…Sąd Okręgowy w Katowicach.
Kultowe Frugo
Pojawienie się w 1996 roku napoju FRUGO, wywróciło do góry nogami branżę napojów owocowych. Produkt błyskawicznie osiągnął ogromną popularność wśród konsumentów. Jest on obecnie silnie kojarzony przez wielu jako bestseller lat 90’. FRUGO wyróżniało się pod każdym względem. Nowością na rynku była absolutnie oryginalna forma reklamy, adresowana do określonej grupy konsumentów, do której zaliczała się przede wszystkim młodzież.
Zobacz również
FRUGO zniknęło z rynku na prawie 10 lat, aby wrócić do sprzedaży już jako marka należąca do spółki FoodCare. Doprowadziła ona do znacznego rozwoju marki. Obecnie FRUGO można znaleźć w wielu wariantach smakowych. Rozwój oraz popularność napoju przyczyniły się do rozszerzenia marki na inne szczeble branży spożywczej. Obecnie można znaleźć lody, a nawet żelki FRUGO.
Pod nieobecność FRUGO, w 2003 r., powstał na rynku napój Tymbarku – LIFE ACTIVE. Napój nie wyróżniał się niczym specjalnym. Pierwotnie, miał większą pojemność, a na etykiecie każdego napoju znajdował się owoc cytrusowy. Nie było żadnych powiazań z tropikalnymi owocami, które upodobniałyby go do FRUGO, ale do czasu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wielki powrót Frugo w 2011 r. był solą w oku konkurencji. Maspex, producent napoju Tymbark – LIFE, postanowił upodobnić swoje produkty do Frugo. Napój przeszedł całkowity rebranding. Nowa wersja LIFE pojawiła się już w 2012 roku. Zaczęto operować kolorami dla oznaczenia smaku dominującego, jak w przypadku FRUGO. Zmianie została poddana cała butelka – szklana, o mniejszej pojemności, zakrętki, zmiana etykiety. Nowy wygląd napoju LIFE był praktycznie identyczny jak FRUGO.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednak podobieństwo nie kończyło się na wyglądzie produktu. Konkurencja przejęła całą koncepcję reklamową nabytą wcześniej przez FoodCare. Doprowadziło to do sytuacji, kiedy konsumenci mogli zostać wprowadzeni w błąd, produktem przypominającym oryginał, a także reklamowanym w sposób do złudzenia przypominający Frugo. FoodCare, chcąc dbać o swoje prawa, a także o prawa konsumentów, postanowił walczyć o ochronę kultowego produktu jakim jest Frugo. Wykorzystywanie pomysłów objętych ochroną prawa autorskiego w sposób tak jednoznaczny budzi wątpliwości odnośnie legalności i stanowi niemalże żerowanie na dobrej opinii marki, a tego właśnie, według spółki FoodCare, dopuściła się firma Maspex, wydając wizualną kopię FRUGO – napój LIFE.
Przed FoodCare jeszcze długa droga dla ochrony swoich praw, naruszonych działaniem spółki z grupy Maspex. Chociaż Tymbark Life został wycofany ze sprzedaży, to sprawa ma być ostrzeżeniem dla innych „naśladowców” kultowych produktów.