Prawda jest jednak taka, że większość ludzi poszukuje konkretnych informacji i nie od razu jest zainteresowana (przynajmniej na tak wczesnym etapie ścieżki zakupowej) kupnem jakiegokolwiek produktu.
Jak więc zaintrygować użytkowników i sprawić, by nie opuścili witryny sklepu internetowego po kilku sekundach od wejścia na daną stronę? Jak przekonać ich, aby zostali na dłużej oraz zwiększyć szanse na to, żeby w pewnym momencie skorzystali z oferty i stali się wiernymi klientami?
Zobacz również
Pierwszym krokiem jest zadbanie o to, aby utrzymać zainteresowanie odwiedzających najdłużej jak to tylko możliwe. Jeśli nie podejmiesz żadnego wysiłku w tym kierunku, użytkownicy opuszczą Twój sklep i prawdopodobnie nigdy do niego nie wrócą. Żeby tego uniknąć, Twoja strona musi być przyjazna dla ludzi.
Istnieje co najmniej kilka praktyk, które pomogą Ci zatrzymać odwiedzających na dłużej w sklepie. Oto one:
Zaplanuj strukturę informacyjną strony
Architektura informacyjna strony to struktura organizacyjna, na której opiera się cała Twoja strona internetowa. Głównym celem dobrze zaplanowanej architektury informacyjnej jest sprawienie, aby użytkownicy mogli z łatwością znaleźć informacje, których potrzebują, bez tracenia czasu na odwiedzanie wielu nierelewantnych podstron.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jeśli oferujesz szeroką gamę produktów, koniecznie podziel je na kategorie i podkategorie – dzięki temu stworzysz strukturę, w której klienci z łatwością się odnajdą. Oczywiście, opcja wyszukiwania konkretnych produktów to absolutny niezbędnik – pozwala użytkownikom zaoszczędzić czas. Dodatkowo, trzymaj się prostoty – mniej znaczy lepiej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zadbaj o wrażenia użytkowników
Piękny design może zrobić naprawdę wielką różnicę. Ludzie kupują wzrokiem i jako e-przedsiębiorca na pewno doskonale zdajesz sobie z tego sprawę.
Jednakże, nawet oszałamiający projekt nie zdziała cudów, jeśli Twoja strona nie dostarczy pozytywnych wrażeń użytkownikowi (UX – user experience). Design sklepu powinien być intuicyjny, każda strona powinna ładować się szybko, a każda przydatna informacja powinna być dostępna na wyciągnięcie tzw. trzech kliknięć – dlatego struktura informacyjna strony jest tak ważna.
Stworzenie dobrego designu to nie tylko podążanie za ostatnimi trendami, ale sprawienie, że każdy użytkownik będzie z łatwością poruszał się po stronie i bez problemu znajdzie to, czego szuka. Im szybciej znajdzie produkt, tym większe szanse na to, że zostanie na Twojej stronie i rzeczywiście dokona zakupu.
Znalezienie równowagi między zachwycającym wyglądem a inteligentnym rozłożeniem części informacyjnej nie należy do rzeczy najprostszych. Na szczęście nie musisz się tym martwić, ponieważ istnieją platformy sklepowe, które mają dla Ciebie gotowe i sprawdzone rozwiązania. W Twojej gestii pozostaje tylko zadecydowanie, który szablon najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.
Nie zapomnij o linkach wewnętrznych
Aby ułatwić użytkownikowi poruszanie się po Twoim sklepie i zwiększyć współczynnik konwersji, zwróć uwagę na tzw. linki wewnętrzne, które zamieszczasz na stronie (i które de facto są nieodłączną częścią pozycjonowania). Roboty wyszukiwarek internetowych skanują Twoją stronę, podążając za linkami, które znajdą i w ten sposób indeksują wszystkie strony, które napotkają na swojej drodze. Dzięki temu każda strona będzie widoczna w wynikach wyszukiwania.
