Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

Komisja Etyki Public Relations rozpoczyna działalność

Komisja Etyki Public Relations rozpoczyna działalność
Powołana została Komisja Etyki Public Relations, której przewodniczącą została prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska – ekspertka w zakresie etyki i komunikacji z Uniwersytetu Warszawskiego. Celem Komisji jest umacnianie standardów etycznych w branży Public Relations.
O autorze
3 min czytania 2025-05-13

Komisja Etyki Public Relations (KEPR), powstała z inicjatywy Związku Firm Public Relations, będzie nie tylko oceniać zgodności działań PR z obowiązującymi kodeksami etycznymi, lecz także zajmie się szeroko zakrojoną edukacją uczestników rynku. KEPR ma stanowić platformę do propagowania odpowiedzialnych praktyk komunikacyjnych, zgodnych z wartościami profesjonalnego public relations.

– Zanurzenie się w etyce – jej zrozumienie i wdrożenie w codzienne działania – jest warunkiem skuteczności działań public relations. Profesjonalny PR to ten, dla którego etyka zawodowa jest standardem. Etyka zawodowa pozwala realizować cele w sposób rzetelny, uczciwy, prawdziwy i odpowiedzialny – tłumaczy prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska, przewodnicząca KEPR.

Komisja złożona z autorytetów

KEPR będzie działać w oparciu o multidyscyplinarny skład – wśród członków znajdą się przedstawiciele świata nauki, praktycy PR, reprezentanci mediów, biznesu oraz środowiska prawniczego. Wszyscy członkowie Komisji to osoby o nieposzlakowanej opinii, spełniające najwyższe standardy zawodowe. Kadencja Komisji potrwa dwa lata.

Przewodniczącą Prezydium Komisji Etyki Public Relations jest prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek Śliwińska, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Polskiej Akademii Nauk (Komitet Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach), ekspertka Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP); MENTAX SA.

Skład Prezydium tworzą liderzy PR reprezentujący stronę kliencką:

  • Agnieszka Kępińska-Sadowska, Dyrektorka ds. Komunikacji Koporacyjnej w regionie CEE, Haleon, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
  • Małgorzata Mejer, Dyrektorka ds. Komunikacji Korporacyjnej, Procter&Gamble, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
  • Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej, Rzecznika Prasowa Nationale-Nederlanden, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations.

Środowisko naukowe w Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują zaś:

  • prof. dr hab. Ryszard Ławniczak, twórca Katedry Publicystyki Ekonomicznej i Public Relations na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, wieloletni wykładowca na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
  • dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska, doktor habilitowana nauk o zarządzaniu i jakości, socjolog, specjalista public relations, profesor w Katedrze Badań Rynkowych i Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Współpracuje jako badaczka i nauczycielka akademicka ze Szkołą Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego oraz Akademią Górnośląską w Katowicach.

W gronie Prezydium Komisji Etyki Public Relations jest przedstawiciel środowiska prawniczego: Maciej Ślusarek, Partner w Kancelarii Ślusarek, Kubiak, Pieczyk, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations.

Organizacje branżowe oraz media w Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują:

  • Karolina Łuczak, Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzecznika Prasowa Provident, Prezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
  • Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, Prezeska Zarządu Stowarzyszenia Demagog, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,

Związek Firm Public Relations w gronie Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują:

  • dr Eliza Misiecka, doktor nauk humanistycznych, Dyrektorka Generalna Genesis PR, Członkini Rady Związku Firm Public Relations, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
  • dr Łukasz Przybysz, doktor nauk humanistycznych, Doradca ds. Komunikacji Strategicznej w Vision Group Executive Advisors, kierownik studiów na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Członek Rady Związku Firm Public Relations, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
  • Ewelina Puławska, Dyrektorka Zarządzająca Good One PR, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
  • Hanna Waśko, Prezeska Zarządu Big Picture, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations.

Komisja będzie analizować praktyki PR oraz zgłoszone przypadki etyczne w odniesieniu do najważniejszych dokumentów normatywnych, m.in.: Kodeksu Etyki Public Relations, Kodeksu Dobrych Praktyk Public Affairs, Karty Etycznej Public Relations, Karty Deklaracji Sztokholmskiej, Kodeksu Ateńskiego, Kodeksu Lizbońskiego, Karty Rzymskiej oraz innych międzynarodowych i krajowych regulacji branżowych.

Edukacja i budowanie etosu zawodu

Komisja nie ograniczy się wyłącznie do opiniowania – istotnym aspektem jej działalności będzie także edukacja środowiska oraz wspieranie rozwoju świadomości etycznej wśród podmiotów realizujących działania PR. Działania te są szczególnie ważne dziś, kiedy odczuwane są skutki dezinformacji, a także w coraz większym zakresie w praktyce PR stosowane są narzędzia i wytwory sztucznej inteligencji (AI).

Komisja Etyki Public Relations nie będzie też jedynie ciałem opiniotwórczym – jej działania mogą mieć konkretne skutki rynkowe. Po uprawomocnieniu uchwały, Prezydium KEPR może zdecydować o jej przekazaniu odpowiednim instytucjom, takim jak terytorialnie właściwy Rzecznik Konsumentów czy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodatkowo Komisja może rekomendować podmiotom dobrowolne zastosowanie się do stanowiska zawartego w uchwale, a także – w uzasadnionych przypadkach – upublicznić ją poprzez wybrane środki masowego przekazu.

Komisja będzie miała rzeczywisty wpływ na dyskurs wokół jakości i standardów komunikacji. Uchwały KEPR nie tylko oceniają zgodność z etyką PR, ale mogą też skutecznie sygnalizować rynkowi, które praktyki wymagają korekty lub stanowią praktykę naruszającą zasady profesjonalizmu PR. To krok w stronę bardziej odpowiedzialnej i przejrzystej branży – podkreśla prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska.

Nowy standard w odpowiedzialnej komunikacji

Komisja Etyki Public Relations stanie się ważnym głosem w dyskusji o jakości komunikacji, profesjonalizacji rynku oraz odpowiedzialności społecznej podmiotów PR. Organami KEPR będą: Przewodnicząca, Prezydium KEPR, Kolegium Arbitrów oraz Arbiter-Referent, działające w Zespołach Orzekających i Odwoławczych.

Zdjęcia: mat. pras. (fot. Marcin Kmieciński, PAP)

PS KER: Aquapark Fala w Łodzi stosował reklamę dyskryminującą ze względu na wiek