Komisja Etyki Public Relations (KEPR), powstała z inicjatywy Związku Firm Public Relations, będzie nie tylko oceniać zgodności działań PR z obowiązującymi kodeksami etycznymi, lecz także zajmie się szeroko zakrojoną edukacją uczestników rynku. KEPR ma stanowić platformę do propagowania odpowiedzialnych praktyk komunikacyjnych, zgodnych z wartościami profesjonalnego public relations.
– Zanurzenie się w etyce – jej zrozumienie i wdrożenie w codzienne działania – jest warunkiem skuteczności działań public relations. Profesjonalny PR to ten, dla którego etyka zawodowa jest standardem. Etyka zawodowa pozwala realizować cele w sposób rzetelny, uczciwy, prawdziwy i odpowiedzialny – tłumaczy prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska, przewodnicząca KEPR.


Komisja złożona z autorytetów
KEPR będzie działać w oparciu o multidyscyplinarny skład – wśród członków znajdą się przedstawiciele świata nauki, praktycy PR, reprezentanci mediów, biznesu oraz środowiska prawniczego. Wszyscy członkowie Komisji to osoby o nieposzlakowanej opinii, spełniające najwyższe standardy zawodowe. Kadencja Komisji potrwa dwa lata.
Przewodniczącą Prezydium Komisji Etyki Public Relations jest prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek Śliwińska, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Polskiej Akademii Nauk (Komitet Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach), ekspertka Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP); MENTAX SA.
Skład Prezydium tworzą liderzy PR reprezentujący stronę kliencką:
- Agnieszka Kępińska-Sadowska, Dyrektorka ds. Komunikacji Koporacyjnej w regionie CEE, Haleon, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
- Małgorzata Mejer, Dyrektorka ds. Komunikacji Korporacyjnej, Procter&Gamble, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
- Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej, Rzecznika Prasowa Nationale-Nederlanden, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations.
Środowisko naukowe w Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują zaś:
- prof. dr hab. Ryszard Ławniczak, twórca Katedry Publicystyki Ekonomicznej i Public Relations na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, wieloletni wykładowca na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
- dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska, doktor nauk humanistycznych, socjolog, specjalista public relations, wykładowca w Katedrze Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations.
W gronie Prezydium Komisji Etyki Public Relations jest przedstawiciel środowiska prawniczego: Maciej Ślusarek, Partner w Kancelarii Ślusarek, Kubiak, Pieczyk, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations.
Organizacje branżowe oraz media w Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują:
- Karolina Łuczak, Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzecznika Prasowa Provident, Prezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
- Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, Prezeska Zarządu Stowarzyszenia Demagog, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
Związek Firm Public Relations w gronie Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują:
- dr Eliza Misiecka, doktor nauk humanistycznych, Dyrektorka Generalna Genesis PR, Członkini Rady Związku Firm Public Relations, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
- dr Łukasz Przybysz, doktor nauk humanistycznych, Doradca ds. Komunikacji Strategicznej w Vision Group Executive Advisors, kierownik studiów na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Członek Rady Związku Firm Public Relations, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
- Ewelina Puławska, Dyrektorka Zarządzająca Good One PR, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,
- Hanna Waśko, Prezeska Zarządu Big Picture, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations.
Komisja będzie analizować praktyki PR oraz zgłoszone przypadki etyczne w odniesieniu do najważniejszych dokumentów normatywnych, m.in.: Kodeksu Etyki Public Relations, Kodeksu Dobrych Praktyk Public Affairs, Karty Etycznej Public Relations, Karty Deklaracji Sztokholmskiej, Kodeksu Ateńskiego, Kodeksu Lizbońskiego, Karty Rzymskiej oraz innych międzynarodowych i krajowych regulacji branżowych.
Edukacja i budowanie etosu zawodu
Komisja nie ograniczy się wyłącznie do opiniowania – istotnym aspektem jej działalności będzie także edukacja środowiska oraz wspieranie rozwoju świadomości etycznej wśród podmiotów realizujących działania PR. Działania te są szczególnie ważne dziś, kiedy odczuwane są skutki dezinformacji, a także w coraz większym zakresie w praktyce PR stosowane są narzędzia i wytwory sztucznej inteligencji (AI).
Komisja Etyki Public Relations nie będzie też jedynie ciałem opiniotwórczym – jej działania mogą mieć konkretne skutki rynkowe. Po uprawomocnieniu uchwały, Prezydium KEPR może zdecydować o jej przekazaniu odpowiednim instytucjom, takim jak terytorialnie właściwy Rzecznik Konsumentów czy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodatkowo Komisja może rekomendować podmiotom dobrowolne zastosowanie się do stanowiska zawartego w uchwale, a także – w uzasadnionych przypadkach – upublicznić ją poprzez wybrane środki masowego przekazu.
Komisja będzie miała rzeczywisty wpływ na dyskurs wokół jakości i standardów komunikacji. Uchwały KEPR nie tylko oceniają zgodność z etyką PR, ale mogą też skutecznie sygnalizować rynkowi, które praktyki wymagają korekty lub stanowią praktykę naruszającą zasady profesjonalizmu PR. To krok w stronę bardziej odpowiedzialnej i przejrzystej branży – podkreśla prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska.
Nowy standard w odpowiedzialnej komunikacji
Komisja Etyki Public Relations stanie się ważnym głosem w dyskusji o jakości komunikacji, profesjonalizacji rynku oraz odpowiedzialności społecznej podmiotów PR. Organami KEPR będą: Przewodnicząca, Prezydium KEPR, Kolegium Arbitrów oraz Arbiter-Referent, działające w Zespołach Orzekających i Odwoławczych.
Zdjęcia: mat. pras. (fot. Marcin Kmieciński, PAP)