Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

Jakie będzie Młodzieżowe Słowo Roku 2022? Jury wyłoniło finałową dwudziestkę

Jakie będzie Młodzieżowe Słowo Roku 2022? Jury wyłoniło finałową dwudziestkę
Internauci przesłali prawie 125 tysięcy zgłoszeń, wśród których znalazło się 8 221 różnych słów i wyrażeń. Jury przeanalizowało wszystkie zgłoszenia i wyłoniło finałową dwudziestkę, na którą można już głosować w drugim etapie plebiscytu.
O autorze
2 min czytania 2022-11-15

Pierwszy etap plebiscytu Młodzieżowe Słowo roku 2022 wyłonił 20 finałowych jednostek językowych, które zostały ułożone alfabetycznie. Jury wraz z przedstawicielami PWN, organizatora konkursu, zakwalifikowało te słowa, które spełniały jednocześnie dwa warunki – miały najwyższą frekwencję wśród zgłoszeń oraz były zgodne z zasadami regulaminu. Dodatkowo sposób ich funkcjonowania we współczesnym języku i komunikacji został skonsultowany z zespołem doradczym nastolatków z Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży.

Na liście znalazło się słowo „baza”, czyli wyraz aprobaty dla czegoś lub kogoś, zgody na coś, pozytywnych emocji, a także „odklejka” (stan oderwania od rzeczywistości). Wśród finałowej dwudziestki jest także słwo „sigma” oznaczające mężczyznę silnego, niezależnego, intrygującego, pewnego siebie i podziwianego, ale nieafiszującego się ze swoimi sukcesami.

Oto pełna lista finałowych słów:

– Nowe słowa lub frazy zyskują popularność dzięki ładunkowi komizmu, ekspresji czy ironii – mówi prof. Anna Wileczek z Uniwersytetu J. Kochanowskiego w Kielcach oraz Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży UJK, przewodnicząca jury plebiscytu Młodzieżowe Słowo Roku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak informuje organizator, w pierwszej dwudziestce nie znalazły się słowa nieregulaminowe, nawet jeśli miały wiele zgłoszeń. Słowa pominięte w naszym zestawieniu to wyrazy jednoznacznie obraźliwe, nazwy własne: imiona, pseudonimy, nazwy miast i krajów. W dwudziestce nie znalazł się też Gilbert, jako imię własne – słowo bez określonego znaczenia czy funkcji w języku. Należy podkreślić, że regulamin plebiscytu zaktualizowany w roku 2021, jest jednoznaczny – takie słowa nie są brane pod uwagę (zob. paragraf 7).

Organizatorzy odnieśli się również do akcji, która powstała na TikToku z okazji konkursu na Młodzieżowe Słowo Roku. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Doceniamy znaczenie akcji „Gilbert” na TikToku, ale to słowo nie było przez młodzież używane na co dzień w podanym przez promotora znaczeniu ‘geniusz’. Jest tylko rakietą, która ma pierwsza dolecieć do celu, czyli wygrać. Dostrzegamy zaangażowanie inicjatora akcji, także charytatywne, i aktywność wszystkich, którzy za jego namową głosowali na Gilberta. Jest to budujące, że młodzież może zjednoczyć się nie tylko przeciw czemuś, ale także w ramach pozytywnego przedsięwzięcia. Jednak droga do zwycięstwa w plebiscycie nie może zależeć od zorganizowanych akcji. Musi to być słowo czy wyrażenie, nie imię, rzeczywiście używane, zgłaszane niezależnie i spontanicznie przez uczestników – czytamy w oświadczeniu na stronie sjp.pwn.pl
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przypominamy, że Młodzieżowe Słowo Roku to plebiscyt organizowany przez Wydawnictwo Naukowe PWN we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim. Jest przedsięwzięciem popularyzującym język polski wśród młodzieży, zapoczątkowanym w 2016 roku we współpracy z projektem Słowa klucze w ramach inicjatywy Narodowego Centrum Kultury „Ojczysty – dodaj do ulubionych”.

Plebiscyt ma na celu wyłonienie najciekawszych i najbardziej popularnych wśród młodych ludzi słów, określeń lub wyrażeń. To okazja do zabawy językiem polskim i refleksji nad ciągłymi zmianami, które w nim zachodzą. Zależy nam, by plebiscyt wywoływał pozytywne emocje i przebiegał w przyjaznej atmosferze oraz z zachowaniem zasad dobrego wychowania.

Młodzieżowe Słowo Roku nie musi być nowe, slangowe ani najczęściej używane w danym roku.  

Zgodnie z zasadami plebiscytu, jest ono wyłaniane w dwóch etapach:

●    do pierwszego etapu plebiscytu może być zgłoszone każde słowo. Następnie Jury w składzie: Anna Wileczek (Uniwersytet J. Kochanowskiego w Kielcach), Ewa Kołodziejek (Uniwersytet Szczeciński), Marek Łaziński (Uniwersytet Warszawski), Bartek Chaciński (Polityka) dokonają analizy zgłoszeń;

●    do drugiego etapu głosowania przejdą najczęściej zgłaszane w pierwszym etapie słowa, które jednocześnie są zgodne z regulaminem. W drugim etapie zaprezentujemy listę 20 słów, spośród których głosami internautów wyłonimy zwycięskie słowo.

Przewidywana jest także dodatkowa kategoria: Nagroda Jury, która pozwoli wskazać najciekawsze zdaniem Jury słowo wraz z definicją. Kapituła zwróci uwagę m.in. na istotność tematu oraz kreatywność języka w opisywaniu rzeczywistości.

Tegoroczną nowością jest zaproszenie do współpracy młodzieży szkolnej. Jury na etapie analizy zgłoszeń, będzie mogło skonsultować się z młodymi przedstawicielami Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży UJK.

Rozstrzygnięcie plebiscytu nastąpi na początku grudnia. Dokładne zasady plebiscytu można znaleźć w zakładce Regulamin.