fot. unsplash.com
1. Title i meta description
Zadbaj o tytuł i opis w wynikach wyszukiwarek. Publikujesz artykuł lub dodajesz do oferty nowy produkt? Pamiętaj, aby w znaczniku title zawrzeć pełny tytuł lub nazwę produktu. Możesz dodatkowo zaciekawić użytkownika poprzez dodanie tzw. wezwania do działania (ang. call to action), np. „Sprawdź nasze typy”, „Ostatnie sztuki”. Modyfikując zawartość znacznika title, możesz również wpływać na widoczność serwisu na zapytania długiego ogona (ang. long tail), czyli bardziej doprecyzowane, składające się z kilku słów. Wystarczy, że rozszerzysz tytuł artykułu lub nazwę produktu o kilka dodatkowych słów.
Zobacz również
W znaczniku meta description umieść wprowadzenie do publikacji lub najważniejsze informacje o ofercie produktu, aby użytkownik wiedział, co może znajdować się na stronie.
Innym sposobem na przykucie uwagi użytkowników i zdobycie większej liczby kliknięć są znaki specjalne, proste piktorgramy, np. telefonu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dodaj w wyżej wymienionych znacznikach kod encji odpowiadający za wyświetlanie prostego piktogramu, dzięki czemu w wynikach pojawi się coś więcej niż tylko tekstowy tytuł i opis wyniku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Możesz wykorzystać emoji, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwarki.
Skorzystaj ze strony, na której znajdziesz kody emoji, które będziesz mógł wykorzystać do opisu strony w swoim serwisie.
2. Dane strukturalne
Udostępnij robotom sieciowym informacje, które będą mogły zinterpretować. Dzięki temu możesz liczyć na wyniki rozszerzone (ang. rich snippets), np. miniaturę przy przepisie potrawy lub ocenę produktu, a tym samym na ciekawszy wygląd i wpływ na współczynnik klikalności (ang. CTR, click through rate).
Sprawdź na stronie projektu, gdzie znajdują się przykłady wdrożeń, jakie informacje możesz udostępnić. Ułatwi to implementację w Twoim serwisie. Niektóre silniki CMS i e-commerce mają moduły rozszerzające o dane strukturalne, warto zweryfikować, czy istnieją gotowe rozwiązania.
3. Duplikaty
Powielone treści wewnętrznie (w obrębie naszego serwisu) lub zewnętrzne (na innych stronach) mogą negatywnie wpływać na pozycje w wynikach wyszukiwarek. Ogranicz ich liczbę poprzez usunięcie powielonych stron, zablokowanie ich przed robotami sieciowymi lub przygotowanie nowych, unikalnych treści.
Niektóre serwisy posiadają pewne niedociągnięcia, przez co powstają zaindeksowane duplikaty stron. Sprawdź przekierowania adresów:
- z protokołem http, jeżeli posiadasz SSL,
- subdomen,
- trailing slash (posiadających „/” na końcu adresu).
Zablokuj parametry GET występujące w adresach URL, które wpływają wyłącznie na wygląd stron, np. przedstawienie produktów w postaci listy lub siatki. W adresie zwykle będzie to parametr o nazwie view, przyjmujący wartości list lub grid, np. https://domena.pl/nazwa-kategorii?view=grid.
W celu zablokowania tych adresów przed indeksacją możesz dodać:
- znacznik meta robots o wartości noindex: name=”robots” content=”noindex” /> w sekcji head strony (pomiędzy znacznikami <head>head>),
- link kanoniczny do właściwej strony: rel=”canonical” href=” https://domena.pl/nazwa-kategorii ” />., podobnie jak wyżej – w sekcji head strony,
- regułę Disallow: /*?view=grid w pliku robots.txt.
Stosuj zawsze jeden sposób na blokowanie stron przed indeksacją.
Staraj się publikować unikalne treści. Dzięki temu możesz liczyć na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarki.
4. Content
Pamiętaj o przydatności treści w serwisie. Możesz je urozmaicić przez dodatkowe elementy, takie jak:
- tabele,
- listy wypunktowane,
- zdjęcia, infografiki,
- video,
- formularze i elementy call to action.
Zweryfikuj strony pod kątem aktualności i objętości treści. Niektóre informacje zawarte na stronach, mogą być przedawnione, dlatego warto takie treści odświeżyć, aby były użyteczne i zgodne z obecnym stanem rzeczy.
W przypadku stron typu thin content warto przemyśleć ich rozbudowę lub zablokowanie przed robotami. Thin content to w uproszczeniu strony, które posiadają znikomą wartość dla użytkownika, przez co mogą obniżać jakość serwisu, np. strony filtrów bez produktów, krótkie bądź powielone newsy.
W celu wytypowania tego typu stron warto wziąć pod uwagę takie czynniki jak: unikalność treści, obojętność treści w porównaniu do kodu HTML, elementy wyróżniające (opisane wyżej) czy poprawność wyświetlania strony przez robota sieciowego, co można sprawdzić m.in. w Google Search Console.
Wprowadzenie zmian w celu zwiększenia wartości dla użytkownika może wpłynąć pozytywnie również na ocenę serwisu przez roboty wyszukiwarek. Możesz liczyć na polepszenie jego widoczności w wynikach wyszukiwarek poprzez obecność serwisu na nowe hasła lub poprawę ich pozycji.
