Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Chcesz dowiedzieć się, co działa w wideo marketingu? Sprawdź, jak zdobyć darmową wejściówkę na IAB HowTo: Highway to Sound & Vision.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Kody kreskowe przechodzą rebranding: dla marek i konsumentów

Kody kreskowe przechodzą rebranding: dla marek i konsumentów
Digitalizacja, rozwój technologii i wzrost świadomości konsumentów zmuszają marki do nowego sposobu komunikacji z klientami. Zmiana dotknęła także tradycyjnych kodów kreskowych, które z wymiaru 1D przechodzą do 2D. Z korzyścią dla marek i konsumentów.
O autorze
3 min czytania 2025-01-27

Kody kreskowe ewoluują. Ta innowacja z lat 70., za którą stoi globalna organizacja GS1, nie odpowiada już na dzisiejsze potrzeby. Czas na nowe kody dwuwymiarowe (2D) od GS1. Otworzą one przed użytkownikami szereg korzyści, których nie dostarczały tradycyjne kody kreskowe.

Kody 2D w handlu do 2027

Znane każdemu, charakterystyczne linie na opakowaniach produktów ustępują miejsca bardziej zaawansowanym technologicznie kodom 2D (kod GS1 QR i GS1 DataMatrix). Mieszczą one więcej informacji i umożliwiają intensywniejszą interakcję z konsumentem. Pozwalają mu np. śledzić pochodzenie produktu i datę ważności, poznać składniki, alergeny, a nawet warunki przechowywania i recyklingu. Wystarczy zeskanować telefonem kod QR od GS1 zamieszczony na opakowaniu.

Możliwości kodów nowej generacji doceniły globalne marki. Coca Cola oznacza nimi swoje wielorazowe butelki, a L’Oréal dzięki nim pomaga konsumentom podejmować świadome decyzje. Procter & Gamble już umieszcza je na swoich produktach, a inne firmy deklarują przejście na nowy standard do końca 2027 roku.

Także w Polsce możliwości kodów 2D wykorzystują już kolejne marki. Nowalijka wprowadziła je na swoich produktach w sieci Żabka, a startup Swapp! oznacza nimi wielorazowe pojemniki wykorzystywane w gastronomii i cateringu. Z kolei Dr. Miele Cosmed Group opracowała cyfrową etykietę 2D, która ułatwia osobom z niepełnosprawnością wzroku używanie produktów chemii gospodarczej.

Więcej informacji dla klientów

Według badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie GS1 Polska w listopadzie 2024 roku, 66% Polaków postrzega siebie jako świadomych konsumentów. Chcą wiedzieć, co kupują, a ponad połowa (55%) regularnie sprawdza informacje na opakowaniach przed zakupem.

Jednocześnie smartfon stał się nieodłącznym elementem procesu zakupowego – w sklepach stacjonarnych korzysta z niego aż 90% ankietowanych. Badanie pokazało też, że 34% respondentów skanowało już QR kody z opakowań produktów, a 56% deklaruje chęć korzystania z tej funkcji, aby uzyskać więcej informacji o artykułach, przede wszystkim o: składzie produktu, aktualnych promocjach, zawartości substancji szkodliwych, sposobie użytkowania oraz producencie.

Z badania wynika również, że 59% badanych dostrzega zalety QR kodów dla konsumentów, a za największe zalety skanowania QR kodów ankietowani uważają:

  • szybki dostęp do informacji (55%),
  • zgromadzenie danych w jednym miejscu (49%),
  • szczegółowe informacje o produkcie (47%),
  • brak potrzeby kontaktu z pracownikiem sklepu (43%).

Jeden kod – wiele możliwości

Kody QR od GS1 wizualnie przypominają standardowe kody QR, które zyskały wśród marketerów popularność dzięki możliwości przekierowania odbiorcy do dedykowanych landing page, treści promocyjnych czy mediów społecznościowych. Jednak różnią się tym, że zawierają m.in. unikatowy numer produktu GTIN (ten, który widnieje pod kodem kreskowym), dzięki czemu oferują znacznie większe możliwości niż tradycyjne kody kreskowe. Poprzez mariaż kodu kreskowego i QR kody nowej generacji stają się dla marek z branży handlowej nieocenionym narzędziem marketingowym.

