Zdjęcie royalty free z Fotolia
Social media jednak nieustannie się zmieniają. Warto śledzić przynajmniej podstawowe fakty na ten temat.
Zobacz również
Facebook to ciągle numer 1
Można się z tym nie zgadzać, ale Facebook to wciąż numer 1 w social media. Użytkownicy Facebooka to 47% wszystkich użytkowników w sieci – jest ich już ponad 1,4 miliarda. Dla większości firm Facebook to absolutne must have. Co więcej użytkownicy Facebooka w porównaniu do innych mediów społecznościowych są bardzo aktywni. 70% z nich korzysta z Facebooka codziennie, a około 65% oprócz przeglądania zastanych treści sama coś zamieszcza, komentuje lub lajkuje. Dla porównania codziennie z Instagrama korzysta 49% jego użytkowników, z Twittera już tylko 36%.
Wzrasta procent osób w wieku 65 i starszych korzystających z Facebooka – zwłaszcza kobiet.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Facebook zmienia się także pod innymi względami. Zasięg postów organicznych wynosi ostatnio dużo mniej niż 10%. Obecnie nie wystarczy już mieć dobrego contentu, żeby dotrzeć do swoich fanów. Budżet, który wcześniej można było przeznaczyć na jakieś kreatywne akcje, np. konkursy dla fanów, jest obecnie potrzebny na dotarcie z postem do już pozyskanych użytkowników. Mimo tych zmian Facebook nadal pozostaje medium relatywnie tanim, skutecznym dzięki odpowiedniemu targetowaniu i łatwo mierzalnym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Platforma zaczęła bardzo wyraźnie promować video. W związku z tym w wielu firmach widać wyraźny wzrost zainteresowania tą formą komunikacji i częstszym korzystaniu przez nich z YouTube’a.
Rosnąca popularność innych platform
Choć Facebook cieszy się cały czas największą liczbą użytkowników, dużą popularność zdobywają również inne platformy. Dzieję się tak głównie z dwóch powodów. Po pierwsze, firmy, w związku z niskim zasięgiem organicznym i wzrostem kosztów na Facebooku, szukają alternatywnych serwisów. Po drugie z Facebooka odchodzą osoby młode, które nie chcą być tam, gdzie ich rodzice i dlatego wybierają dla siebie inne media społecznościowe. Dobrym przykładem jest tutaj chociażby Snapchat czy Whatsapp.
Jeżeli więc planujesz kampanie skierowaną do młodych osób, weź pod uwagę również inne media społecznościowe, nie tylko Facebooka.
Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedln
Twittera używa ok. 23% dorosłych użytkowników internetu. Jest szczególnie popularny wśród osób młodych. Co ważne ponad 80% z nich aktywnie twittuje na swoich telefonach komórkowych. Wzrasta liczba użytkowników Instagrama i wynosi już 300 milionów osób. Przeważają tutaj głównie kobiety w wieku od 18-29 lat. Codziennie na Instagramie jest umieszczanych 70 milionów zdjęć i filmików. Podobnie jest z Pintererestem, który jednak słabo przyjął się w Polsce. Używa go ok. 28% dorosłych użytkowników sieci, czyli 70 milionów osób, z czego kobiety to aż około 80%. LinkedIn z kolei ma już około 347 milionów zarejestrowanych członków. Platforma jest bardzo popularna zwłaszcza wśród absolwentów szkół wyższych.
Korzystanie z wielu kont, czyli social media matrix
Około 52% użytkowników korzysta z więcej niż jednego konta social media. Aż 79% osób, zarejestrowanych choć na jednej platformie, korzysta z Facebooka.
W Polsce widać tutaj duże znaczenie Instagrama:
Ruch mobile
Stale wzrasta udział ruchu mobilnego. Według raportu Ericcson Mobility Report do 2020 wzrośnie on nawet ośmioktotnie.
Statystyki mówią same za siebie – mobile to coś, w co należy obecnie inwestować.
To oczywiście nie wszystkie trendy, które dało się zauważyć w 2014 roku. Warto pamiętać jeszcze zwłaszcza o wzroście zainteresowania hashtagami, nieustającej popularności selfie, rozwijającym się crowdsourcingu czy wciąż mającej się dobrze blogosferze.
Marta Ławrynkowicz
redaktor/dziennikarz Nowego Marketingu