Kreatywność, przedsiębiorczość i innowacyjność – debata rozpoczynająca 8. edycję rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

„Najczęściej używanymi słowami w języku polskim są kreatywność, przedsiębiorczość i innowacyjność.” – tymi słowami rozpoczęła się debata przeprowadzona podczas inauguracji 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie, najstarszego i najbardziej prestiżowego rankingu startupów...
O autorze
3 min czytania 2018-02-28

…i innowacyjnych przedsiębiorstw.

W temacie kreatywności w biznesie, przedsiębiorczości i startupów głos zabrali przedstawiciele korporacji, mediów i organizacji: Dorota Haller (Huawei), Aleksander Naganowski (MasterCard), Piotr Kamiński (Pracodawcy RP), Tomasz Rudolf (The Heart), Andrzej Karasowski (TVN Media), Grzegorz Kiszluk (Brief).

Początki startupów, ich rozwój i wpływ na gospodarkę

Jak zauważył Piotr Kamiński, pierwsza fala startupów w Polce rozpoczęła się w 1989 roku. Wiele firm będących obecnie dużymi korporacjami również rozpoczynała z tego poziomu, często w tzw. „polowych warunkach”. Dzisiejsze czasy dają młodym przedsiębiorcom większe możliwości dzięki dostępowi do nowych technologii, inicjatywom i miejscom wspierającym startupy, takim jak chociażby The Heart. Jak możemy pomóc ich rozwoju? Zdaniem Kamińskiego należałoby znaleźć sposób aby połączyć tych kreatywnych z firmami o ugruntowanej pozycji na rynku, które potrzebują nowych, świeżych pomysłów.

Dorota Heller zaznaczyła, że gospodarka opiera się na małych i średnich przedsiębiorstwach, jednak startupy mają w niej ogromne znacznie. To właśnie ich innowacyjność i kreatywność jest jej motorem napędowym. Mimo to wiele firm może nie być do końca świadoma potencjału jaki drzemie w startupach. Stąd wciąż niewielkie, choć rosnące, zainteresowanie nimi.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Piotr Kamiński nawiązał, że bardzo często jest to kwestią konkretnego systemu decyzyjnego w danej firmie. Zupełnie inaczej wygląda on w firmach nastawionych na realizację wyników lub poszukiwanie nowych rozwiązań, polskich przedsiębiorstwach o ugruntowanej pozycji i firmach o dużych strukturach międzynarodowych. Poza systemem decyzyjnym kolejnym czynnikiem jest to, jak dana firma potrafi zarządzać ryzykiem.

Aleksander Naganowski podkreślał jaki wpływ na wzrost skali biznesu ma odpowiedni dobór partnerów biznesowych. Według niego Polacy wciąż uczą się budowania biznesu w wielkiej skali. Nowe pokolenie musi sprostać wyzwaniu jakim jest odpowiednie budowanie zespołu. Młodzi przedsiębiorcy uczą się tego, aby stawiać na międzynarodowy zespół, myśląc nie tylko o swoim rynku, ale także o rynkach zagranicznych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Do tego odniósł się także Tomasz Rudolf. My, jako Polacy wciąż za dużo myślimy i mówimy o rynku polskim i na nim się koncentrujemy. Spółki, którym się udaje nie myślą w tych kategoriach, myślą szerzej. Firmy, które chcą mieć najbardziej innowacyjny produkt powinny pracować dla najbardziej wymagających klientów na świecie a nie tylko lokalnego rynku.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Potwierdził to również Andrzej Karasowski twierdząc, że patrzymy przez pryzmat rynku polskiego. Polskie startupy zaczynają z reguły od lokalnego rynku, a następnie rozszerzają działalność na rynki zagraniczne. Największy sukces odnoszą z reguły te, które wychodzą na zewnątrz, myśląc o firmie globalnie.

Tomasz Rudolf nawiązując do swojej doświadczeń ze startupami zauważył także, że często przedsiębiorcom nie brak kreatywności a kompetencji. Przez brak mentorów czy odpowiednich funduszy nie mieli możliwości, aby je zdobyć oraz nauczyć się budowy globalnych biznesów. Na pozyskanie tych kompetencji potrzeba czasu, nie można tego nadrobić w kilka lat. Polacy powinni też nauczyć się kreatywności, która umie dostrzegać nie tylko lokalne potrzeby, ale także te globalne, umieć je adresować i tak skalować biznes, aby wygrać z innymi działającymi globalnie firmami. Powinni łączyć kreatywność w tworzeniu rozwiązań i dostrzeganiu globalnych problemów do rozwiązania. Startupy muszą nauczyć się nie tylko je tworzyć ale i skutecznie sprzedawać pod własną marką i skalować swój biznes.

Relacja startup – korporacja

Uczestnicy debaty podkreślali rolę jaką mają duże korporacje w rozwoju i wspieraniu startupów. Andrzej Karasowski nawiązał do działań realizowanych przez TVN Media. Biznes telewizyjny jest biznesem dojrzałym, który ciężko rozwijać. Szansą są tu nowe technologie jak i inwestycje w startupy. TVN zainwestowało do tej pory w Gamellon jak i Beacony.

Zdaniem Tomasza Rudolfa, w ostatnich latach zrobiliśmy duży progres. Świadomość startupów w Polsce wciąż rośnie jak również samo zainteresowanie startupami ze stron korporacji. Jak zauważyła Dorota Heller w Polsce jest wiele firm mających odrębne komórki, które zajmują się wyłącznie szukaniem możliwości współpracy ze startupami z lokalnego rynku. Podkreślała jak dużą szansą dla startupów i firm już istniejących na rynku są rozmowy o innowacyjności w gospodarce oraz takie inicjatywy jak Ranking 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Dla nowych graczy na rynku jest to możliwość dostrzeżenia ich przed duże korporacje, a w efekcie wsparcia ich rozwoju.

Po zakończeniu debaty przyszedł czas na networking. Goście mogli oddać się rozmowie, nawiązywaniu kontaktów i wymianie doświadczeń. Relację z wydarzenia można obejrzeć na Facebooku i stronie.

Kolejnym wydarzeniem, na którym zebrani będą mieli okazję do networkingu i pozyskania inspirującej wiedzy na temat najbardziej spektakularnych efektów współpracy dużych firm z kreatywnymi biznesami oraz start-up’ami będzie spotkanie 6 marca w Sopocie. Wydarzenie ma na celu dialog środowisk regionalnych z reprezentantami korporacji. Będzie to też okazja do spotkania się młodych przedsiębiorczych z doświadczonymi managerami dużych organizacji. Więcej o roadshow w Sopocie znajduje się na stronie.

Partnerami 8. edycji rankingu są: Kulczyk Investments, ING Bank Śląski, MasterCard, Lekam, Oknoplast, Omega Pilzno, SCBP Cieślewicz Bartecki Partnerzy, The Heart.