„Tradycyjne” telefony zaczynają być wypierane przez smartfony umożliwiające w dowolnym miejscu i czasie bycie w stałej, internetowej łączności ze światem. Ponad połowa ich posiadaczy (59%) wykorzystuje je do łączenia się z siecią co najmniej kilka razy w tygodniu. W zestawieniu z wynikami uzyskanymi wśród użytkowników „tradycyjnych telefonów komórkowych” widać w tym zakresie wyraźną różnicę – posiadacze „tradycyjnych słuchawek” znacznie rzadziej wykorzystują je do surfowania po internecie.
Zobacz również
Obecnie smartfony najczęściej służą użytkownikom do komunikacji (za pomocą poczty email lub serwisów społecznościowych) oraz korzystania z nawigacji GPS. Często wykorzystywane są także do konsumowania mediów. Około połowa internautów czyta za pomocą smartfonów gazety (50%), słucha radia (47%) i ogląda filmy (42%).
– Coraz szerszy dostęp do nowoczesnych urządzeń takich jak smartfony czy tablety niewątpliwie stopniowo zmienia polskiego konsumenta. Korzystanie z internetu przestaje być kojarzone ze ‘stacjonarnością’, a sieć przenika do codziennego życia. Swoboda czerpania informacji, dostępnej w każdej chwili, pociąga za sobą daleko idące skutki. Konsument może np. w łatwy sposób znaleźć lokalizację interesującego go sklepu, ale i bez trudu porównać jego asortyment z ofertą konkurencji. Wzmocnieniu ulega także opiniotwórczość sieci. Użytkownicy w jeszcze wygodniejszy sposób wymieniają się poglądami zarówno na temat codziennych wydarzeń czy polityki, jak i dostępnych na rynku produktów czy usług – mówi Janusz Sielicki, Dyrektor ds. Badań w IIBR.
Wrocław na ustach całej Europy. Reklama za 232 mln złotych dzięki finałowi Ligi Konferencji
Już dzisiaj można zauważyć początek tego procesu. Co trzeci posiadacz smartfona używa go do elektronicznej bankowości (35%), co piąty – do zakupów (21%), dokonywania różnego rodzaju opłat (20%) czy kupowania elektronicznej muzyki (19%). Rzeczywistość, w której w dowolnym momencie i miejscu, jednym kliknięciem mamy dostęp do niemal każdego sklepu, banku czy usługodawcy na świecie powoli staje się faktem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O badaniu
Badanie „Mobilny konsument w świecie mobilnego internetu” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 5-14 czerwca 2012 roku na losowej reprezentatywnej próbie internautów w wieku 15+ lat.