Zetki, czyli osoby urodzone w latach 1996-2010, są wyczulone na brak autentyczności, sztuczność i kłamstwo. Psychologowie i socjologowie tworzą coraz więcej określeń na tę grupę. W powszechnym odbiorze coraz częściej dominują jednoznacznie negatywne opinie. Jedni nazywają ich „bezmyślnymi dzbanami”, inni „młodzieżą nicnierobienia”, a niektórzy „pokoleniem All Inclusive”.
By zrozumieć nowe pokolenie, konieczne jest właściwe poznanie tej grupy od podszewki. Częste wydawanie bezpodstawnych oraz subiektywnych ocen dla tej generacji bywa niesprawiedliwie krzywdzące. Bo pamiętać musimy, że każde pokolenie ma swoją subkulturę, świat wartości i w końcu swój język. Trochę jak w piosence zespołu Kombi: „Każde pokolenie ma własny czas. Każde pokolenie chce zmienić świat. Każde pokolenie odejdzie w cień. A nasze nie.”
Zobacz również
Powszechnie mówi się, że pokolenie Z, to „pokolenie Wielkiego Ego”. Nim więc sprawdzimy, czy „Zetki” odejdą w cień, warto zrozumieć ich język komunikacji i dotrzeć z właściwym przekazem marketingowym.
Poniższy alfabet zawiera spis popularnych słów używanych przez przedstawicieli pokolenia Z. Większość z nich powiązana jest ze światem Internetu, gdyż tam się narodziły lub są pochodną zjawisk, jakie zachodzą w sieci. W końcu świat online coraz częściej staje się ważniejszy niż ten offline’owy.
UWAGA! Mimo obecności w zestawieniu słów, które służą wyrażaniu często negatywnej opinii, nie jest ono nacechowane subiektywną oceną autora. To przegląd języka komunikacji pokolenia Z.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Alternatywka
Dziewczyna o alternatywnych upodobaniach i zachowaniach. Nie utożsamia się z aktualnymi trendami odnośnie ubioru, muzyki, makijażu. Swój odmienny styl wyraża na Instagramie i Tik Toku. Facebook jest dla niej passe. Na YouTubie zainteresuje ją bardziej uzbecki rap niż kolejna odsłona Pezeta.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Bombelek
Słowo głęboko osadzone w przestrzeni online. Powstało na kanwie hejtu w sieci. Jest ściśle powiązane ze zwrotem „madka”, które w pejoratywny sposób opisuje matkę, korzystającą ze świadczeń socjalnych, zajmującą się tylko domem, nazywającą swoje dziecko światowym imieniem (Brajan, Dżesika, Dżastin, Dżeronimo-Martin, Wanessa) oraz będącą kolekcjonerką świeżaków z Biedronki. W Internecie madka jest heavy userem konkursów organizowanych przez marki, przesiaduje namiętnie na forach młodych matek oraz jest fanką social health, czyli leczenia za pośrednictwem doktora Google’a. Jest miłośniczką portali ogłoszeniowych, typu OLX, Gumtree, w ramach których łowi okazje – szczególnie te z dopiskiem „oddam za darmo”. Jej syn nazywany jest „bombelkiem”. To typ rozpieszczonego i roszczeniowego dzieciaka.
Chajzerować
Słowo swoją genezę wywodzi od nazwiska znanego celebryty Filipa Chajzera. Dosłownie oznacza zrobić coś złego, żenującego, a następnie próbować się wybielić innym dobry aktem. Słowo zostało spopularyzowane dzięki materiałowi zrealizowanemu przez Youtubera Gargamela. Twórca wytknął w nim liczne wpadki oraz opisał szereg kontrowersji związanych z prezenterem.
Disować
Alternatywa dla hejterstwa. To powszechnie używane sformułowanie, szczególnie w sieci, przez młodych ludzi. Niewiele osób zna drugie znaczenie tego słowa. To wykonywanie lub nagrywanie piosenki ukazującej negatywne cechy jakiejś osoby.
Eluwina
Powstało w efekcie przekształcenia słów „halo” oraz „elo”. W dosłownym znaczeniu tłumaczone jest jako „cześć”. Za neologizm odpowiada jeden z najpopularniejszych polskich youtuberów, Kacper Blonsky.
Fake news
Zjawisko ukazywania nieprawdziwych, częściowo prawdziwych lub subiektywnie zinterpretowanych faktów, szczególnie w mediach online. W wyniku tego rodzi się wśród konsumentów zjawisko dezinformacji i zmniejszenia zaufania do przekazywanych treści.
Gównoburza
Zażarta dyskusja w Internecie, mediach społecznościowych, forach internetowych czy na blogu. Najczęściej wiąże się wypowiedziami nacechowanymi emocjonalnie. Przyczynkiem do powstania „gównoburzy” są najczęściej tematy społeczne, ideologiczne i kulturowe.
