Służby stają się coraz bardziej wyczulone na wszelkie incydenty, co sprawia, że zawsze wyciągają konsekwencje. Kary są coraz bardziej dotkliwe, a policji zależy na ujęciu sprawcy. Czy to odnosi się również do przedsiębiorców? W poniższym artykule szerzej spojrzymy na zjawisko hejtu.
Zobacz również
Czym właściwie jest hejt?
Jest to słowo pochodzące od angielskiego słowa „hate”, które tłumaczymy jako nienawiść. Są to treści pozbawione walorów merytorycznych. Ich celem jest obrażenie danej osoby lub nawoływanie innych do mowy nienawiści. Hejt może mieć postać nie tylko samych treści i komentarzy, ale również gifów, memów czy filmów. Przeciętny hejter to osoba czerpiąca satysfakcję i ulgę ze swoich działań. Psycholodzy społeczni dopatrują się przyczyn takiego zachowania w niskiej samoocenie i kompleksach. Należy zaznaczyć, że hejt nie ma nic wspólnego z konstruktywną krytyką. Najczęściej dotyka grupy będące mniejszościami religijnymi i narodowymi. Trzeba zaznaczyć, że hejterami są często niezadowoleni klienci, czy pracownicy. Znaną praktyką jest to, że konkurencyjne firmy zlecają marketing szeptany, który w dużej mierze jest oparty o hejt. Ma to na celu dążenie do osłabienia pozycji rynkowej i reputacji konkurenta. Tutaj głównym motywem jest, kolokwialnie mówiąc, pozbycie się konkurencji.
Przedsiębiorca ponosi straty, czyli o negatywnych skutkach hejtu
Hejt nie odbija się bez echa, co najlepiej ilustruje sytuacja przedsiębiorców. Najbardziej popularnym przykładem hejtu jest zamieszczanie na forach dotyczących pracy (na przykład gowork) negatywnych opinii autorstwa byłych pracowników. Mają one moc opiniotwórczą, co w praktyce oznacza, że osoby, które jeszcze nie znają firmy, mają już negatywne zdanie na jej temat. Często zniechęca to do aplikacji do danej firmy, co sprawia, że firmy tracą potencjalnych pracowników. Przez to jej reputacja jest narażona na szwank, w efekcie czego pozycja rynkowa przedsiębiorstwa ulega osłabieniu. Zasięg Internetu jest ogromny, dlatego budowanie wizerunku w sieci i dbałość o jego wzmocnienie powinno być priorytetem każdego przedsiębiorcy.
Jak przedsiębiorcy dochodzą swoich praw?
Hejt jest przestępstwem, choć nie mówi o tym wprost żaden z przepisów, to jednak wiąże się z wyciągnięciem konsekwencji prawnych. Może być to zarówno kara grzywny, jak i wyrok pozbawienia lub ograniczenia wolności. Fakt, że skala takich zachowań rośnie, nie oznacza, że są one w takim samym stopniu umarzane. Prokuratura i policja coraz częściej decyduje się na zawieszenie postępowania. Najczęstszym powodem jest odmienna interpretacja lub niedostateczna ilość informacji, która często zaburza obiektywne spojrzenie na sprawę. Wszystko to sprawia, że przedsiębiorcy mają ograniczone możliwości dochodzenia swoich praw. Niejednokrotnie również z nich rezygnują, ponieważ jest to proces czasochłonny i kosztowny. Konsekwencją braku umorzenia spraw jest również to, że wpisy nie zostają usunięte, co sprawia, że sprawcy czują się bezkarnie. Wszystko to sprzyja szerzeniu się zjawiska hejtu, co często prowadzi do powstania nowych wpisów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak skutecznie walczyć z hejtem?
Umorzenie sprawy przez wyspecjalizowane ku temu organy ścigania sprawia, że przedsiębiorcy czują się bezsilni i tracą wiarę w to, że negatywne opinie można usunąć. Zatem jak usunąć negatywny komentarz? Na rynku istnieją firmy, które działają nie tylko szybko, ale też profesjonalnie. Tak właśnie działają agencje marketingowe, które mają dużą wiedzę na temat kreowania wizerunku w sieci. Ta w połączeniu ze znajomością specjalistycznych narzędzi pozwala skutecznie moderować treści dostępne w Internecie. Jest to zdecydowanie bardziej skuteczna forma działania aniżeli proces sądowy, którego finał zawsze stoi pod znakiem zapytania.
WMH – agencja, która specjalizuje się w walce z hejtem
Jedną z najbardziej znanych agencji walczących z internetowym hejtem jest Warsaw Media House. Specjalizuje się ona w szeroko rozumianym employer brandingu, który pozwala na efektywne budowanie marki w sieci. Połączenie doświadczenia, wiedzy i pasji sprawia, że agencja Warsaw Media House ma na swoim koncie wiele udanych realizacji, a co za tym idzie zadowolonych klientów. Walka z hejtem polega nie tylko na skutecznym usuwaniu opinii, ale również moderowaniu treści. To sprawia, że możemy na nowo przywrócić firmie utraconą reputację w sieci. Zaletą tego rozwiązania jest nie tylko skuteczność, ale również szybkość działania i oszczędność kosztów. Więcej informacji o agencji znajduje się pod linkiem warsawmediahouse.pl/o-nas.
O autorze:
Piotr Sulewski, prezes zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.
WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram