grafika: fotolia.pl
W dalszym ciągu prym będą wiodły dwa kanały: wyszukiwarka Google’a oraz media społecznościowe. Chociaż, ze względu na specyfikę obu segmentów, rozkład akcentów będzie przebiegał nieco inaczej.
Zobacz również
Jedne z pierwszych prognoz w tym temacie przeprowadziła kilka miesięcy temu firma Webmarketing123. Postanowiła ona sprawdzić preferencje promocyjno-sprzedażowe przedsiębiorstw z obu branż. I tak w przypadku segmentu B2B dominują działania w wyszukiwarce, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów SEO, które wykorzystuje 59% zapytanych “biznesowych” marketerów. O drugie miejsce zakresie wykorzystywanych narzędzi promocyjno-sprzedażowych zmagają się media społecznościowe i płatna reklama w wyszukiwarce (21% do 20%). Nieco podobna sytuacja wygląda w segmencie firm B2C tylko, że tam SEM nieznacznie wyprzedza social media (26% do 25%).
Dokument “State of Digital Marketing 2012 Report” rozkłada na czynniki pierwsze najważniejsze cele marketingowe dla obu grup przedsiębiorstw. W przypadku sfery B2B pozyskanie nowego klienta (lead generation) jest na czele tych założeń. Na działania tego typu wspomniane firmy w przyszłym roku wydadzą tyle samo, co w 2012 roku (55%) albo też zwiększą budżet (43%) – głównie pod kątem działań w wyszukiwarce. Z kolei dla marketerów z sektora B2C na pierwszym miejscu jest budowanie świadomości marki (33%), sprzedaż (26%) oraz pozyskiwanie nowych klientów (22%). No i jak było w przypadku B2B, także i przedsiębiorstwa z B2C (a dokładnie 45% ujętych w raporcie) zwiększy budżet na działania w wyszukiwarce. Będzie to szczególnie wyczuwalne pod kątem płatnych linków. Co ciekawe, najbardziej skory do tego rodzaju marketingowych inwestycji jest sektor B2C aniżeli B2B (73% do 64%). I tak według danych “State of Digital Marketing 2012 Report” 40% firm z “konsumenckiego” obszaru ma zwiększyć budżet na SEM. W przypadku B2B ma dotyczy to 31% przebadanych firm z tego sektora.
Wyniki raportu firmy Webmarketing123 potwierdzają inne opracowania. Według dokumentu “B2B Marketing Trends 2012 Report” w obszarze sektora B2B działania z zakresu SEO/ SEM znajdują się w czołówce najważniejszych kanałów marketingowych. I nic nie wskazuje na to, aby było inaczej. Podobne wyniki wyglądają ankiety przeprowadzonej przez BtoB Magazine. W kwestii pozyskiwania klientów (tzw. leadów) dla “biznesowych” firm liczą się przede wszystkim działania w ramach ekosystemu Google’a.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Szczególnie jest on ważny w sektorze B2C, a dokładnie w firmach spożywczych, kosmetycznych/drogeryjnych oraz sprzedających wyposażenia domu. W przypadku tych podmiotów działania w zakresie SEO/SEM mogą odpowiadać za 40-52% intencji zakupowych odbiorców. Potwierdza to raport “A Guide to Market Leadership in 2012” autorstwa firmy ClearSaleing. Działania marketingowe w wyszukiwarce są, jak do tej pory, w ścisłej czołówce najbardziej wydajnych rozwiązań promocyjno-sprzedażowych. Ostatnia analiza porównawcza autorstwa eTail (“The 2013 Technology & Retailer Spending Outlook Benchmarking Study”) pokazała, iż niemalże połowa ze 100 przepytanych e-sprzedawców widzi w najbliższych miesiącach zwiększenie środków na SEO/SEM.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Prognozy ZenithOptimedia potwierdzają owy wzrost zainteresowania w 2013 roku. Wydatki na SEM mają osiągnać wartość prawie 48 miliardów dolarów. Będzie to o ponad 6 miliardów dolarów więcej aniżeli w 2012 roku. Ale to dopiero początek, gdyż do 2014 roku udział reklamy internetowej w ogólnym torcie reklamowym ma wynieść ponad 50%. Natomiast w 2015 roku wydatki na reklamę w sieci mają być większe od tych wydawanych na działania promocyjno-sprzedażowe w mediach papierowych.
Takie wyniki nie powinny zbytnio dziwić. Coraz więcej czasu spędzamy w sieci. Według danych comScore’a polski internauta spędza średnio 26 godzin w miesiącu. Z kolei według raportu “How Digital Influences How We Shop Around the World” Nielsena już niemalże połowa z nas kupiła coś za pośrednictwem internetu. Wynika to ze specyfiki poszczególnych narzędzi e-marketingowych. Za pomocą wyszukiwarki Google’a potencjalny e-klient szuka konkretnych i trafnych odpowiedzi na zadane zapytania. Z kolei w mediach społecznościowych utrzymuje on relacje ze znajomymi oraz zażywa wirtualnej rozrywki.