Wszystko to może brzmieć trochę zbyt technicznie, ale prawdę mówiąc, wewnętrzne linkowanie to jedna z łatwiejszych części SEO. Za każdym razem, kiedy prezentujesz konkretne produkty, nie zapomnij wspomnieć także o tych, które są podobne, komplementarne lub po prostu zostały wrzucone do koszyka jako dodatek przez innych klientów. To wystarczy, naprawdę!
Mierz zachowanie odwiedzających
Nie można poprawić wrażeń, jakie użytkownik wynosi z surfowania po Twojej stronie (tzw. user experience – UX) i zwiększyć sprzedaży, bez wcześniejszych informacji, jak ludzie poruszają się po Twoim sklepie. Jak długo w nim przebywają? Czy odwiedzają każdą podstronę? Czy klikają w linki? Chyba nie muszę Cię przekonywać, jak ważna i przydatna może okazać się taka wiedza. Jak to mówią: “Nie możesz poprawić tego, czego nie mierzysz”.
Jeśli użytkownicy notorycznie opuszczają poszczególne podstrony, bez wykonania konkretnych akcji jak np.: zapisy na newsletter, odwiedzenie bloga, zakup towaru itd., jest to wyraźny sygnał, że te strony zostały źle zaprojektowane lub zawierają bezużyteczne informacje. Oprogramowanie typu “heatmapping” pomoże nakreślić jaśniejszy obraz tego, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie i wyjaśnić Ci, dlaczego dotychczasowy współczynnik konwersji był rozczarowujący.
Jeśli będziesz regularnie monitorował zachowania odwiedzających Twój sklep, dowiesz się, jak dostosować design Twojej strony tak, aby umiejętniej kierować ludzi do koszyka, który dostępny jest z każdego miejsca na witrynie. Współczynnik konwersji może zostać poprawiony także dzięki lepszej ekspozycji linków prowadzących do produktów.
Optymalizuj kontent
Aktualne treści
W większości przypadków ludzie używają wyszukiwarek, aby znaleźć konkretne informacje. Zanim dokonają jakiejkolwiek transakcji, surfują po sieci, zbierają i analizują różne oferty, żeby znaleźć tę najlepszą. Droga zakupu jest u konsumenta długa i złożona, dlatego powinieneś dostarczyć odwiedzającym interesujących, cennych oraz użytecznych informacji.
Możesz to zrobić, tworząc dodatkowe strony w obrębie Twojej domeny. Pomyśl o tych wszystkich treściach, które mogłyby zapewnić wartość dodaną Twoim klientom. Nie zapominaj oczywiście o tym, aby w publikowane treści wplatać istotne dla Ciebie słowa kluczowe. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki takiemu zabiegowi zoptymalizujesz swoją stronę i trafisz ze swoją ofertą do większej ilości osób.
Dodatkowo, wyszukiwarki mają w zwyczaju wyżej pozycjonować strony, które są często uaktualniane. Im częściej tworzysz nowe treści, tym większa szansa, że Twój sklep osiągnie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Żywe opisy
Założę się, że jesteś świadomy o ilości sklepów internetowych, które oferują podobne bądź takie same produkty jak Ty. Jeśli ceny są także podobne, pozostaje Ci tylko kilka aspektów, którymi możesz odróżnić swoją ofertę od konkurencji. Może to być przykładowo: jakość zdjęć produktu, jakość ich opisu czy koszt dostawy.
Możesz oczywiście użyć zdjęć dostarczonych przez producenta – zdecydujesz się wtedy na najłatwiejszy i najbardziej oczywisty scenariusz. Twoja oferta stanie się jednak dużo bardziej atrakcyjna, jeśli będziesz w stanie wykonać własne fotografie produktów, które sprzedajesz. Jedno jest pewne – im bardziej szczegółowe zdjęcia zamieścisz na stronie, tym lepiej! Pamiętaj, że zakupy online są jednoznaczne z tym, że kupujący nie ma możliwości dotknięcia, przymierzenia oraz zweryfikowania jakości przedmiotu, który widzi w Twoim sklepie.
