieszaj w sztuce
Bardzo spójna z ogólną komunikacją marki akcja wykorzystująca influencerów w której Krzysztof Gonciarz – człowiek o wielu wcieleniach – został filmowcem dokumentalistą przybliżającym nam sylwetki polskich artystów.
Wciągające historie, podane w atrakcyjny narracyjnie i wizualnie sposób, biorąc pod uwagę ogólną stylistykę YT, a do tego dobrze zbudowany ekosystem dystrybucji treści – to moim zdaniem czynniki, za które warto wspomnieć o tej kampanii.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Dziś większość marketerów zdaje sobie sprawę, że wykorzystanie liderów opinii w komunikacji zwyczajnie się opłaca – w większym lub mniejszym stopniu. Influencer marketing udowodnił w ostatnich latach, że nie jest chwilowym trendem, jednak w każdym roku mierzy się ze zjawiskami, które negatywnie wpływają na postrzeganie tego obszaru komunikacji marketingowej. I z mojej perspektywy niestety, takowe miały w 2021 roku mocny wpływ na branżę i percepcję masowego odbiorcy.
- Scam – ilość afer z trefnymi ofertami / promocjami była przerażająca. W tym kontekście warto docenić działalność kanałów commentary (Revo, Wataha etc.), które próbowały walczyć z tymi zjawiskiem wew. środowiska.
- UOKIK – od kilku lat w branży mówi się o transparentności. Jak widać nie szło nam to najlepiej, skoro musiał się za to zabrać urząd, a dziś widać, jak przybywa prawidłowo oznaczonych współprac w obawie przed konsekwencjami.
- Pato eventy – to największa zmora zagrażająca opinii środowiska influencerów. Zrozumieli to już m.in. właściciele FAME MMA, którzy od jakiegoś czasu diametralnie zmienili metodologię doboru twórców do swoich gal. Niestety następstwem ich profesjonalizacji i sukcesu stała się przestrzeń, która momentalnie została wypełniona patologią przenikającą do szerokiego grona odbiorców.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Wiarygodność – zjawiska, o których wspominam powyżej (scam i UOKIK) sprawiają, że dziś influencerzy muszą walczyć o wiarygodność w oczach odbiorców.
Efektywność – mam na myśli zarówno aspekty mediowe, wizerunkowe, jak i sprzedażowe. Większość działań ze świata digital marketingu jest policzalna. I to właśnie teraz jest moment, w którym środowisko będzie musiało biznesowo udowodnić swoją wartość.
Budżety marketingowe – influencer marketing ma w sobie coś z warszawskiego rynku nieruchomości. Mowa oczywiście o dynamicznie wzrastających kosztach współpracy z twórcami. Jeżeli wiarygodność będzie spadać, a efektywność nie będzie wykazywana, w perspektywie czasu może się okazać, że budżety komunikacyjne będą lokowane w innych obszarach. Szczególnie mając na uwadze otaczające nas uwarunkowania ekonomiczne, które mają realny wpływ na budżety reklamowe firm.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Wszystkie – w większym lub mniejszym stopniu. To środowisko bardzo sprawnie adaptuje nowinki ze świata tech i komunikacji. Zatem w tym przypadku trudno z tej perspektywy cokolwiek przewidzieć w temacie.