Influencer potrzebny od zaraz!

Influencer potrzebny od zaraz!
Umarł display, niech żyją influencerzy! Youtuberzy, blogerzy, posiadacze zasięgowych kont na Instagramie i Snapchacie to punkt obowiązkowy właściwie we wszystkich briefach Klienckich i prezentacjach agencji.
O autorze
2 min czytania 2015-05-15

Żaden Marketer nie ma wątpliwości, że warto współpracować z influencerami. Agencje natomiast podążają za tym, co „modne“, i coraz częściej rekomendują Klientom współpracę na szkodliwych zasadach, które określiłbym wręcz jako antytezę win-win. Dlaczego tak jest ? Jak unikać sytuacji lose-lose? Jak powinniśmy planować strategię współpracy na linii Marketer – Agencja – Influencer, żeby zrealizować cele marki, a nie tylko „pokazać się u vlogera/blogera“?

Nie tylko zasięg

W powszechnej świadomości większości Marketerów funkcjonuje dosłownie 5- 8 najpopularniejszych blogów i vlogów w Polsce.

„Współpracujmy z Abstrachuje!“
„Może Wardęga nagra dla nas jakiś prank?“
„A co powiecie na to, żeby Jakóbiak zaprosił naszego ambasadora do kawalerki?”

Brzmi znajomo? Oczywiście, bo dobry Marketer widzi jedynie trend i potencjał. Mówi o tym swojej agencji, ta natomiast często zamiast pochylić się nad strategią, rozwinąć sugestię Klienta w spójny plan aktywacji influencerów, wraca po spotkaniu do biura i podsumowuje je zwięźle: „Klient X chce współpracować z Vlogerem Y. Napiszcie do niego – niech coś zaproponuje, przecież jest kreatywny.”

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z przykrością muszę stwierdzić, że odpowiadając za zespół New Businessowy w największej sieci partnerskiej (MCN) YouTube w Polsce, takich zapytań dostawaliśmy kilkanaście tygodniowo.

Strategia przede wszystkim

Zanim zaczniesz myśleć o współpracy z influencerem, odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  1. Czy dany Influencer pasuje do pozycjonowania marki ?
  2. Czy jego grupa docelowa pokrywa się z grupą docelową marki? (zawsze wymagaj i analizuj statystyki – YouTube i Google Analytics – za ostatnie 3 miesiące.)
  3. Czy szybko znajdujesz konteksty, w których jesteś w stanie przekazać komunikaty marki i zrealizować cele z briefu, nie zniechęcając przy tym odbiorców Influencera?
  4. Zastanów się, czy lepszego efektu nie przyniesie współpraca z kilkoma influencerami o mniejszych zasięgach niż jednym z Top 5 (który dziś reklamuje samochód, jutro golarkę, a pojutrze napój gazowany).

Konsultuj z Influencerem gotowy koncept kreatywny

Influencer nie zna założeń strategicznych, celów długofalowych czy pozycjonowania marki. Nawet jeśli będziesz próbował go „briefować”, jedyne co zazwyczaj przeczyta to wspomniane „zaproponuj coś kreatywnego“. Dlatego zaoszczędź czas i nerwy każdej z zaangażowanych w projekt stron, przygotowując taki koncept kreatywny, który realizuje cele Klienta i jednocześnie pasuje do specyfiki danego vloga/bloga. Wszyscy będą zadowoleni: Klient – bo jego cele są realizowane, oraz Influencer – bo od początku wie, czego od niego oczekujesz i jest w stanie szybko ocenić, czy dany pomysł spotka się z aprobatą jego odbiorców.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Podsumowując: to zadaniem Agencji jest rozumienie specyfiki kanałów YouTube i blogów. Śledzenie formatów influencerów i odnajdywanie potencjału dla marek jest obowiązkiem zespołów social mediowych; potencjału rozumianego jako możliwość doprowadzenia do współpracy, na której zyskują dwie strony – Marka i Influencer. 

W kolejnym felietonie pokażę przykłady takich udanych kolaboracji.