Najniższą wartość koszyka, mimo największego wzrostu cen miesiąc do miesiąca, ponownie odnotowano w Auchan, a najwyższą – w sieci Netto. W lipcu najbardziej podrożał szampon do włosów (8,09%) i herbata (5,35%), natomiast pomidory potaniały o 13,44%. Najkorzystniejsze ceny oferowały sklepy typu Cash & Carry, a najdrożej było w kanale e-grocery.
Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 3,1% a w stosunku do poprzedniego miesiąca były wyższe o 0,3%. To najniższy poziom inflacji od wielu miesięcy.
Zobacz również
Ceny w górę. Lipcowy koszyk zakupowy droższy o 3,15 zł
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w lipcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 3,15 zł, czyli 0,99% i wyniosła 319,58 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (6,04%), natomiast największy spadek w sklepach POLOmarket (4,38%). Podobnie jak przed miesiącem, tylko w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy za niego zapłacić 236,39 zł (więcej o 4,15 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 375,37 zł (mniej o 6,13 zł niż w czerwcu br.) Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lipcu 2025 r. wyniosła 138,98 zł i jest ona o 10,28 zł niższa niż w czerwcu br.
Playbook #3: OOH [PREMIERA]
– Wyhamowanie inflacji, widoczne w lipcowych danych GUS, nie oznacza jeszcze realnej poprawy sytuacji dla konsumentów. Choć dynamika cen spada, wciąż mamy do czynienia z podwyżkami w sklepach, co odczuwają klienci przy codziennych zakupach. Wynika to z kilku czynników: rosnących kosztów pracy, transportu i energii, a także wahań cen w rolnictwie, które szczególnie mocno odbijają się na produktach świeżych. W lipcu wyraźnie widać, że żywność i chemia gospodarcza pozostają podatne na skokowe zmiany – herbata czy szampon drożeją, podczas gdy warzywa sezonowe tanieją. Różnice cen pomiędzy najdroższą i najtańszą siecią wynoszące prawie 71 zł pokazują, że konsumenci coraz chętniej porównują oferty i szukają oszczędności, a rywalizacja między kanałami sprzedaży – szczególnie tradycyjnymi i e- grocery – będzie w kolejnych miesiącach narastać. Warto też zwrócić uwagę, że spadająca inflacja bazowa nie przekłada się jeszcze na niższe koszty życia. Rynek FMCG pozostaje w fazie dostosowań i w najbliższym czasie trudno oczekiwać trwałego spadku cen – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Auchan najtańszy mimo największego wzrostu cen
Z lipcowego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, że na szczycie rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 283,59 zł. To wzrost o 16,14 zł, czyli o 6,04% więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 16,36 zł (Makro Cash & Carry) i 22,18 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 354,43 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 305,24 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 378,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy (310,26 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.
Pomidory w dół o 13%, szampon i herbata z wyraźną podwyżką
Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry i Intermarché (94%), Carrefour (91%) i Kaufland (88%). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (68%). Oznacza to, że produkty były łatwiej dostępne w większej liczbie sklepów takich jak Selgros Cash & Carry czy Intermarché, a trudniej było znaleźć je w Dino.
Badanie ASM SFA wykazało, że w lipcu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał szampon do włosów (8,09%) i herbata (5,35%). Natomiast największe obniżki dotyczyły pomidorów (13,44%).
Koszyk zakupowy a szczególne grupy kupujących
W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA znalazła się również analiza koszyków zakupowych przeznaczonych dla konsumentów na różnych etapach ich życia. Sprawdzono, jak zestaw podstawowych produktów niezbędnych do codziennego funkcjonowania różni się w przypadku konsumentów znajdujących się w trzech głównych fazach życia (młodzi bez dzieci, rodziny, puste gniazda).
Dzięki badaniu udało się wytypować 5 koszyków artykułów spożywczych dla różnych grup społeczno – demograficznych (młodzi bez dzieci, młode rodziny, młode puste gniazda, starsze rodziny oraz starsze puste gniazda). Każdy z koszyków zawiera 15 produktów spożywczych istotnych dla każdej grupy kupujących. Dodatkowo wyselekcjonowano koszyk dla dzieci zawierający artykuły spożywcze, które konsumenci starają się posiadać w domu ze względu na obecność dzieci oraz koszyk chemia domowa i kosmetyki, czyli zestaw 10 podstawowych artykułów z tej kategorii, które są kupowane regularnie.