Ciężko pracujący, rzadko chorujący i sporadycznie korzystający ze służby zdrowia – ten portret dwudziesto- czy trzydziestolatków robiących karierę już dawno jest nieaktualny. Starzenie się społeczeństwa sprawia, że pracodawcy znajdują się w diametralnie innej sytuacji niż jeszcze kilkanaście lat temu.
Duża zmiana na rynku pracy
Statystyki mówią jasno: w Polsce ponad 90% przedwczesnych zgonów spowodowanych jest chorobami przewlekłymi i cywilizacyjnymi, którym w większości przypadków można skutecznie przeciwdziałać. Aż 60% dorosłych zmaga się z nadwagą lub otyłością, 62% ma podwyższony poziom cholesterolu, a choroby układu sercowo-naczyniowego odpowiadają za 43% wszystkich zgonów. Dodatkowo 30% populacji doświadcza zaburzeń lub chorób psychicznych.
Zobacz również
– To w dużej mierze osoby aktywne zawodowo, co oznacza, że koszty ich niedyspozycji i leczenia ponosi nie tylko społeczeństwo, ale też pracodawcy. Pracodawca ponosi bowiem koszt absencji chorobowej i nieefektywnej obecności w pracy tzw. prezenteizmu i finalnie retencji pracowników. W tej sytuacji niezbędna jest promocja zdrowia i profilaktyka, która kosztuje mniej niż leczenie. Odkryli to bogatsi od nas, a więc jest to też metoda skutecznego oszczędzania środków na ochronę zdrowia – mówi prezes PTPM, prof. Krzysztof J. Filipiak, kardiolog i specjalista medycyny wewnętrznej, od lat zaangażowany w popularyzację nowoczesnych strategii prewencji zdrowotnej w Polsce.
Od równowagi psychicznej po badania i suplementację
Polskie Towarzystwo Postępów Medycyny – MEDYCYNA XXI chce pomóc pracodawcom i pracownikom w profilaktyce oraz dostępie do eksperckiej wiedzy i rusza z ogólnopolską kampanią !NA ZDROWIE. Jej forma została przemyślana tak, by maksymalnie zaangażować i edukować pracowników. Projekt ma charakter całkowicie bezpłatny i wideo-edukacyjny.
Treści edukacyjne obejmują szeroki zakres zagadnień – od równowagi psychofizycznej, przez tematykę zdrowia psychicznego młodzieży i osób dorosłych, po uzależnienia i nowoczesne podejście do prewencji chorób, w tym znaczenie badań profilaktycznych, aktywności fizycznej, diety, suplementacji czy szczepień. Przygotowano je w różnych formatach, m.in. jako pigułki wiedzy, rozmowy z ekspertami, debaty oraz wywiady. Materiały publikowane będą na ogólnodostępnym portalu www.zdrowykanal.pl. Dodatkowo, dla dużych pracodawców zatrudniających minimum 250 osób przewidziano uruchomienie spersonalizowanych kanałów komunikacji, co pozwoli lepiej dopasować przekaz do potrzeb danej organizacji.
Zintegrowana przyszłość branży reklamy cyfrowej. Jakie odpowiedzi przyniosło Forum IAB 2025 [PATRONAT]
O tym, czym jest profilaktyka, a więc zagadnieniom powszechnej „promocji zdrowia” poświęcony jest przedmiot edukacji zdrowotnej w szkołach. Jako lekarze, naukowcy, obywatele uważamy, że powinien być on w szkołach obowiązkowy. Tylko wtedy zmniejszymy chorobowość dorosłych, wychowamy zdrowych i myślących, niebojących się „szczepień i lokomotyw”, niewierzących w „płaską ziemię” i „witaminę na raka” obywateli.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wielki Test Wiedzy o Zdrowiu
Dla pracowników udział w kampanii oznacza szansę na zdobycie wiedzy, która pomoże im podejmować świadome decyzje zdrowotne. Program sprzyja budowaniu trwałych, pozytywnych nawyków oraz zwiększa świadomość znaczenia profilaktyki i regularnych badań. Lepiej poinformowani i zdrowsi pracownicy to także wymierna korzyść dla organizacji – większa produktywność, niższa absencja i poprawa ogólnego klimatu pracy.
Finał kampanii odbędzie się w formie interaktywnego wydarzenia online – Wielkiego Testu Wiedzy o Zdrowiu, w którym udział wezmą zespoły reprezentujące organizacje zaangażowane w projekt. To nie tylko forma edukacyjnej rywalizacji, ale także okazja do integracji pracowników wokół idei dbania o zdrowie.
Pracodawcy, którzy chcą wziąć udział w kampanii, mogą zgłaszać swój akces do 30 czerwca 2025 roku. Wszystkie szczegóły dostępne są na stronie internetowej kampanii: https://www.ptpm.org.pl/kampania-na-zdrowie/.
Zdjęcie główne: mat. pras.