Prace nad rozwiązaniami mającymi ograniczyć wpływy reklamowe do serwisów pozyskujących treści z naruszeniem prawa autorskiego trwają w Komisji Europejskiej już od dłuższego czasu. Na początku marca, organizacje takie jak IAB Europe, Światowa Federacja Reklamodawców oraz Europejskie Stowarzyszenie Agencji Reklamowych złożyły wspólny projekt samoregulacji, który zakłada podjęcie działań uświadamiających podmiotom internetowym, jak istotne jest reklamowanie się wyłącznie w serwisach legalnie pozyskujących treści.
Jednym z pierwowzorów tego europejskiego projektu jest inicjatywa IAB Polska „Reklamuj Świadomie”, która spotyka się na rynku europejskim z ogromnym zainteresowaniem i stawiana jest za wzór inicjatywy istniejącej na lokalnym rynku reklamowym. Inicjatywa spotkała się z uznaniem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Została również zaprezentowana m.in. podczas obrad Światowej Organizacji Własności Intelektualnej – jednej z organizacji wyspecjalizowanych ONZ, w ramach 10. posiedzenia Advisory Committee on Enforcement działającego przy WIPO, które odbyło się 23-25 listopada w Genewie. W niedalekiej przyszłości inicjatywa będzie także prezentowana na kolejnych konferencjach i spotkaniach o zasięgu nie tylko polskim, ale także międzynarodowym.
Zobacz również
– IAB Polska poprzez „Reklamuj Świadomie” chce przede wszystkim edukować i budować świadomość w kwestii tego, jak ważne jest reklamowanie się wyłącznie w serwisach pozyskujących treści wyłącznie z legalnych źródeł. Jako polska branża internetowa musimy mieć wpływ na to, co dzieje się na rynku i starać się go samodzielnie kształtować m.in. poprzez samoregulacje. Tylko dzięki wspólnemu zaangażowaniu wszystkich podmiotów oraz wzajemnej wymianie doświadczeń jesteśmy w stanie podejmować kolejne kroki i wyznaczać kolejne cele. Im silniejszy będzie nasz głos, tym łatwiej będzie je osiągać, dlatego chciałbym, by jak najwięcej podmiotów branżowych oraz reklamodawców zainteresowało się inicjatywą „Reklamuj Świadomie” i do niej przystąpiło. – wyjaśnia Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.
Organizacja od 2014 roku prowadzi akcję „Reklamuj Świadomie. Inicjatywa na rzecz uczciwej reklamy”, której celem jest propagowanie wśród reklamodawców umieszczania reklam w serwisach pozyskujących treści z poszanowaniem przepisów prawa autorskiego i praw pokrewnych. Sygnatariuszami inicjatywy jest 18 podmiotów, wśród których znajdują się czołowe domy mediowe, wydawcy, nadawcy oraz reklamodawcy. Pełna lista sygnatariuszy wraz z informacjami o inicjatywie znajduje się na stronie.
W ramach inicjatywy, IAB Polska wydało publikację „Reklama w serwisach nielegalnie udostępniających treści a wizerunek marki”. Zawiera ona artykuły ekspertów zajmujących się zarówno problematyką praw autorskich, reklamy, jak i brandingu.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Aby pobrać publikację, kliknij tutaj.
Słuchaj podcastu NowyMarketing