TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jak Polacy oszczędzają na zakupach spożywczych [RAPORT]

zakupy spożywcze raport PRCN
Rosnące ceny żywności sprawiają, że Polacy zmieniają swoje nawyki zakupowe. Z badania agencji PRCN wynika, że aż 53% osób deklaruje, że aktywnie poszukuje promocji i korzysta z kuponów rabatowych, by ograniczyć wydatki na jedzenie.
O autorze
2 min czytania 2025-09-23

W ostatnich latach rynek spożywczy w Polsce – podobnie jak w całej Europie – znajduje się pod silną presją czynników makroekonomicznych. Wysoka inflacja, zaburzenia w globalnych łańcuchach dostaw oraz niestabilność geopolityczna sprawiły, że ceny żywności wzrosły w tempie nienotowanym od dekad.

Agencja PRCN przygotowała raport, który pomaga lepiej zrozumieć, jak Polacy reagują na dynamicznie zmieniającą się sytuację ekonomiczną i jakie strategie przyjmują w codziennych wyborach konsumenckich na rynku spożywczym.

Pełny raport dostępny na stronie.

Najważniejsze wnioski

Według danych z badania:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • najpopularniejszą metodą radzenia sobie z rosnącymi cenami żywności jest korzystanie z kuponów i promocji; ponad połowa Polaków (53%) deklaruje, że w ten sposób stara się wydawać mniej na zakupy spożywcze,
  • w celach oszczędności Polacy wybierają również: gotowanie w domu zamiast jedzenia na mieście (44%), robienie zakupów w tańszych sklepach (41%) oraz sięganie po tańsze zamienniki produktów (36%),
  • aby oszczędzać, co trzecia osoba rezygnuje z zakupu niektórych artykułów – najczęściej deklarują to mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców), gdzie odsetek ten wynosi aż 46,6%,
  • mieszkańcy dużych aglomeracji częściej ograniczają również częstotliwość i ilość zakupów spożywczych; niemal ⅓ z nich wskazuje, że kupuje żywność rzadziej lub w mniejszych ilościach (dla porównania, w mniejszych miejscowościach i na wsiach, odsetek ten mieści się w przedziale od 14,3% do 23,1%, co może świadczyć o większej presji kosztowej w największych miastach),
  • blisko co czwarty badany, jako metodę oszczędzania wskazał także wybór marek własnych, robienie zakupów w większych opakowaniach lub ograniczanie ilości kupowanej żywności,

  • dane z badania pokazują również, że kobiety bardziej aktywnie szukają sposobów na oszczędzanie; w niemal każdej kategorii odpowiedzi odsetek kobiet deklarujących dane działanie jest wyższy niż wśród mężczyzn; ponad 59% kobiet korzysta z kuponów i promocji (w porównaniu do 46,4% mężczyzn), a 50,1% gotuje więcej w domu zamiast jeść na mieście (w porównaniu do 37,8% mężczyzn),
  • kobiety częściej także rezygnują z zakupu niektórych produktów (35,1% oraz 33,7%) oraz sięgają po tańsze zamienniki (38,6% oraz 32,9%),
  • co ciekawe, niemal dwa razy więcej mężczyzn (11,4%) niż kobiet (5,1%) deklaruje, że nie zmieniło swoich nawyków zakupowych, co może sugerować większą elastyczność kobiet w dostosowywaniu codziennej konsumpcji do trudnej sytuacji ekonomicznej i bardziej świadome podejście do zarządzania budżetem domowym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Jak pokazują dane unijne, wydatki na żywność niezmiennie stanowią istotną część domowego budżetu. To kategoria, której trudno zrezygnować, dlatego jej udział dobrze oddaje codzienne realia ekonomiczne wielu rodzin. Polska plasuje się powyżej średniej unijnej z wynikiem około 19%, co wskazuje na stosunkowo wysoki udział wydatków na żywność w budżetach polskich gospodarstw domowych – komentuje Iwona Kubicz, prezes agencji PRCN.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko