Do częstego sprawiania radości swoim bliskim poprzez spontaniczne, miłe gesty i upominki zachęca kampania Podaruj przeżycie #bezokazji, która ma też na celu wsparcie Fundacji Mam Marzenie.
Z badania SW Research wynika, że lubimy obdarowywać swoich bliskich prezentami – jedynie 2 proc. z nas nie ma tego w ogóle w zwyczaju. Najczęściej prezenty wręczane są partnerce/partnerowi (71 proc.) lub rodzicom (65 proc.). Ponad połowa badanych wręcza najczęściej prezenty dzieciom (55 proc.), a prawie co dziesiąty ankietowany robi prezenty sobie samemu. Ponad połowa Polaków wskazuje, że średnia kwota, którą wydają na prezent (dla siebie lub dla swoich bliskich) nie przekracza 100 zł. Częściej niż co trzeci ankietowany przeznacza na upominek od 101 do 200 zł. W celu zakupienia prezentu dla bliskich ponad 40 proc. respondentów wybiera sklepy internetowe, a co trzeci – sklepy stacjonarne w galeriach handlowych.
Zobacz również
Prezenty #bezokazji? Tak, ale rzadko
Najpopularniejszą okazją do wręczenia prezentu są dla Polaków urodziny – wskazuje na nie aż 86 proc. respondentów. Większość z nas kupuje upominki także w Święta Bożego Narodzenia (niemal 80 proc. badanych) oraz w dniu imienin (60 proc. ankietowanych). Upominki bez okazji wręcza 38 proc. badanych, jednak prawie połowa z tej grupy robi to tylko raz na kilka miesięcy. Prezentem bez okazji są zwykle kwiaty lub słodycze – pierwszą opcję wybierają najczęściej mężczyźni, a drugą kobiety. Słodycze i kwiaty to także najczęstszy wybór upominku z okazji takich jak: urodziny, imieniny, Wielkanoc czy rocznice, z kolei elektronika i gadżety to najbardziej popularny podarunek bożonarodzeniowy. – Analizując wyniki badania dostrzegliśmy pewien paradoks. Z jednej strony cieszy nas, że dość spora liczba Polaków nie potrzebuje okazji, by podarować upominek swoim bliskim, a jeszcze bardziej satysfakcjonuje fakt, że ponad 60 proc. respondentów uważa, że prezent powinien przede wszystkim spełniać marzenia. Z drugiej strony, Polacy często ograniczają się przy wyborze upominków do tych sztampowych, które niekoniecznie spełniają marzenia bliskich. Jak widać, brakuje nam też spontaniczności – prezent bez okazji wręczamy jedynie raz na kilka miesięcy – mówi Michał Kaleta z firmy Wyjątkowy Prezent, oferującej upominki w formie przeżyć.
Zrób miły gest #bezokazji
Firma Wyjątkowy Prezent od lat zmienia kulturę wręczania prezentów w Polsce, starając się zachęcić Polaków do wręczania upominków, które spełniają marzenia i wiążą się z dużą dozą emocji, wspomnieniami. Firma realizuje kampanię Podaruj przeżycie #bezokazji. Ma ona na celu zachęcenie Polaków do spełniania marzeń i sprawiania nawet drobnych przyjemności swoim bliskim (oraz sobie) nie tylko „od święta”. – Wierzymy, że najbardziej emocjonujące prezenty to te wręczane bez okazji. Nic tak nie cieszy, jak drobny, miły gest ze strony kogoś bliskiego. Należy tu podkreślić, że niekoniecznie chodzi o coś kosztownego, a nawet materialnego. Niespodziewane odwiedziny u babci, wspólny wypad z dziećmi do parku rozrywki, zaproszenie partnerki na romantyczny spacer czy przygotowanie wymyślnej kolacji zapewniają – naszym zdaniem – dużo więcej radości niż najbardziej kosztowny gadżet – dodaje Michał Kaleta z firmy Wyjątkowy Prezent.
W ramach kampanii firma wypuściła cykl filmów prezentujących losy Wyjątkowej Rodzinki wręczającej sobie wzajemnie upominki #bezokazji. Kolejnym etapem kampanii jest Wyzwanie #bezokazji, w którym firma zachęca do wręczenia lub „zrobienia” upominku i sprawienia przyjemności dwóm wybranym osobom w określonym czasie oraz udokumentowania swoich „prezentów” w serwisie Facebook. Obdarowane osoby są następnie nominowane do kontynuowania Wyzwania #bezokazji i zrobienia miłej niespodzianki kolejnym dwóm osobom. – Celem akcji jest – poza szerzeniem idei kampanii – pomoc Fundacji Mam Marzenie, która spełnia marzenia dzieci cierpiących na choroby zagrażające ich życiu. Za każde Wyzwanie opublikowane na Facebooku przekażemy na rzecz Fundacji cegiełkę o wartości 1 zł. Mamy w planach „zebranie” kwoty w wysokości 10 tys. zł – zapowiada Michał Kaleta. Kampanię wspierają działania reklamowe w social media oraz offline – realizowane w punktach sprzedaży Wyjątkowego Prezentu w galeriach rozmieszczonych na terenie całej Polski.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Więcej informacji na temat kampanii Podaruj przeżycie #bezokazji oraz Wyzwania #bezokazji można znaleźć na stronie w zakładce #bezokazji oraz w serwisie Facebook.
Słuchaj podcastu NowyMarketing