Pod względem SEO, najlepszym sposobem na to, aby wyróżnić ofertę spośród tłumu konkurentów jest przygotowanie oryginalnych, kreatywnych i użytecznych opisów produktu, które są bogate we właściwe słowa kluczowe. Poszukaj odpowiednich zwrotów, dla każdego z oferowanych przez Ciebie produktów. Będziesz wtedy wiedział, które słowa najlepiej pasują do poszczególnych opisów.
Pamiętaj jednak o zjawisku zwanym “nadużywaniem słów kluczowych”, bowiem takie praktyki na dłuższą metę tylko i wyłącznie zaszkodzą Twojemu biznesowi. Taki rodzaj nadużycia nie dość, że nie wpłynie pozytywnie na wrażenia czytającego i nie poprawi Twojej pozycji w wyszukiwarce, to jeszcze wyraźnie kłóci się z polityką Google i może narazić Cię na nieprzyjemności ze strony tego giganta.
Obraz i wideo – optymalizacja
Czasami najlepiej zaprezentować wartość produktu poprzez pokazanie, jak on działa. Oprócz dobrych opisów możesz doprawić swoje treści wideo tutorialami. Nie martw się, jeśli nie masz odpowiedniej ilości czasu lub budżetu, nie musisz sam ich tworzyć. Wielu producentów produkuje wysokiej jakości tutoriale, w których wyjaśnia szczegółowo, jak użytkownik powinien korzystać z produktu, aby zrobić z niego jak największy użytek. Znajdź gotowe materiały, które są Twoim zdaniem najlepsze i najbardziej angażujące.
Recenzje
Nie odkryję Ameryki pisząc, że recenzje produktów pełnią kluczową rolę w decyzjach zakupowych konsumentów. Jeśli potencjalny klient zobaczy, że produkty w Twoim sklepie internetowym zbierają dobre opinie, chętniej pozostanie na witrynie i zapozna się z ofertą. Recenzje pomagają także w poprawie pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych. Treści generowane przez użytkowników to niezwykle ważny sygnał dla wyszukiwarek, mówiący o tym, że Twój sklep jest istotnym miejscem dla poszczególnych zapytań.
Zachęcaj swoich klientów do zostawiania i dzielenia się swoją opinią oraz pisania relacji o produktach zawsze wtedy, kiedy jest to możliwe. Możesz pójść nawet o krok dalej – zachęć ich do oceny całego Twojego sklepu! Aby im to umożliwić, zainstaluj jedno z darmowych narzędzi do tego przeznaczonych – np. Yotpo.
Teraz wiesz już co zrobić, aby odwiedzający spędzali więcej czasu w Twoim sklepie internetowym. Rzecz w tym, że najpierw muszą się tam znaleźć.
Sprowadza nas to do powodu, dla którego dwa polskie start-upy internetowe, Shoplo oraz Positionly, stworzyły ebooka o pozycjonowaniu w e-commerce. Każdy e-przedsiębiorca zupełnie za darmo otrzymuje wiedzę na temat tego, jak polepszyć widoczność swojego sklepu w wyszukiwarkach i zwiększyć w nim ruch. Wiedza przedstawiona jest w niezwykle przyjaznej i zrozumiałej formie. Dodatkowo, treści popieramy z życia wziętymi przykładami oraz pomocnymi instrukcjami graficznymi. Wszystko na temat SEO w e-commerce umieściliśmy w jednym miejscu.
NowyMarketing jest patronem medialnym publikacji.
Maciej Orłowski
Zajmuje się Marketingiem w Shoplo. Na co dzień łączy pasję z pracą. Wielki entuzjasta content marketingu i startupów internetowych. Uzależniony do granic możliwości od festiwali i koncertów muzycznych.