Dyskusja na temat zdrowia kobiet przechodzi transformację. Przełomowe technologie mogą zmienić sposób, w jaki kobiety odczytują sygnały wysyłane przez ich ciało, co pozwala im żyć zdrowiej, dłużej i bardziej satysfakcjonująco. Historia, zarówno ta odległa, jak i współczesna, pokazuje, że kwestie takie jak bolesne miesiączkowanie, przedwczesny poród czy płodność przez długi czas były pomijane i niedofinansowane, często dlatego, że osobom decydującym o inwestycjach trudno było się z nimi utożsamić. Codzienne wyzwania kobiet zyskują jednak coraz większy rozgłos. Dzięki temu innowacje i większe fundusze zaczynają łączyć siły, by odpowiadać na potrzeby kobiet na każdym etapie ich życia.
Według najnowszego raportu Meaningful Brands żyjemy w „erze sprawczości” – czasie, w którym ludzie wychodzą z bierności, odzyskują kontrolę nad swoim życiem i aktywnie w nim uczestniczą. To zjawisko jest odpowiedzią na niepewność współczesnego świata, w którym każdego dnia z zapartym tchem śledzimy nowe, często bezprecedensowe i skrajne wydarzenia. Marki, które oferują konsumentom narzędzia wspierające ich poczucie sprawczości, będą odnosić sukces.
Zobacz również
Jak mówi Brian Robinson, Global Chief Strategy Officer And Head Of Growth w Havas Health Network:
– Ludzie stawiają swoje zdrowie na pierwszym miejscu, a wiele z nich wciąż dąży do tego, by czuć się jak najlepiej. Zadaniem marek jest skupić się na poprawie jakości życia konsumentów, aby wspierać ich w tej drodze.
Big Tech w służbie zdrowiu
Big Tech nie pozostaje obojętny i wprowadza konkretne działania w zakresie zdrowia kobiet, między innymi:
RECONNECTING: marki wspierają konsumentów w kryzysie relacji
- Amazon modernizuje diagnostykę raka piersi za pomocą AWS HealthImaging, usługi, która umożliwia świadczeniodawcom opieki zdrowotnej, organizacjom naukowym i ich partnerom technologicznym przechowywanie, analizowanie i udostępnianie obrazów medycznych w chmurze na skalę petabajtową.
- Samsung we współpracy z Bayerem prowadzi badania nad zależnością między menopauzą a zaburzeniami snu. Co więcej, w 2024 roku Samsung przejął firmę Sonio, która specjalizuje się w ultrasonografii położniczej i ginekologicznej opartej na sztucznej inteligencji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Google, poprzez swoją spółkę zależną Verily, skupia się na badaniach nad zdrowiem reprodukcyjnym oraz opracowywaniu innowacyjnych metod diagnostyki i leczenia schorzeń specyficznych dla kobiet. Celem tych działań jest lepsze zrozumienie i monitorowanie zdrowia kobiet na różnych etapach życia, co pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych problemów zdrowotnych i dostarczanie spersonalizowanych rozwiązań.
- Apple we współpracy z Harvard T.H. Chan School of Public Health i National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) od pięciu lat prowadzi badania, w których wykorzystuje dane uzyskane z iPhone’ów oraz Apple Watchy. Uczestniczy w nim już ponad 120 tysięcy osób, a jego celem jest głębsze zrozumienie, w jaki sposób czynniki demograficzne i styl życia wpływają na cykle menstruacyjne, potencjalną niepłodność, menopauzę czy zespół policystycznych jajników (PCOS).
Może to świadczyć nie tylko o rosnącej roli spersonalizowanych rozwiązań w opiece zdrowotnej, ale także o wzrastającej konkurencji między tradycyjnymi dostawcami usług medycznych a gigantami technologicznymi.
Wzrastające potrzeby w zakresie zdrowia a technologia
Wraz z wydłużającą się średnią długością życia, coraz częściej mówi się o menopauzie – etapie, który przez lata był pomijany w szerokim dyskursie. Tymczasem, potrzeba lepszej opieki w tym okresie staje się pilniejsza niż kiedykolwiek.
Zmiany pokoleniowe, w tym późniejsze macierzyństwo millenialsów, często prowadzą do konfliktu między życiowymi planami a biologicznymi ograniczeniami. W efekcie pojawiają się nowe potrzeby – wyzwania związane z płodnością i okresem poporodowym coraz częściej zbiegają się z pierwszymi objawami perimenopauzy (okresu przed i bezpośrednio po menopauzie). Kobiety poszukują większej jasności i skutecznych rozwiązań dla symptomów, które przez lata pozostawały niedostatecznie omawiane, zrozumiane lub pomijane.
W Polsce, w której 23% kobiet1 jest w okresie menopauzalnym (40–55 lat), temat ten również zaczyna być coraz częściej podejmowany. W 2023 roku Kulczyk Foundation w raporcie „Menopauza bez tabu” ujawniła, jak bardzo brakuje wiedzy i jak silne jest tabu związane z tym etapem życia. Jak pokazuje raport, mimo że 70% Polek uważa menopauzę za ważny moment, aż 93% ankietowanych nie potrafi jej prawidłowo zdefiniować. W rezultacie, wiele kobiet nie rozpoznaje typowych objawów, takich jak uderzenia gorąca, nadmierne pocenie się, problemy ze snem, wypadanie włosów czy zawroty głowy, jako oznak menopauzy. Co więcej, brak wiedzy – nie tylko o menopauzie – rodzi lęk, który może wpływać na inne aspekty życia.
– Menopauza to niewykorzystany rynek. Historycznie temat tabu i niedostatecznie zbadany, teraz zyskuje uwagę, ponieważ kobiety otwarcie dyskutują o jego szerokich skutkach – mówi Kelly Vohden, Senior Marketing Manager w Versalie Growth – cyfrowej platformie stworzonej z myślą o osobach przechodzących menopauzę2.
Na całym świecie trwają intensywne poszukiwania rozwiązań, które pomagają kobietom przejść przez okres menopauzy i późniejsze lata z inteligentnym wsparciem.
- Jednym z przełomowych wynalazków jest nagrodzone CES 2025 Honoree Innovation Award urządzenie Peri (dostępny w sprzedaży od czerwca 2025) – pierwsze tego rodzaju urządzenie, które wykrywa i monitoruje objawy perimenopauzy, dostarczając kobietom obiektywne dane i spersonalizowane informacje dotyczące ich zdrowia.


