…tym samym umożliwiając klientom swobodne poruszanie się po swojej ofercie. Jak pomaga nam w tym reklama cyfrowa?
To niemal pewne, że wydatki na reklamę cyfrową będą wzrastać z roku na rok, co potwierdzają między innymi statystyki i badania organizacji IAB Polska. Dynamika wzrostu reklamy cyfrowej w 2015 roku wynosiła średnio 20 proc. w skali roku, co oznacza nie tylko wzrost inwestycji, ale co za tym idzie, pośrednio także coraz większą skuteczność takiej reklamy w związku z przenoszeniem się klientów z mediów analogowych do świata mediów cyfrowych. Po raz pierwszy w Europie wydatki reklamowe na Internet przekroczyły wydatki na telewizję.
Zobacz również
Reklama cyfrowa to w dużym uproszczeniu wszelkiego typu formy promocji firm, usług i produktów, do dystrybucji lub emisji których wykorzystuje się media cyfrowe. Głównie będzie to oczywiście internet, ale reklama cyfrowa coraz częściej gości też na urządzeniach mobilnych, może też pojawić się na innego typu nośnikach cyfrowych jak gry wideo czy wieloformatowe ekrany LED. Reklama cyfrowa to przede wszystkim dodatkowe kanały komunikacji z klientami, często bardzo skuteczne i co najważniejsze, łatwo weryfikowalne i mierzalne dzięki specyfice sieci, w której konsumenci, chcąc nie chcąc, będą pozostawiać informacje o sobie. Istotne jest także, że w dobie powszechnej cyfryzacji to internet będzie stawał się coraz popularniejszym medium komunikacji i użytkowania, a co za tym idzie przyciągał coraz więcej potencjalnych klientów. Ulokowanie swojej reklamy w mediach cyfrowych zapewnia firmie wyższą rozpoznawalność i zwiększa szanse na skuteczny marketing potwierdzony zakupem usługi lub produktu. Ponadto, reklama cyfrowa daje przedsiębiorcom możliwość łatwiejszego dotarcia nie tylko do nowych grup klientów, ale także do rynków wschodzących. Preferencje konsumentów poddawane są ciągłej zmianie i nie można być pewnym, że jutro klient będzie chciał tego samego, co dzisiaj, zaserwowanego w ten sam sposób. W dobie gwałtownych przemian to właśnie format reklamy cyfrowej najłatwiej poddaje się adaptacji i modyfikacji do nowych warunków i wymagań klienteli.
Planowanie reklamy on-line od podszewki
Zorganizowane i właściwie zaplanowane kampanie reklamowe mają wielokrotnie znacznie wyższą skuteczność, dlatego nie można bagatelizować roli profesjonalnego planowania i przygotowania kampanii reklamowej online. Początkowym etapem jest wyznaczenie celów kampanii, budżetu i grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć
z komunikatem. Kolejnym jest wybór formatów reklamowych, a tych w sieci jest całe mnóstwo. Od tak klasycznych form jak banner, billboard, przez e-mailing, reklamę natywną, akcje i linki sponsorowane, programy partnerskie, reklamy w wyszukiwarkach po interaktywne formaty angażujące użytkowników jak rich media czy wideo. Nie bez znaczenia jest wybór konkretnego formatu, w czym pomóc mogą specjaliści od reklamy cyfrowej, bo wpływa on na efektywność naszej reklamy. Istotny jest także wybór odpowiedniego czasu i miejsca emisji (portali, stron, mediów społecznościowych etc).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Następnym krokiem jest realizacja zaplanowanej i skoordynowanej kampanii, na zakończenie której należy poddać weryfikacji skuteczność wykorzystanych materiałów i przeprowadzonych działań. Można tego dokonać na wiele sposobów. Po pierwsze oczywistym kryterium świadczącym o skuteczności będzie wskaźnik sprzedaży produktu i usługi czy pozyskania nowych użytkowników w czasie i tuż po zakończeniu kampanii reklamowej. Kolejnym standardowym narzędziem są kwestionariusze i ankiety, które można przeprowadzić na wybranej liczbie odbiorców naszej kampanii reklamowej. Wiele statystyk można również bardzo łatwo stworzyć i zinterpretować dzięki narzędziom trackingowym, służącym do pomiaru aktywności w internecie, czy odpłatnie, korzystając z usług profesjonalnych firm analitycznych. Tutaj liczyć się dla nas mogą różnego rodzaju wskaźniki jak CTR (Click-through-Ratio) czy CR (Conversion Rate), średnia ilość kontaktów internauty z reklamą, współoglądalność reklamy na różnych witrynach, geolokalizacja internautów i tak dalej. W zależności od wyznaczonych celów będziemy przypisywać inną wagę każdemu z tych współczynników. Nie do przecenienia jest więc rola, jaką spełnia obecnie Big Data. Sprawne i zautomatyzowane przetwarzanie tych danych pozwala znacznie usprawnić obsługę klienta i dość szybko wyciągać wnioski z prowadzonej kampanii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Czas na solidną ofertę
Niewątpliwym atutem dobrze przeprowadzonej kampanii jest dotarcie do potencjalnych klientów poprzez wykorzystanie wielu kanałów promocji. Działania marketingowe w sieci muszą więc być w pełni skoordynowane i wielokanałowe. Przykładem takiej aktywności może być tutaj dostęp do bazy wydawców i umiejętne jego wykorzystanie czy realizacja dedykowanych kampanii na urządzenia mobilne, pozwalając tym samym na realizację precyzyjnej geolokalizacji i przyciągnięcie użytkownika do sklepu offline lub online. Wykorzystanie przynajmniej kilku z przywołanych wcześniej mediów cyfrowych pobudza apetyt na sukces, bo wielokanałowe kampanie reklamowe notują coraz wyższą skuteczność i stają się wyznacznikiem profesjonalizmu i nowoczesności.