Kosmetyki Społecznego Wpływu to akcja realizowana w ramach projektu „Piękni i empatyczni” przez Fundację Wielogłosu, aby zwrócić uwagę na siłę języka w kształtowaniu społecznych postaw wobec zdrowia psychicznego.
W ramach działań instytucja nawiązała kontakt się z 200 polskimi parlamentarzystami, aby podkreślić znaczenie odpowiedzialnego języka w debacie publicznej. Wśród Kosmetyków Społecznego Wpływu znalazły się m.in. hydrolat na raniące przekonania czy serum aktywujące empatię. Każdy z nich to symboliczna próba zmiany narracji, aby obalić szkodliwe stereotypy i zamiast tego promować życzliwość.
Zobacz również
Jak przekonują pomysłodawcy akcji, język to potężne narzędzie – może być zarówno budulcem mostów zrozumienia, jak i destruktorem społecznych więzi. Słowa takie jak „wariat” czy „psychol” tworzą mur pomiędzy osobami zdrowymi a tymi, które doświadczają problemów psychicznych. Język ma moc kształtowania naszego myślenie i postawy wobec innych ludzi. Zmiana słownictwa może więc mieć realny wpływ na społeczne postrzeganie zdrowia psychicznego.
Hydrolat na raniące przekonania i krem wzmacniający życzliwość
Kosmetyki Społecznego Wpływu to seria produktów z przesłaniem na opakowaniu, które wpływają zarówno na piękno zewnętrzne, jak i na to, co nosimy w środku. W skład serii wchodzą: hydrolat na raniące przekonania – wspomagający oczyszczanie się z toksycznych myśli, serum aktywujące empatię – mające na celu pobudzanie współczucia i otwartości na innych, krem wzmacniający życzliwość – który odżywia życzliwość zarówno wobec siebie, jak i innych oraz płyn do demakijażu stereotypów – mający pomóc w zmywaniu z nas warstw uprzedzeń i zniekształconych przekonań. Produkty te mają przypominać, że słowa ranią, uprzedzenia hamują rozwój, a stereotypy zniekształcają rzeczywistość. Kosmetyki te są dostępne bezpłatnie na stronie internetowej wewnątrz.pl, ponieważ życzliwość i empatia nie mają ceny. Jedna osoba może zamówić jeden kosmetyk z serii.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Język kształtuje rzeczywistość
– Język, którego używają media oraz osoby opiniotwórcze, takie jak politycy, dziennikarze czy choćby influencerzy, ma ogromne znaczenie w kształtowaniu społecznych postaw wobec zdrowia psychicznego. Słowa mają moc zarówno wspierania, jak i krzywdzenia. Negatywne, stygmatyzujące określenia, używane w debacie publicznej, mogą prowadzić do wykluczenia osób doświadczających kryzysów psychicznych, potęgując ich poczucie wstydu i izolacji. Z kolei inkluzywny i wspierający język nie tylko buduje mosty zrozumienia, ale także motywuje do poszukiwania pomocy i sprzyja zdrowieniu. Musimy sobie uświadomić, że wypowiedzi osób publicznych kształtują normy społeczne – dlatego odpowiedzialne podejście do języka może znacząco przyczynić się do obniżenia stygmatyzacji i wzmacniania solidarności społecznej. To szczególnie ważne w kontekście zdrowia psychicznego, ponieważ problemy w tej sferze mogą nieoczekiwanie spotkać każdego z nas lub naszych bliskich – podkreśla Martyna Jarząb, prezes zarządu Fundacji Wielogłosu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampania przekonuje, że słowa, które wybieramy, mają wpływ na sposób, w jaki traktujemy innych oraz na to, jak sami czujemy się w społeczeństwie. Język inkluzywny to krok do stworzenia przestrzeni, w której każdy będzie czuł się zrozumiany i akceptowany. Efekty społeczne mogą być wymierne – zmniejszenie poziomu stygmatyzacji, większe wsparcie dla osób w kryzysie psychicznym, a także większa otwartość na rozmowy dotyczące zdrowia psychicznego.
Kampania społeczna i jej wpływ na język
Motorem do powstania kampanii Kosmetyki Społecznego Wpływu były badania opinii publicznej, które latem 2024 roku zrealizowała Fundacja Wielogłosu. Według nich 75% Polaków używa słów takich jak „schizol”, „psychol”, „świr” czy „wariat” w odniesieniu do osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego. Tyle samo pytanych ma świadomość, że takie słowa ranią, stygmatyzują i mają pejoratywny wydźwięk. Akcja ma również za zadanie podkreślić rolę Asystentów Zdrowienia, czyli osób, które same przeszły przez kryzys psychiczny i teraz pomagają innym.
Kampania #KosmetykiSpołecznegoWpływu jest realizowana w ramach projektu „Piękni i empatyczni”. To inicjatywa, mająca na celu destygmatyzację i zmianę odbioru osób doświadczających kryzysu psychicznego, która została dofinansowana ze środków PFRON w ramach konkursu „Możemy więcej”.
Zdjęcie główne: mat. pras.