- Kolejne urządzenie to Ovum Wand firmy Mira, które służy do monitorowania poziomu hormonów w organizmie, szczególnie przydatne dla kobiet w okresie menopauzy. Dzięki precyzyjnej analizie poziomu estrogenu i innych hormonów, Ovum Wand pomaga śledzić zmiany hormonalne, identyfikować wzorce i dostosowywać strategie zdrowotne.
Badanie Meaningful Brands 2024: The Rise of the Change Makers: – 72% Badanych uważa, że marki powinny robić więcej w celu poprawy i wsparcia zdrowia i dobrostanu konsumentów. – 50% Badanych uważa, że marki, które wykorzystują AI do ulepszania swoich produktów i usług, są innowacyjne. |
- Na rynku istnieje również inspirowane krioterapią urządzenie Hera od Athany, które powstało, aby łagodzić uderzenia gorąca.

- Ciekawym rozwiązaniem jest także „Tryb Menopauzy” w inteligentnych klimatyzatorach LG Dual Inverter +AI (obecnie dostępnych w Brazylii). Tryb ten, we współpracy ze smartwatchem, pomaga kobietom radzić sobie z objawami menopauzy poprzez automatyczne dostosowanie warunków klimatycznych w pomieszczeniu. Aplikacja monitoruje temperaturę ciała, tętno i poziom tlenu we krwi w czasie rzeczywistym, wykrywając nocne uderzenia gorąca i natychmiast wysyłając polecenie do klimatyzatora, aby szybko schłodzić pomieszczenie. Po 10 minutach klimatyzator automatycznie wraca do pierwotnie ustawionej temperatury.

Zapewne to jedynie początek, ale czy nie jest on niezwykle obiecujący?
1Dane GUS, stan na VI 2024
2Raport Havas Health, Superwomen, 2025