Poza tym to miasto jak rzadko które – otwarte na zmiany. A tych dzisiaj wyglądamy. Do opowieści o Warszawie zaprosiliśmy cenionych autorów i niezwykłych rozmówców. A że ciekawość nas nie opuszcza, sprawdzamy, co dzieje się w innych miastach. Podwójny numer „Vogue Polska” od czwartku w sprzedaży.
„Kiedy wiele lat temu studiowałem w Londynie, dużo myślałem o Warszawie, wręcz za nią tęskniłem” – pisze we wstępniaku redaktor naczelny „Vogue Polska” Filip Niedenthal i wspomina, jak rozdawał znajomym artykuł Anne Applebaum o tym, że Warszawa będzie niedługo najmodniejszym miejscem w Europie. To był rok 1997, może 1998. Dziś, gdy Warszawa rzeczywiście jest (choć z różnych powodów) na ustach wszystkich, zdecydowaliśmy się uczynić z niej główną bohaterkę naszego jesiennego numeru.
Zobacz również
– Wciąż coś mnie w tym mieście zaskakuje, zachwyca – mówi aktorka Magdalena Boczarska. Bohaterka okładkowej sesji autorstwa Stanisława Bonieckiego zagrała w serialu „Król” według powieści Szczepana Twardocha. Urzeka ją współczesna Warszawa, a praca nad serialem pozwoliła jej spędzić trochę czasu w mieście, którego już nie ma. – Wojna wszystko zmieniła. Nastroje, lęki, obyczajowość. Choć tamtej Warszawy już nie ma, wciąż fascynuje mnie, że pijemy teraz kawę niedaleko miejsca, w którym przed wojną Ryfka de Kij, postać prawdziwa, prowadziła lupanar – przyznaje w wywiadzie, który przeprowadziła dziennikarka Marta Strzelecka.
Zmian wyglądamy wszyscy. O tym, jakie ma na nie pomysł, mówi w wywiadzie przeprowadzonym przez Hannę Rydlewską Małgorzata Trzaskowska. – Wierzę w to, że teraz wiele będzie zależało od ruchów oddolnych. Wspólnymi siłami powinniśmy wpływać na polityków, żeby nie podejmowali złych decyzji, tak jak to się udało przy Czarnym Proteście. My, kobiety, musimy być czujne i okazywać sprzeciw, jeśli łamane są nasze prawa – żona prezydenta Warszawy wie, że nie można zmarnować energii, jaka wytworzyła się podczas kampanii prezydenckiej jej męża. Buduje teraz fundację i wybiera się w Polskę, by przekonywać do działania kobiety. O tym, że ono ma sens, dobrze wie Anne Applebaum. Dziennikarka i badaczka historii, bohaterka opublikowanego niedawno w wydawnictwie OsnoVa wywiadu-rzeki „Matka Polka”, 20 lat po tym, jak napisała tekst, który zapamiętał nasz naczelny – w rozmowie z Izą Bartosz opowiada o najważniejszych dla niej miejscach w Warszawie. – W Warszawie, a może nawet w całej Polsce, musisz być w pewnym sensie archeologiem – mówi i tłumaczy: – Jak to wyglądało kiedyś? Dlaczego tak wygląda teraz? Dlaczego Stare Miasto tak wygląda? Jak się odtwarza substancję miasta na podstawie przedwojennych pocztówek i obrazów olejnych z XVIII wieku, bo wszystkie plany zostały z premedytacją zniszczone? Dlaczego Marszałkowska? Dlaczego Pałac Kultury? Skąd? Jak? Architektura i jej znaczenie zawsze mnie interesowały. O tym też kiedyś pisywałam. Budynki są znakami, a nie tylko układanką cegieł, betonu i stali. Wiem, że nie wszystkie znaki są piękne, ale nie o to chodzi. Warszawa mnie zafascynowała od pierwszej wizyty i tak już zostało.
Gdy chodzi o ubrania, okazuje się, że jesienna moda współgra z tym, co noszono w Warszawie lat 50. i 60. – redaktorka mody „Vogue Polska” Kamila Wagner znalazła liczne dowody. By nie znużyć retro, rozmawia z osobami, które sprawiają, że warszawska moda liczy się dziś w świecie – projektantką torebek Zofią Chylak i kierownikiem Katedry Mody przy ASP Januszem Noniewiczem. Katedra, poza tym, że kształci studentów, edukuje warszawiaków.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Moda, nawet, jeśli czerpie z dawnych fasonów, nieustannie się zmienia. Dowodzi tego stylizowana przez Karolinę Gruszecką i sfotografowana przez Mateusza Stankiewicza sesja „Równe prawa”, która pokazuje zasady nowoczesnego dress code’u. Nie tylko warszawskiego, bo przecież poza stolicą bardzo dużo się dzieje. O tym, jak dużo w modzie opowiada w raporcie Anna Konieczyńska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W dziale urody Michalina Murawska, jak zawsze poleca nowości i swoje ulubione kosmetyki, tym razem wyłącznie polskie. Z okazji 10. rocznicy powstania Instagrama analizuje, jak aplikacja zmieniła branżę beauty.
Październikowo-listopadowy numer „Vogue Polska” w sprzedaży od 8 października.