Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >
Zobacz również
Kiedy i co było impulsem do rozpoczęcia własnej działalności?
Impulsem była propozycja złożona przez inwestora, a jednocześnie wiceprezesa i wspólnika Whites, czyli Kubę Zielińskiego.
Ile czasu zajęło Ci założenie agencji od momentu zakiełkowania tego pomysłu?
Działaliśmy niezwłocznie po podjęciu decyzji. Oczywiście oznaczało to wypełnienie i zakończenie wcześniejszych zobowiązań zawodowych. Czas od decyzji do oficjalnego startu to około 4 miesiące.
Jakie były największe wyzwania przy rozkręcaniu biznesu?
Budowanie agencji (czy firmy w ogóle) przypomina budowanie domu, w którym musisz zamieszkać w momencie wylania fundamentów. Największym wyzwaniem było jakościowa obsługa klientów i budowa firmy w tym samym czasie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jakie są koszty związane z rozpoczęciem własnego biznesu?
W naszym przypadku wystarczyło około 200 tysięcy złotych na początek. Agencja to model biznesowy, który powinien zarabiać od pierwszych miesięcy, a inwestycja potrzebna jest przede wszystkim na utrzymanie płynności finansowej firmy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po jakim czasie udało się pozyskać pierwszego klienta?
Pierwsi klienci zostali pozyskani w ciągu pierwszego tygodnia od startu, a pierwsze faktury wystawiliśmy w 2 miesiącu działalności.
Jakich porad udzieliłbyś osobie, która zastanawia się nad założeniem własnej agencji?
Jeśli nie masz listy firm, które zostaną Twoimi pierwszymi klientami to nie ma sensu myśleć o agencji. Może warto zacząć od freelance’u, a gdy doba okaże się za krótka i finanse będą na to pozwalać, to można pomyśleć o rozwoju do fazy zespołu i agencji.
Co Twoim zdaniem decyduje o sukcesie w prowadzeniu własnego biznesu?
Podstawa to dostarczanie wartości klientom, które znacząco przewyższają cenę, którą płacą. By firmę wyskalować potrzebne są dodatkowo umiejętności sprzedażowe i rekrutacyjne założyciela firmy.
Co zrobiłbyś inaczej, patrząc z perspektywy czasu?
Na drodze, którą przeszliśmy w Whites nie brakowało wpadek, błędów i kryzysów. Jestem jednak zadowolony z miejsca, w którym jesteśmy, przyjmuję więc to doświadczenie w całości i nie stawiam sobie tego typu pytań.
Jakie cechy są wyjątkowo przydatne dla osób zakładających swoją agencję?
Determinacja i wytrwałość w dążeniu do celu. Budowanie tak operacyjnego biznesu, jakim jest agencja, jest żmudne i zajmuje wiele lat. Trudno tu o drogę na skróty.
Jakie masz dalsze plany na rozwój agencji?
Chcemy dalej iść po wytyczonej ścieżce, cały czas się rozwijając i doskonaląc. Naszym celem jest tworzenie przyjaznego miejsca pracy, które daje przestrzeń do rozwoju talentom. Zakładamy, że dzięki temu będziemy w stanie pomagać realizować cele biznesowe naszych klientów.