Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves jest jedynym na świecie festiwalem sztuki billboardowej, który od 18 lat prezentuje i promuje tę kategorię sztuki publicznej. W ramach festiwalu w przestrzeni miasta Torunia prezentowane są prace artystów z całego świata, poruszające ważne, aktualne tematy. W tym roku na nośnikach, które zwykle wykorzystywane są do prezentacji reklam: billboardach, citylightach i ekranach LED zaprezentowane zostaną prace artystyczne, odnoszące się do tematu przewodniego całej imprezy: „Miłość czy lęk? Jak przestać uciekać i wziąć odpowiedzialność za swój los i losy świata?”.
Jednym z głównych elementów festiwalu jest corocznie organizowany, międzynarodowy konkurs na najlepszą pracę billboardową. Do wystawy konkursowej wybierane są najciekawsze prace, nadesłane przez utalentowanych artystów z całego świata. Prace te są twórczą wypowiedzią artystyczną na temat festiwalowego hasła. Tematy corocznych edycji festiwalu wybierane są w taki sposób, by korespondowały z procesami i zjawiskami społecznymi kształtującymi współczesny, globalny świat. Wyrastają one z głębokiej refleksji o podłożu socjologicznym, psychologicznym, filozoficznym i są wyrazem troski o kształt rzeczywistości, w jakiej żyjemy.
Zobacz również
Ogromne zainteresowanie artystów z całego świata konkursem i festiwalem wskazuje na wielki potencjał, jaki tkwi w idei imprezy oraz w przestrzeni publicznej – miejscu, które służy tu pogłębionej refleksji i komunikacji społecznej. Na tegoroczny konkurs wpłynęło niemal 600 prac, nadesłanych przez 313 artystów z 50 krajów świata. Otrzymaliśmy prace z Chin, Tajwanu, Kuby, Uzbekistanu, USA i wielu innych! Współczesny świat to miejsce pełne zawirowań, wyzwań i zmian.
Zarówno całym społeczeństwom, jak i poszczególnym jednostkom bardzo trudno za tym nadążyć, zrozumieć i tym bardziej odpowiednio na to zareagować. Permanentne przebodźcowanie, nadmiar emocji i wydarzeń powoduje, że zamiast odpowiadać na wyzwania, działać i kreować nowe rozwiązania, wycofujemy się, uciekamy i odczuwamy coraz większy lęk. Ten lęk dodatkowo podsycany jest przez różnych aktorów społecznych np. korporacje, media, polityków, którzy czerpią z tego wielorakie korzyści. Jak długo możemy tak uciekać? Jak działać, nie poddając się lękom? Jak przestać uciekać i wziąć odpowiedzialność za swój los i losy świata? Jak wspólnie zadbać o świat, którego każdy z nas jest częścią? Skąd czerpać energię do działania? Gdzie znaleźć wyciszenie, chwile na wytchnienie i regenerację sił? Jak odnaleźć źródło kreatywnej siły – miłości, która może być antidotum na siły destrukcji i zniszczenia? Współczesny świat kusi nas bardzo wieloma opcjami wyborów, ale każdy wybór ma swoje konsekwencje. Mamy więc wybór – miłość czy lęk?
Jury w składzie:
Perełki i antyperełki moderacji w social mediach [OPINIE]
- Adam Niklewicz (artysta, North Haven, Connecticut, USA)
- Mark Titchner / artysta / Londyn, Wielka Brytania)
- Małgorzata Augustyniak (historyk sztuki, pełnomocnik zarządu AMS SA, Warszawa, Polska)
- Rafał Góralski (artysta, kurator, dyrektor Festiwalu Art Moves, Toruń, Polska)
wyróżniło 8 prac, które zostaną pokazane na billboardach w ramach Festiwalu Art Moves 2025.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Są to prace następujących artystów:
- Goyen Chen – Tajwan
- Lex Drewiński – Polska
- Gabriela Moskal – Polska
- Ege Güllü (The Mamizine) – Belgia
- Wojciech Janicki – Polska
- Łukasz Dukowicz – Polska
- Muzaffar Yulchiboev – Uzbekistan
- Michał Łącki – Polska
Jury za najbardziej interesującą pracę uznało projekt, którego autorem jest Goyen Chen z Tajwanu i właśnie do niego powędruje Główna Nagroda Konkursu w wysokości 6000 PLN.
Goyen Chen (Tajwan) – zwycięzca konkursu
Michał Łącki (Polska) – praca wyróżniona
Muzaffar Yulchiboev (Uzbekistan) – praca wyróżniona
Festiwal rozpocznie się 1 września 2025 w Toruniu, oficjalne otwarcie odbędzie się 5 września.