TikTok (dawniej Musical.ly), wchodząc na globalny rynek, zaoferował markom zupełnie nowe formy promocji ich usług oraz produktów. Wprowadził świeżość w tworzeniu kampanii z influencerami, ale jednocześnie otworzył dostęp do zupełnie nowego grona odbiorców. Dzięki tej muzycznej aplikacji oraz współpracy z TikTokerami firmy zyskały dostęp do określonej społeczności, której nie mogła im zapewnić praktycznie żadna z platform społecznościowych.
Zobacz również
TikToka tworzy bowiem społeczność, którą w znacznej mierze stanowią osoby młode – między 13 a 20 rokiem życia. Tak dobrze określona grupa użytkowników pozwala jeszcze lepiej doprecyzować tworzenie kampanii pod odbiorcę, podnosząc jeszcze bardziej ich skuteczność. Młody wiek TikTokerów również sprzyja prowadzeniu kampanii w obrębie aplikacji. Followersi jeszcze silniej mogą identyfikować się ze swoimi ulubionymi twórcami, a pokolenie, do którego przynależą, w szczególnym stopniu podatne jest na podążanie z nowościami oraz wyznaczanymi przez influencerów trendami.
– Zarówno na YouTubie, jak i na TikToku przewijają się podobne trendy. Główna różnica polega na częstotliwości ich występowania. W przypadku YouTube’a nowości możemy spodziewać się średnio co kilka tygodni. TikTok zaś oferuje co kilka dni nowość, chociażby oryginalny hasztag. Takie rozwiązanie pozwala użytkownikom tej platformy na tworzenie odpowiedniej, dopasowanej do swoich preferencji treści we własny oryginalny sposób – mówi Mateusz “vNARF” Baszczyński, TikToker.
TikTok w roku 2018 przyczynił się w dużym stopniu do globalnego rozwoju wciąż jeszcze młodej dziedziny, jaką jest influencer marketing. TikTokerzy będący tak samo jak Youtuberzy liderami opinii wśród społeczności posiadają bardzo wysoki stopień autentyczności oraz umiejętność zaangażowania swoich followersów. O ile pokolenie osób powyżej 25 roku życia jest silnie świadome działań promocyjnych w sieci i mniej podatne na sugestie ze strony influencerów, to jednak pamiętajmy, że tę platformę tworzą osoby znacznie młodsze – „pokolenie Z”. Użytkownicy TikToka bardzo łatwo przyjmują rekomendacje gwiazd tej platformy, tym bardziej że marki w przypadku takich działań stawiają na emocjonalność oraz naturalność treści.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
TikTok – idealne narzędzie marketingu wśród „pokolenia Z”
Innowacją w marketingu jest już sama aplikacja, dzięki której zaczyna się mówić o TikToker marketingu. Założenia platformy sprawiają, że kampanie ze znanymi twórcami nabierają zupełnie nowej świeżości. Co ważniejsze, zapewniają im naturalność – nie są nachalne i stanowią spójną treść treści materiału oferowanego społeczności. Kampanie w głównej mierze opierają się na lokowaniu produktów, bądź usług oferowanych przez marki w materiałach wideo TikTokerów. Dzięki specyfice tej platformy oraz wymogom, które należy spełnić, aby zamieścić w jej obrębie film, kampanie muszą być realizowane w ściśle określony sposób. Nieodzowną ich częścią musi być zarówno muzyka, jak i ruch (w różnych tego słowa znaczeniach).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Koncepcja krótkiego 15-sekundowego filmu dla użytkowników aplikacji jest o wiele bardziej autentyczna oraz angażująca. Fakt, że materiały tworzone na TikToka są tak krótkie, daje twórcom większe poczucie swobody w komunikacji. Spontaniczność treści wpływa pozytywnie na kontakt z fanami, dając możliwość nawiązania z nimi bardzo silnej relacji. Warte zaznaczenia jest to, iż tak krótkie treści publikowane na platformie sprzyjają uwadze ze strony odbiorców. Nastolatkowie skupiają się na wyświetlanych treściach jedynie przez kilkanaście sekund, więc każdy dłuższy materiał ma mniejsze szanse na przekazanie w całości swej treści.
– TikTok w przeważającej części tworzą dynamiczne 15-sekundowe klipy, które nagrane są za pomocą telefonu. Materiały na tej platformie od razu przechodzą do sedna. YouTube to potężna platforma do tworzenia filmów, które wymagają szerszego zaplecza technicznego oraz sprzętowego, a twórcy budują wokół swoich filmów znacznie większą historię. Ta zmienna w dużym stopniu przyczynia się do częstotliwości publikacji tworzonych treści. TikTok łamie tę barierę, pozwalając znacznie łatwiej i szybciej produkować własne klipy – dodaje Mateusz “vNARF” Baszczyński, TikToker.
Platforma ludzi szczerych
Szczera i otwarta komunikacja to na platformach społecznościowych coraz większa rzadkość. Materiały oferowane przez twórców oraz marki bywają niespójne, przez co odbiorca może odnosić wrażenie, że wyświetlane przez niego treści są nieautentyczne. TikTok próbuje wyjść naprzeciw temu problemowi, stawiając na uczciwość zamieszczanych treści. Ta platforma stała się dużym polem do eksperymentów marek na tle marketingowym, lecz dzięki specyfice aplikacji działania prowadzone są w sposób zdrowy i zrównoważony.
TikTok, będący niegdyś mało interesującym miejscem do promocji marek, dziś stał się jedną z głównych bram komunikacyjnych firm z młodym pokoleniem. Środowisko influencerów i ich fanów jest w szczególnym stopniu specyficzne. Marki oraz twórcy muszą uważać, aby publikowane treści oraz komunikacja z followersami była szczera i nie odbiegała od prawdy. Przypadek TikToka pokazuje, w jaki sposób dobrze nawiązywać szczery kontakt z użytkownikami prowadząc z nimi dialog wyrażany ruchem i muzyką.
Warte zaznaczenia jest, że platforma cały czas się rozwija i z każdym dniem coraz bardziej wykorzystywana jest do realizacji celów biznesowych. TikTok pozwala na długotrwałe budowanie pozytywnych relacji między markami, twórcami oraz odbiorcami co przekłada się w późniejszym okresie na wysokość sprzedaży usług, produktów oraz wizerunku. Komunikacja z tak młodym klientem, jakiego oferuje ta aplikacja społecznościowa, może przełożyć się na przywiązanie się w przyszłości do danego brandu.
– TikTok w znacznie łatwiejszy sposób niż YouTube pozwala na budowanie międzynarodowej społeczności. Wpływa na to przede wszystkim stosowanie hasztagów, które są stosowane na skalę europejską oraz globalną. Nie wolno zapomnieć również o tańcu i muzyce, które stanowią język uniwersalny – komentuje Mateusz “vNARF” Baszczyński, TikToker.
Branża social mediów potrzebowała takiego pozytywnego kopa, jaki zapewnił im TikTok. Można śmiało wytoczyć stwierdzenie, że ta platforma, będąc relatywnie młodym produktem na rynku aplikacji społecznościowych, wciąż będzie nas pozytywnie zaskakiwać w przyszłych latach.