5. Struktura serwisu
Przeanalizuj strukturę serwisu. W razie potrzeby uporządkuj ją w tematyczne sekcje. Treści możesz oznaczyć tagami. Twórz rozbudowaną strukturę, publikując kilka wpisów wokół ważnego dla Twojej branży zagadnienia. Bardzo rozbudowane treści możesz podzielić na mniejsze i powiązać ze sobą za pomocą linkowania wewnętrznego.
6. Nawigacja
Ważny element w każdym serwisie. Dobrze zaprojektowana nawigacja pozwala użytkownikowi i robotom sieciowym na szybkie dotarcie do najnowszych i wartościowych treści, dlatego pamiętaj, żeby na stronie głównej wyróżnić nowododane i polecane produkty, usługi bądź artykuły.
Na karcie usług lub produktów utwórz odnośniki do podobnych bądź zbliżonych tematycznie podstron. W sklepach warto umieścić odnośniki na stronach produktów do stron ich producentów. W artykułach dodawaj odnośniki do podstron rozszerzających dane zagadnienie.
Twórz wielopoziomowe menu do najważniejszych kategorii i stron, aby użytkownik mógł w łatwy sposób do nich dotrzeć – tak samo jak robot wyszukiwarki.
Odnośniki, które nie powinny być indeksowane bądź nie mają dużej wartości dla użytkownika, oznacz w kodzie odnośnika atrybutem rel o wartości nofollow (<a href=”/adres-do-zablokowanej-strony” rel=”nofollow”>tekst zakotwiczenia</a>). Przykładem mogą być odnośniki do stron, które zostały prędzej przez nas zablokowane poprzez dyrektywy w robots.txt bądź znacznik meta robots, np. wspomniane wcześniej parametry GET występujące w adresach URL, odpowiedzialne za wyświetlanie produktów w postaci siatki lub listy.
W przypadku dużych serwisów utwórz i zgłoś w Google Search Console mapę witryny, aby roboty sieciowe mogły zaindeksować bardziej zagłębione podstrony w serwisie.
7. Czynniki behawioralne
Pracuj nad obniżeniem współczynnika odrzuceń (ang. bounce rate) dla konkretnych stron lub ich grup, nie natomiast dla całości serwisu. Na podstawie statystyk dostępnych m.in. w Google Analytics warto oceniać współczynnik odrzuceń według urządzeń, ponieważ w przypadku użytkowników mobilnych może on znacząco się różnić, np. w przypadku kiedy strona ładuje się wolno lub jej przeglądanie na telefonie jest utrudnione. Spróbuj zaangażować użytkownika poprzez dodatkowe elementy call to action czy wysokiej jakości treści opatrzone filmem bądź zdjęciami. Użytkownicy, którzy spędzają więcej czasu na stronie, mogą w przyszłości powrócić po kolejne informacje lub skorzystać z oferty.
8. AMP
Przyspieszamy stronę dla urządzeń mobilnych. Skrócenie czasu ładowania strony może wpływać na zaangażowanie użytkowników. AMP (ang. accelerated mobile pages) to standard, który pozwala na szybkie wczytywanie stron na urządzeniach mobilnych. Udostępniamy dedykowaną wersją dla urządzeń mobilnych. Ładuje się szybciej poprzez zastosowanie biblioteki JavaScript odpowiedzialnej za kolejność ładowania zasobów czy też cache stron dostępnych na serwerach Google, skąd są wczytywane, aby jeszcze bardziej skrócić czas dostępu do zasobów serwisu.
Dla stron, które mają wdrożone AMP, w wynikach wyszukiwania wyświetla się znak błyskawicy.
Poza AMP istnieją inne możliwości przyśpieszania strony, część silników stron posiada moduły, które mogą skrócić czas wczytywania strony bez ingerencji w kod czy ustawienia serwerowe. Warto jednak zajrzeć do bardziej zaawansowanych ustawień w naszych serwisach takich, jak: pamięć cache dla zasobów, minimalizacja kodu HTML, JS i CSS, optymalizacja grafik dla urządzeń mobilnych, serwisy CDN czy protokół HTTP2 bądź skontaktować się z webmasterem, aby wprowadził poprawki pod kątem czasu ładowania strony.
Ocenę naszego serwisu, jak i sugestie dotyczące przyspieszenia strony znajdziemy np. w narzędziu PageSpeed Insights.
Warto zweryfikować najważniejsze strony w naszym serwisie i w przypadku niskiego wyniku zoptymalizować je, aby były szybciej wyświetlane na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.
Przedstawione sposoby to jedynie część tego, co można wykonać w serwisie. Dbając o wyżej wymienione elementy, można zauważalnie zwiększyć liczbę użytkowników i ich zaangażowanie. Zweryfikuj swój serwis i zacznij sukcesywnie pracować nad jego poprawą. Pamiętaj o tych aspektach przy okazji tworzenia nowych stron w obrębie witryny.
O autorze:
Piotr Michalak – Specjalista SEO w Grupie TENSE. Od kilku lat związany z branżą SEO. Zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem strategii pozycjonowania i optymalizacji dla kluczowych klientów firmy. Kreatywnie podchodzący do swojej pracy i lubiący wyzwania zawodowe. Fan danych strukturalnych oraz pasjonat motoryzacji.