Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

IAB Polska: „Formaty reklamowe mobile” [RAPORT]

IAB Polska: „Formaty reklamowe mobile” [RAPORT]
Jeśli planujesz obecnie skuteczne działania marketingowe, mobile musi być ich centralnym punktem. Jak wybrać odpowiedni rodzaj reklamy dla twojej marki? Poznaj specyfikę poszczególnych formatów reklamowych dedykowanych kanałowi mobile z pomocą najnowszego e-booka IAB Polska.
O autorze
3 min czytania 2025-06-30

Użytkownicy wybierają mobile

Reklama mobilna nie tylko zyskuje na znaczeniu – ona już teraz stanowi jeden z filarów digital marketingu. Z danych IAB Polska/PwC Adex wynika, że aż 34% całkowitych wydatków na reklamę cyfrową przypada właśnie na mobile, co oznacza wzrost o 28% względem poprzedniego roku.

Statystyki są jednoznaczne: coraz więcej użytkowników korzysta z aplikacji mobilnych, a w drugiej połowie 2024 roku ich liczba po raz pierwszy przewyższyła liczbę użytkowników korzystających z przeglądarek – pokazują dane Mediapanel Gemius/PBI.

To potwierdza również raport Gemius E-commerce 2024, który wskazuje, że smartfon to najpopularniejsze urządzenie wykorzystywane w zakupach online. Korzysta z niego aż 75% internautów, i to niezależnie od wieku. Co więcej – smartfon wyprzedza laptopa o 15 punktów procentowych i zdecydowanie wygrywa z komputerami stacjonarnymi, tabletami czy czytnikami e-booków.

Jak się w tym odnaleźć? Kluczem są formaty reklamowe

Skoro użytkownicy są mobilni, marki również powinny im dorównać. Oznacza to nie tylko obecność w tym kanale, ale też świadomy dobór formatów reklamowych, które:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • przyciągną uwagę w ciasnym, mobilnym środowisku,
  • będą dopasowane do formy konsumpcji treści (np. wertykalnego ekranu),
  • zapewnią realne efekty – od zaangażowania po konwersję.

Wydany właśnie e-book „Formaty Reklamowe Mobile – Podstawowe Formaty Reklamy Mobilnej – Wady I Zalety” dostarcza tej wiedzy w sposób wyczerpujący i kompleksowy.

Raport opracowany przez Grupę Roboczą Mobile Marketing IAB Polska zawiera najbardziej aktualne zestawienie formatów wykorzystywanych w reklamie mobile. Przejrzysta struktura opracowania pozwala lepiej zrozumieć poszczególne rodzaje reklam oraz ich klarowny podział według kanału dotarcia, formy przekazu i pełnionej funkcji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Publikacja koncentruje się nie tylko na charakterystyce poszczególnych formatów i przykładach, lecz przede wszystkim przedstawia ich wady i zalety – zarówno pod kątem technicznym, jak i efektywnościowym. Uwzględnia takie aspekty jak odbiór przekazu, zaangażowanie użytkownika czy wskaźniki konwersji. Dzięki temu czytelnik może dogłębnie poznać specyfikę każdego formatu i łatwo zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, zaraz po lekturze e-booka.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– W dynamicznie zmieniającym się świecie digitalu mobilne punkty styku z konsumentem nabierają kluczowego znaczenia – dlatego w opracowanej przez nas publikacji analizujemy zarówno klasyczne formaty, jak i nowoczesne rozwiązania oparte na wideo, interaktywności czy reklamie natywnej. Naszym celem było zobrazowanie wszystkich aspektów dotyczących danego formatu, tak by ułatwić marketerom wybór tego najlepiej dopasowanego do celów kampanii i oczekiwań odbiorców – mówi Sylwia Kaska, Szefowa Grupy Roboczej Mobile Marketing IAB Polska.

Reklama display mobile, audio, a może rich media, którą wybrać?

Odpowiedź jest równie prosta co irytująca – to zależy! Reklama mobilna oferuje szeroki wybór formatów, z których każdy ma swoje mocne strony i ograniczenia. Mobile display, obejmujący m.in. banery, wideo, reklamę natywną czy rich media, to najpopularniejszy format ze względu na niski koszt dotarcia i łatwość przygotowania kreacji. Jest skuteczny w budowaniu zasięgu i świadomości marki, choć klasyczne banery bywają mniej angażujące i podatne na „banner blindness”.

Reklama wideo, szczególnie In-Stream, czyli emitowana w ramach treści wideo na witrynach www, platformach streamingowych i serwisach VOD, cechuje się wysoką widocznością i dobrze sprawdza się w kampaniach zasięgowych. Jednak możliwość pominięcia reklamy sprawia, że nie zawsze użytkownik obejrzy ją do końca.

Coraz większą rolę odgrywa również reklama audio, emitowana podczas słuchania muzyki czy podcastów. Jest łatwa do wdrożenia i skutecznie buduje świadomość marki bez potrzeby interakcji, choć brak możliwości pominięcia może powodować negatywne reakcje. Z kolei rich media to format angażujący użytkownika w sposób interaktywny – za pomocą animacji, wideo czy elementów grywalizacji. Jest efektywny w działaniach wizerunkowych, ale wymaga więcej czasu i zasobów na przygotowanie kreacji niż tradycyjne formy displayowe.

W raporcie nie zabrakło też charakterystyki działań typu SMS/MMS, RCS i mobile PUSH. Możliwości jest wiele i warto zapoznać się ze wszystkimi opcjami przed już na etapie planowania kampanii, aby wiedzieć, kiedy i dlaczego zastosować dany rodzaj kreacji – w zależności od kanału dotarcia, typu produktu i grupy docelowej. Rynek mobile nieustannie się rozwija, a formaty są regularnie udoskonalane – dlatego stale aktualizowana wiedza to klucz do sukcesu.

Autorami raportu „Formaty Reklamowe Mobile” są przedstawiciele firm: AdQuery, MediaFarm, Double Espresso i MessageFlow działający w ramach Grupy Roboczej Mobile Marketing IAB Polska. E-book jest do pobrania bezpłatnie TUTAJ.

Grafiki: mat. pras.