Westwing Home & Living, lider e-commerce z branży wyposażenia wnętrz, wraz z firmą badawczą PMR, przeprowadził badanie, w którym zapytał Polki korzystające z internetu co najmniej kilka razy w miesiącu, czy i z jakich urządzeń korzystają na poszczególnych etapach zakupów. Niezależnie od etapu procesu zakupowego, największą popularnością cieszy się wśród rodaczek komputer stacjonarny bądź laptop. Polki najchętniej korzystają z nich na etapie porównywania ofert – przyznaje się do tego 80% badanych – oraz podczas poszukiwania inspiracji (77%) i dokonywania płatności (76%).
– Pomimo istotnego wzrostu popularności urządzeń mobilnych oraz mobilnego internetu proces zakupowy pozostaje ciągle zbyt ważnym, a może nawet zbyt ryzykownym działaniem. Polki preferują porównywanie ofert i same zakupy w sieci z zachowaniem komfortu, jaki w ich odczuciu dają komputery stacjonarne i laptopy. Przejście na poziom w pełni mobilnych zakupów wymaga czasu i jeszcze większego zżycia się z urządzeniami mobilnymi – mówi Marcin Rzepka, Partner w PMR.
Zobacz również
Wyniki badania przeprowadzonego przez Westwing Home & Living pokazały, że smartfon największe znaczenie odgrywa na etapie poszukiwania inspiracji oraz sprawdzania statusu zamówienia. Niemal 40% ankietowanych przyznało, że korzysta z telefonu szukając natchnienia przed zakupem, a 42% wykorzystuje go, by pozyskać najświeższe informacje o złożonym zamówieniu. Polki chętnie też sięgają po smartfon, kiedy chcą wystawić opinię po dokonanej transakcji.
– Patrząc na poszczególne etapy procesu zakupowego najwięcej czasu zajmuje nam zazwyczaj szukanie inspiracji. Od momentu, kiedy w naszej głowie rodzi się pomysł do chwili, kiedy przeobraża się on w konkretny przedmiot, który chcemy kupić, trwa intensywny etap poszukiwań. Obecnie czasu wolnego mamy do dyspozycji niewiele, dlatego też natchnienia przed podjęciem decyzji o zakupie szukamy w wolnych chwilach, na przykład w drodze do i z pracy lub w oczekiwaniu na spotkanie. W takich momentach telefon mamy przeważnie pod ręką – mówi Marta Suchodolska, Dyrektor Stylu Westwing.pl.
Jak dowodzą wyniki badania, najmniejszą popularnością cieszą się w Polsce tablety. Polki najchętniej wykorzystują je podczas szukania inspiracji oraz w trakcie porównywania ofert – czyni to 16% badanych.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Polki sporadycznie korzystają z tabletów podczas zakupów, gdyż rzadko są posiadaczkami tych urządzeń. Nadal w opinii wielu osób cena tabletów pozostaje nieadekwatna w stosunku do możliwości, jakie oferują te urządzenia. Natomiast jeśli Polki już je mają, używają ich bardzo chętnie. Większy ekran niż w przypadku smartfona połączony z faktem, że tablet jest urządzeniem mobilnym, ma przełożenie na komfort użytkowania, zwłaszcza podczas zakupów, w których kluczową rolę odgrywa jakość zdjęć – dodaje Marta Suchodolska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie przeprowadziła firma PMR na zlecenie Westwing Home & Living w dniach 3-6 listopada 2015 roku. Dane zebrane zostały metodą CAWI. Sondaż przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1010 pełnoletnich Polek, korzystających z internetu co najmniej kilka razy w miesiącu. Grupa ta stanowi 2/3 populacji kobiet w Polsce.