TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jak marki promują się w teledyskach?

Jak marki promują się w teledyskach?
To, że celebryci są liderami opinii publicznej, wiadomo nie od dziś – często wykorzystuje się ich wizerunek w reklamach telewizyjnych. Pamiętacie kultowe spoty Pepsi, w których występowały amerykańskie gwiazdy – Britney Spears czy Beyonce? Zatrudnianie celebrytów przez agencje reklamowe to chleb...
O autorze
2 min czytania 2016-12-01

…powszedni. Czasem jednak role się odwracają i niektóre firmy próbują ugryźć temat z innej strony – wykorzystując product placement.

Początki lokowania produktu sięgają lat 20. XX wieku. Wówczas spikerom radiowym płaciło się za wspominanie o konkretnych towarach podczas audycji. Jeden z najsłynniejszych przykładów to historia producentów papierosów takich jak Camel i Chesterfield. W czasie II wojny światowej korespondenci wplatali w nadania z frontu informacje o tym, jakie papierosy palą żołnierze.

Z czasem technikę lokowania produktów stosowano w filmach lub serialach, wyróżniając nie tylko marki, ale i lokale gastronomiczne, kluby, kosmetyki czy rozwiązania technologiczne. Jednak z uwagi na to, iż zazwyczaj sceny, w których umieszczano promowane materiały, wyglądały nienaturalnie – zaczęto szukać nowych rozwiązań. Stąd zainteresowanie… teledyskami.

W teorii…

Zanim o teledyskach, warto przypomnieć różnicę pomiędzy product placementem a standardową reklamą. Cel obu technik jest ten sam – promocja danego towaru. Różnice tkwią przede wszystkim w czasie jego ekspozycji, który w reklamie wynosi nawet do minuty, natomiast w produkcjach filmowych i muzycznych trwa zaledwie kilka sekund. Pozostałe to m.in. sposób ukazania produktu, obszar, jaki zajmuje na ekranie czy częstotliwość wpływu. Co ciekawe, dwie ostatnie cechy w przypadku teledysków wyraźnie zbliżają się do reklam. W klipie muzycznym lokowany produkt może zająć cały ekran, co widać na poniższych przykładach. Dodatkowo, teledyski emitowane przez stacje muzyczne lub wielokrotnie oglądanie w Internecie trafiają do odbiorców z taką samą częstotliwością jak reklamy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Umieszczanie promowanych produktów w teledyskach wykonuje się przy pomocy tzw. aktywnych scen. Najistotniejsze jest takie budowanie scenariusza, w którym reklamowany towar występuje w wyniku następujących po sobie wydarzeń, ułożonych w logicznym ciągu uzasadniającym pojawienie się danego przedmiotu na ekranie. Produkt zostaje uwypuklony w sposób subtelny i jak najbardziej naturalny, dlatego przekaz nie wydaje się odbiorcom tak nachalny jak reklamy ATL.

Rodzaje product placementu

Ze względu na sposób prezentacji:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • wizualny – obraz marki,
  • werbalny – słowne wspomnienie marki,
  • mieszany – obrazowe i słowne wspomnienie marki.

Ze względu na promowany przedmiot:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • lokowanie marki – promocja samej marki,
  • lokowanie produktu – promocja samego produktu.

Ze względu na rolę:

  • pierwszoplanowa,
  • drugoplanowa.

Ze względu na sytuację ukazania:

  • pozytywna,
  • negatywna,
  • neutralna.

… i w praktyce

Wiz Khalifa ft. Charlie Puth – See You Again
Marki: Levi’s

Choć w teledysku wyraźnie wyeksponowana jest tylko jedna marka, to jednak odbiorcy widzą ją niemal przez cały czas trwania klipu. Sceny z serii „Szybcy i wściekli” przeplatane są widokiem autorów utworu – Charliego Putha i Wiza Khalify. To właśnie raper, Wiz Khalifa, energicznie wykonuje swoje zwrotki, eksponując przy tym kamizelkę Levi’sa, w którą jest ubrany.

Katy Perry ft. Juicy J – Dark Horse
Marki: Manolo Blahnik, Diadora

W teledysku Katy Perry, słynącej z ekstrawaganckiego stylu, nie mogło zabraknąć marek modowych. I choć zestawienie piosenkarki z takimi brandami jak Manolo Blahnik czy Diadora powinno wypaść dość naturalnie, to jednak odbiorca może mieć wrażenie atakowania markami. Zwłaszcza obuwie Diadora eksponowane jest w teledysku przez długi czas, ok. 28 sekund – najpierw na nogach strażników, a później samej artystki.


źródło: concavebt.com/katy-perrys-dark-horse-music-video-featuring-diadora

Katy Perry – Roar
Marka: Nokia

Choć w teledysku piosenkarki pojawia się tylko jeden brand, to jednak lokowanie produktu jest na tyle nachalne, że nie sposób nie wyróżnić klipu w tej klasyfikacji. Pierwsza scena ukazuje Katy i jej towarzysza, którzy wychodzą z rozbitego samolotu. Mężczyzna w pierwszej kolejności sięga do torby i wyciąga z niej telefon, żeby zrobić selfie. Tu pojawia się kilkusekundowe zbliżenie na aparat, powtórzone jeszcze raz – tym razem w scenie z udziałem Katy Perry i małpy. Zobaczcie sami.

Lokować czy nie?

Powyższe przykłady pokazują pewną nieudolność w lokowaniu produktów, o której można mówić także w przypadku niektórych seriali czy filmów. Tu jednak problem tkwi nie tyle w braku naturalności (może z wyjątkiem klipu do „Szybkich i wściekłych”), co w przesyceniu markami. Lokowanie produktu niekiedy zamienia się w iście reklamowe ujęcie, a przecież nie tego szukamy w teledysku. Czy kluczem do sukcesu byłoby bardziej oszczędne dobieranie brandów? A może jest to kwestia samej techniki product placement, która wbrew pozorom jest niezwykle wymagająca? Podziel się swoją opinią w komentarzu.