Jak uniknąć porzucania koszyka u użytkowników mobilnych?

Jak uniknąć porzucania koszyka u użytkowników mobilnych?
Obserwując stale zmieniający się rynek e-commerce, nie sposób przecenić rosnącego znaczenia urządzeń mobilnych w procesie zakupowym.
O autorze
2 min czytania 2016-05-23

Liczba transakcji dokonywanych za pomocą smartfonów rośnie i choć nadal jest ich o wiele mniej niż tych, które są finalizowane z komputerów, to celem każdego e-sklepu powinna stać się optymalizacja procesu sprzedaży w kanale mobilnym.

Zakupy online – komputer a nie komórka?

Z perspektywy klienta główne argumenty przemawiające za finalizacją koszyka na komputerze zamiast w telefonie to możliwość pozyskania szerszych informacji na temat produktu, porównanie cen czy też określenie, na ile wiarygodny jest sklep, w którym ma zostać dokonany zakup. Nie są to jednak jedyne czynniki przemawiające na niekorzyść kanału mobile. Analizy user experience wykazują szereg czynników skutecznie zakłócających finalizację koszyka przez użytkowników mobilnych.

Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Najczęściej spotykane błędy, które powszechnie dotyczą funkcjonowania i budowy koszyka na urządzeniach mobilnych to:

1. Zbyt długi proces

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Użytkownicy smartfonów są bardziej skłonni do kupowania rzeczy w Internecie, ale są również bardziej wymagający i zdecydowanie bardziej świadomi. Sam proces zamówienia powinien składać się z maksymalnie 3 kroków, aby nie zniecierpliwić kupującego. Co ważne, użytkownik powinien być na bieżąco informowany jakie jeszcze działania pozostały mu do ukończenia całej transakcji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Klienci swiat-agd.com.pl nie będą mieli problemu w zlokalizowaniu bieżącej pozycji, a cały proces finalizacji zamówienia z pewnością nie będzie zbyt długi.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

2. Rozbudowane formularze

Jeśli użytkownicy będę musieli wypełnić zbyt wiele pól formularza podczas finalizacji transakcji, łatwo mogą się zniechęcić i opuścić stronę sklepu. Podstawa to ograniczenie do minimum liczby pól podczas realizacji zamówienia. Warto również zastosować przekierowanie informacji, np. poprzez przycisk „więcej”.

C:UserspkowalskiDesktoptekstrylko.png

C:UserspkowalskiDesktoptekstryl.PNG

3. Przerost formy

Procesy złożenia zamówienia na komputerach i urządzeniach mobilnych różnią się od siebie. Layout ma znaczenie, zbyt duża ilość przekazanych informacji, pstrokate i ciężkie grafiki mogą doprowadzić do opuszczenia sklepu przez użytkownika. Pamiętajmy również o tym, że niektóre przyciski mogą być zbyt małe, co będzie sprawiało trudności podczas zamówienia. Należy przewidzieć sposób wyświetlania listy zamówionych produktów w przypadku, gdy będzie ich w koszyku dość dużo. Rezygnacja z nadmiernej ilości elementów graficznych przyspieszy szybkość ładowania się strony.

Niektóre pola interfejsu muszą zostać powiększone, tak aby problem tzw. „grubych palców” nie był przeszkodą podczas zakupu.

4. Przymus rejestracji

Dla niektórych użytkowników konieczność wypełniania dodatkowych pól związanych z rejestracją może być frustrująca. Oczywiście rejestracja jest dla właściciela sklepu bardzo korzystną opcją, jeśli jednak ma się ona przyczynić do zwiększenia współczynnika porzucenia koszyków, to powinna być fakultatywna. Załóżmy model, że jeśli klient zdecyduje się na rejestracje, ma możliwość rozwinięcia  dodatkowych pól, powinny one zostać ograniczone do minimum, np. podania hasła i jego potwierdzenia.

5. Brak testów i monitorowanie zachowań użytkowników

Stała optymalizacja procesu zakupowego/koszyka oraz bieżąca analiza statystyk z pewnością pomogą osiągać większe dochody. Lepszy UX, dostosowany do urządzeń mobilnych bezpośrednio przekłada się na zwiększenie sprzedaży w sklepie.

Sukces w sprzedaży mobilnej

Właściciele sklepów chcąc być konkurencyjnymi, muszą dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Wybierając kanał sprzedaży mobilnej, powinni zawsze pamiętać o optymalizacji sklepu. Użyteczność procesu zakupowego jest tutaj czynnikiem kluczowym. Wiele sklepów wykonanych w technologii responsywnej (RWD) czy też aplikacji mobilnych, na pierwszy rzut oka wygląda bardzo podobnie – belka górna zawierająca kilka ikonek, menu z kategoriami, wyszukiwarka, logowanie oraz koszyk. Nie wolno jednak zapominać, że to, co dzieje się po kliknięciu w koszyk i podczas procesu składania zamówienia jest zróżnicowane i zależne od potrzeb każdego sklepu. Sklep internetowy, w którym zastosowane będą bardziej intuicyjne, zoptymalizowane i przyjazne dla użytkownika rozwiązania z pewnością będzie przynosił większe zyski.