Kody QR od GS1 pozwalają na dynamiczne zarządzanie informacją, dostosowywanie treści do potrzeb klienta oraz budowanie trwalszych relacji z odbiorcą. Dostarczają konsumentom aktualne, kompleksowe informacje na temat produktu i producenta.

Pod dwuwymiarowym kodem mogą się kryć:

  • instrukcje użytkowania,
  • skład produktu i ewentualne alergeny,
  • zasady utylizacji i recyklingu opakowania,
  • informacje o pochodzeniu składników,
  • informacje o producencie,
  • konkursy i promocje,
  • przepisy kulinarne,
  • porady dotyczące pielęgnacji,
  • recenzje i opinie innych użytkowników,
  • tłumaczenia na wiele języków,
  • certyfikaty i nagrody.

Dzięki pełnym informacjom od producenta klient znajduje odpowiedzi na ważne pytania, m.in.:

  • Czy ten produkt jest zdrowy?
  • Czy ten produkt może mnie uczulić?
  • Czy ten produkt nie jest przeterminowany?
  • Czy ten produkt nie jest wycofany z rynku?
  • Czy ten produkt nadaje się do recyklingu?
  • Czy ten produkt powstał w sposób etyczny i zrównoważony?
  • Czy jest udostępniony kupon promocyjny na ten produkt?

Wszystkie informacje są dostępne dla konsumenta w jednym miejscu. Wystarczy, że zeskanuje kod QR od GS1 za pomocą smartfona. Co więcej, prezentowane dane mogą przybrać różną formę: tekstu, wideo, infografiki, dzięki czemu zwiększają zainteresowanie i zaangażowanie odbiorcy.

Również producenci i sprzedawcy mogą skorzystać na zastosowaniu kodów QR od GS1. „Zaszycie” w kodzie QR takich informacji jak GTIN (numer produktu), data ważności, numer partii czy serii, może zwiększyć efektywność procesów biznesowych. Wiąże się z tym:

  • możliwość śledzenia produktów na każdym etapie łańcucha dostaw,
  • większa kontrola nad datami ważności produktów,
  • możliwość automatycznej przeceny produktów z krótkim terminem ważności,
  • mniejsze marnotrawstwo żywności,
  • możliwość szybkiego wycofania wadliwych produktów,
  • redukcja kosztów druku i produkcji opakowań,
  • ochrona przed podrabianiem,
  • możliwość zbierania danych o konsumentach,
  • szybsza obsługa i większe zadowolenie klientów.

Działanie kodu QR w praktyce

Aby pokazać, jak można efektywnie wykorzystać kody 2D w praktyce, GS1 Polska we współpracy z firmami Sunewmed+ i Migam stworzyła demonstrator kodów 2D. To wzorcowe narzędzie pokazuje, jak kody 2D mogą dostarczać kompleksowych informacji o produktach, angażując nawet osoby wykluczone cyfrowo, np. poprzez wykorzystanie awatara AI języka migowego.

Zobacz na przykładzie jednego z produktów marki Sunewmed+, liftingujących płatków pod oczy, jak w prosty, przejrzysty i interaktywny sposób można przedstawić szczegółowe informacje dla konsumenta. Zeskanuj poniższy kod QR lub wejdź na urządzeniu mobilnym na stronę: Demonstrator 2D.

Korzyści dla wszystkich – podsumowanie

Kody 2D od GS1 przynoszą liczne korzyści wszystkim uczestnikom procesu zakupowego – konsumentom, producentom i sprzedawcom.

Konsumenci zyskują moc sprawczą oraz narzędzie do szybkiej weryfikacji danych o produkcie, co ułatwia im podjęcie świadomej decyzji o zakupie.

Zadowoleni będą również producenci i detaliści. Zwiększy się efektywność łańcucha dostaw, zmniejszy marnotrawstwo, obniżą koszty. Zaangażowany klient może się przełożyć na wyższą sprzedaż w sklepach.

Zastosowanie kodów 2D pozwala producentom na dostarczanie pełnych i rzetelnych wiadomości o produkcie, co zwiększa transparentność i wiarygodność marki. A marketingowcy będą mogli zarządzać treściami o produkcie w czasie rzeczywistym. Czy to nie prawdziwa rewolucja?