Jednak o ile duże marki doskonale radzą sobie z zaskakiwaniem konsumentów i coraz śmielszym wychodzeniem poza dobrze znane już nam wszystkich schematy, o tyle wiele mniejszych firm chyba nie do końca wciąż wie jak stawić czoła coraz większym wyzwaniom stawianym im przez konsumentów, przez co tworzą kampanie i treści które nie mają celu sprzedażowego czy komunikacyjnego.
Chciałbym zatem pokazać kilka działań różnych marek, które zaskakują i dla wielu mogą stać się doskonałą inspiracją i wskazaniem kierunku, w którym należy podążać marketingowo. Pozwoliłem sobie wybrać komunikacje tych marek w szeregu kanałów, co może im pozwolić, na różnorakie dotarcie do świadomości konsumentów.
Zobacz również
“CityOne” Simulation Game
Doskonałym przykładem kreatywnego podejścia do Content Marketingu jest, a w zasadzie była już w 2010 roku gra – “CityOne” Simulation Game.
Celem IBM było w tym przypadku ukazanie możliwych konsekwencji podejmowanych decyzji biznesowych, w obszarach takich jak bankowość, handel czy energia. Warto w tym przypadku zauważyć, że celem IBM było w tym przypadku pokazanie, jak dane rozwiązania biznesowe mogą pomagać w rozwiązywaniu problemów m.in. przemysłu. Gra zyskała duże uznanie. 18.000 graczy z ponad 130 krajów – te liczby mówią same za siebie, a konwencja multimedialna sprawiła tym większe zainteresowanie rozgrywką i przy okazji marką. Pozwolę sobie tutaj jeszcze na wtrącenie, że dziś masa firm próbuje za pośrednictwem gier i rozrywki dotrzeć do świadomości odbiorców, jednak udaje się tu zdecydowanie nielicznym.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Taxi Mike
Kolejnym dość zaskakującym przykładem wykorzystania Content Marketingu jest przewodnik kulinarny rozdawany przez taksówkarzy Taxi Mike w Kanadzie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W przewodniku tym można znaleźć wszystkie restauracje i bary w okolicach prowincji Alberta. Tego typu działania nie mówią bezpośrednio o danej firmie, w tym przypadku taksówkarskiej, ale pokazują w czym taksówkarze mogą pomóc.
Taxi Mike aktualizuje swój przewodnik co kwartał, dodając do niego nie tylko tradycyjne bary i restauracje, ale również bary sportowe, kluby nocne, najgorętsze kluby nocne i wiele innych. W ten sposób przygotowana broszura dostarczana jest do każdego baru, restauracji i hotelu w okolicy. Wydawać by się mogło, że zwykły, zadrukowany, żółty kawałek papieru to nic wielkiego, jednak przyglądając się zagranicznym mediom okazuje się, że jest to niezwykle skuteczny sposób na promocję.
James Bond 007 Cars Evolution
W 2014 roku infografiki były niezwykle popularne. Nic w tym dziwnego, zwłaszcza jeśli za masą kolorów szła również wartościowa treść. Jednak niektóre marki poszły nieco dalej. Doskonałym tego przykładem jest infografika Evans Halshaw. Jest to firma, która zajmuje się sprzedażą samochodów, jednak mimo to, doskonale zdają sobie sprawę z tego jak istotną rolę odgrywa mądre podejście do marketingu.
Infografika Evans Halshaw jest niezwykle prosta – ukazuje bowiem po prostu samochody Bonda, pytając jednocześnie internautów o to, który jest ich ulubionym.
Fevikwik
Warto również wspomnieć o reklamach w materiałach drukowanych, które wciąż odgrywają niezwykle istotną rolę. Wszyscy doskonale znamy reklamy, które widzimy w różnego rodzaju magazynach niezależnie od ich tematyki – zdjęcie i hasło reklamowe – do tego zazwyczaj się sprowadzają. Warto jednak przyjrzeć się reklamom tworzonym chociażby przez Ogilvy & Mather, o których często możemy usłyszeć, że są mistrzami reklamy drukowanej w skali światowej. Doskonałym przykładem w tym przypadku jest kampania kleju Fevikwik. To trzy sprytne, ciekawe ilustracje, przyciągające wzrok i niemal zmuszające nas do przyjrzenia im się dokładniej.
Dobrze zbudowana strategia marketingowa powinna obejmować nie tylko wpisy na blogach, publikacje w mediach i trzymanie się ustalonych przez innych standardów. Odpowiednia reklama, która zamiast odpychać, ciekawi, interesuje i zmusza do przyjrzenia się jej jest więc doskonałym sposobem na budowanie wizerunku marki i przekłada się na zainteresowanie konsumentów. Budując strategię warto więc uwzględnić w niej elementy zachęcające odbiorców nie tylko do komunikacji z marką, ale również warte polecenia. Konieczne do tego celu jest zrozumienie grupy docelowej, dokładne się jej przyjrzenie i w pierwszej kolejności określenie jakiego typu treści są dla niej wartościowe.
Bartłomiej Juszczyk
Dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb
W sektorze mediów i reklamy działa od ponad 15 lat. Manager, inwestor, ekspert mediów, wykładowca; prywatnie podróżnik, pasjonat motocykli i sportów ekstremalnych, alpinista, teoretyk nauk ekonomicznych w trakcie rozprawy doktorskiej. Autor kilkuset publikacji poświęconych budowaniu marek, wizerunku, promocji firm, zagadnieniom strategii marketingowych oraz wykorzystania Public Relations w kampaniach zintegrowanych; prelegent konferencji i spotkań branży marketingu, PR i IT, wykładowca akademicki warsztatów promocji i reklamy, komentator polskiego rynku marketingu oraz interactive. Promotor niesztampowych kampanii i rozwiązań komunikacyjnych w strategiach marek. Twórca topowej grupy marketingowej – Grupa Adweb, działającej na różnych polach promocji 360.