Hajp
Spolszczenie angielskiego słowa hype (szum). Istnieje wiele rozwinięć tego słowa: hype up (robić szum), hyped-up (rozreklamowany) czy type-hype advertising (reklama agresywna). Neologizm odnosi się często do robienia tzw. buzz marketingu w sieci, pozytywnej ekscytacji (viral marketing), która angażuje odbiorców.
Informatywka
Określenie na dziewczynę typu 2.0. Powszechnie nazywa się tak programistki. Najczęściej można spotkać je przed ekranem komputera, bardziej przyjazny jest dla niej język znaczników HTML5 niż język polski.
Jesieniara
Określenie na kobietę, która oddaje się jesiennej melancholii. Chowa się pod kocem, z kubkiem gorącej kawy i publikuje w serwisach społecznościowych zdjęcia szlafroków, szali, herbaty, domowych bamboszy, wełnianych rękawiczek czy aromatycznych świeczek. Tonalność zdjęć jesieniary nawiązuje do skandynawskiego stylu hygge.
Konserwatywka
Określenie dziewczyny o konserwatywnych poglądach. Przeciwieństwo alternatywki. Osoba tak postrzegana jest uznawana za silnie powiązaną ze środowiskiem katolickim, przeciwniczką LGBT i zwolenniczką rodziny z tradycyjnymi wartościami. Żyje mocno offline, ale w wolnym czasie korzysta z Internetu. Chętnie dzieli się popularnymi memami, uczestniczy w konkursach oraz wypowiada się na tematy społeczne.
Lowtech
Określenie na człowieka o niskim poziomie wiedzy z zakresu nowych technologii. To osoba wyobcowana cyfrowo, żyjąca offline.
Memiczny
Synonim słów żartobliwy, śmieszny czy wesoły. Do rodziny słowa „mem” można zaliczyć memiarza, czyli człowieka robiącego memy, oraz memowisko (zbiór memów w sieci).
Noob
Określenie wywodzi się z gier online. To przeciwieństwo „pro”. Powszechnie używane wobec osoby reprezentującej cechy negatywne lub zachowującą się w sposób niewłaściwy w rozumieniu społeczności internautów lub graczy komputerowych.
Odjaniepawlić
Najbardziej typowe użycie tego słowa to pytanie „Co tu się odjaniepawla?” Słowo bezpośrednio oznacza „robić coś bezsensownego, a niekiedy szkodliwego dla innych”. Określenia tego nie należy wiązać z osobą Jana Pawła II, nie ma zabarwienia antyklerykalnego.
Polka
Pogardliwe określenie kobiety roszczeniowej, która publicznie przynosi wstyd. Słowo nabrało znaczenia poprzez wykopowiczów oraz instagramerów, którzy je spopularyzowali.
Rak
Określenie używane najczęściej na osobę wycofaną, którą chce się wyrzucić z towarzystwa ze względu na jej zachowanie. W obszarze online zwrot wykorzystuje się do określenia członków grup facebookowych, których uznaje się za niechciane.
Smartwica
Neologizm ten jest bezpośrednio powiązany z trendem tzw. phubbingu, czyli ignorowaniu osób, z którymi akurat przebywamy, poprzez korzystanie w ich obecności z telefonu lub tabletu. W wyniku tego powstała tzw. choroba „na smartfona”, czyli jedno z największych cywilizacyjnych schorzeń dzisiejszych czasów. Połączenie martwicy z wiecznym zmartwieniem.
Typiara
Forma żeńska słowa „typ”. Niektórzy doszukują się genezy słowa typiara w zespole E-Type, w odniesieniu do występujących tam tancerek. W dosłownym znaczeniu jest to pejoratywne określenie na dziewczynę, która nie budzi naszej sympatii.
U2B
Powszechnie używane określenie serwisu YouTube. Najczęściej wyrażane przez Zetki w formie skrótowej.
Wiksa
Wyrażenie powstałe z połączenia dwóch słów „rave” (nielegalne imprezy organizowane w Europie Zachodniej lat 90.) oraz „wixa” (typowo polskie, swojskie imprezy, na których można spotkać facetów z białymi rękawiczkami i dziewczyny w kozaczkach). Wśród Zetek wiksa to w codziennym języku określenie dobrej imprezy.
XD
Funkcjonuje jako najbardziej popularny emotikon w Internecie. Używanych w komunikatorach typu Messenger, Skype, Snapchat, służy wyrażeniu pozytywnej opinii.
YOLO
You only live once – żyje się raz. Powszechnie stosowany zwrot przez Zetki w sytuacjach dotyczących ważnych decyzji. Użycie takiego sformułowania służy dodaniu odpowiedniej motywacji. Określenie często spotykane w środowisku fanów gier komputerowych.
Zarzutka
Prowokacyjny wpis na forum (zamieszczany najczęściej w social media), mający wywołać publiczną dyskusję. Wpisy tego typu są tworzone nierzadko przez tzw. internetowych trolli, których zadaniem jest wywołać debatę. Finał tego rodzaju prowokacji sprowadza się to tzw. hejtowania w sieci.