W opinii specjalistów zajmujących się promocją online konkursy są jednym z najbardziej skutecznych działań marketingowych na serwisach społecznościowych. Nie dziwi więc, że są dość często wykorzystywane w praktyce komunikacyjnej. Przyjęło się uważać, że konkursy angażują uczestników i sprzyjają budowaniu więzi z marką. Jak pokazuje badanie „Marki w serwisach społecznościowych” przeprowadzone przez IIBR, konkursy organizowane na profilach marek na Facebooku trafiają jedynie do około 40% odbiorców.
Co więcej, okazuje się, że sam udział w konkursie nie zawsze jest wydarzeniem angażującym. Jedynie 4% posiadaczy konta na Facebooku potrafiło wskazać (choćby w najogólniejszym sensie, wymieniając kategorię produktową) z jaką marką związany był ostatni konkurs w jakim wzięli udział.
Zobacz również
– Badanie pokazało, że z konkursami na profilach marek jest podobnie jak tzw. ‘dawaniem lajków’. Bardzo często jest to nastrój chwili a odbiorcy koncentrują się bardziej na tym co mogą w konkursie wygrać niż na samej marce – mówi Jarosław Kowalski Client Service Manager w IIBR.
Konkursy nie tylko nie docierają do wszystkich, ale także częściej i łatwiej angażują określone grupy użytkowników. Na Facebooku chętniej biorą w nich udział kobiety, osoby młode (do 34 roku życia), internauci z wykształceniem niższym niż średnie (uczniowie), preferujący tańsze produkty. Rzadziej zaś osoby posiadające zatrudnienie na stałe lub dorywczo. O ile więc marka celuje w młodych odbiorców i jest dostępna cenowo konkurs już na starcie ma premię do angażowania odbiorców. Jeśli jednak grupą docelową są osoby dojrzalsze i lepiej sytuowane istnieje ryzyko, że konkursy zaangażują, ale niekoniecznie osoby targetu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Planując komunikację należy dobrze zaadresować jej przekaz i dobrać mechanizm. Okazuje się, że o ile nie trudno jest wywołać reakcję, to prawdziwym wyzwaniem jest zaangażowanie tych, na których nam zależy – dodaje Jarosław Kowalski Client Service Manager w IIBR.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O projekcie syndykatowym „Marki w serwisach społecznościowych”
Badanie ilościowe zostało zrealizowane metodą CAWI okresie czerwiec-lipiec 2012 na próbie 1200 osób posiadających konto na przynajmniej jednym z następujących serwisów społecznościowych: Facebook, nk.pl, Google+ i Myspace. Wyniki uzyskane na podstawie deklaracji respondentów zostały wzbogacone o twarde dane pochodzące z badania Megapanel PBI/Gemius. Dodatkowo badane zagadnienia zostały pogłębione w części jakościowej, przeprowadzonej w formie badania Bulletin Board Discussion (asynchronicznej dyskusji grupowej w postaci dedykowanego forum dyskusyjnego).