Ponieważ obraz wart jest tysiąc słów, a ofertę agencji w dużym stopniu determinują roboczogodziny kreacji, mniej mówi się dziś w naszej branży o ChatGPT, a więcej o generatorach obrazów AI typu MidJourney. Kreatywni tworzą w nich kreacje czy też fikcyjne kolaboracje marek, którymi jedni się zachwycają, a drudzy łapią się za głowę, zwracając uwagę na łamanie praw autorskich. Praw, które jeszcze długo będą głównym ogranicznikiem do szerszego stosowania tego typu narzędzi w celach komercyjnych. Dziś przydają się na przykład w tworzeniu storyboardów do spotów TVC, o czym sami mogliśmy się już przekonać.
O ile tematyka zastosowania ChatGPT jest szeroko komentowana, to niewiele mówi się o praktycznym wykorzystaniu narzędzia w naszej branży, w której jedno bywa niezmienne – umiejętność zadawania pytań. Zarówno w trakcie rozmów z konsumentami, researchu, czy w trakcie briefingu z klientem. Nie inaczej jest w obsłudze tego narzędzia. Dla nas jest on ciekawym źródłem inspiracji, przydatnym na wielu etapach pracy. Od początkowego etapu briefu i debriefu, researchu rynku i konkurencji, po ten związany z konkretną grupą docelową, a nawet podczas wykorzystywania go jako pomoc w kilku obszarach dotyczących influencerów.
Zobacz również
Poniżej kilka przykładów, o co warto zapytać ChatGPT i jak praktycznie go wykorzystać, aby zoptymalizować proces od momentu otrzymania briefu, po finalną koncepcję dla klienta.
Nowy brief, nowy klient, nowa marka
Jeśli potrzebujesz szybkiego wprowadzenia w świat marki, zapytaj o to ChatGPT. Nie musisz wertować social mediów, strony www, czy artykułów w branżowych mediach – po prostu zapytaj o to, co najbardziej cię interesuje. Jaka jest historia powstania marki? Z jakimi wartościami jest kojarzona? Jaką renomą cieszy się wśród klientów? Aby sprawdzić, jak to działa, warto poćwiczyć na przykładzie znanych brandów np.: Volvo i Renault. Dowiesz się o słynnym bezpieczeństwie szwedzkiej marki, ale i wysokich kosztach serwisowania. Renault pojawi się w kontekście szybkiej utraty wartości i słabo ocenianej niezawodności w porównaniu do np.: niemieckich marek. ChatGPT możesz również zapytać o to, co na temat marki sądzą branżowi eksperci. Dla przykładu, w kategorii whisky, pytając o poszczególne marki, dowiesz się, jaka jest ich zdaniem jakość w stosunku do ceny. Kolejnym sposobem na szybkie poznanie szczegółów jest pytanie o drabinę korzyści dla konsumentów. Pytając się np.: o konkretny produkt marki, szybko dowiesz się szczegółach od poziomu funkcjonalnego do poziomu wartości osobistych i społecznych.
Rzeczy oczywiste również wymagają odkrycia – stereotypy
Być może nie zdajesz sobie sprawy, że wokół marki klienta lub kategorii, w jakiej funkcjonuje, istnieją stereotypy, których odkrycie jest istotne. ChatGPT może pomóc ci je zwerbalizować. Warto spróbować najpierw na znanych markach i kategoriach. Idąc tropem wcześniejszych przykładów, pytając o stereotypy w kontekście Volvo, dowiesz się, że marka postrzegana jest jako samochód dla starszych panów. W kategorii whisky dowiesz się m.in., że konsumenci często postrzegają ją jako alkohol tylko do degustacji, czy o tym, że wiek whisky jest dla nich jedynym wyznacznikiem jakości. Popytaj o stereotypy w kategorii dań gotowych, a dowiesz się o problemach z postrzeganiem ich jako niezdrowych z wątpliwym składem. W branży wynajmu magazynów ChatGPT poinformuje Cię o przeświadczeniu konsumentów, że taki wynajem wiąże się z długoterminową umową i skomplikowanym procesem.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Nie ma problemu, który nie był już rozwiązany
Załóżmy, że brief, który obecnie trzymasz w rękach dotyczy FMCG i marki w kategorii z trendem spadkowym. Potrzebujesz case’ów. Zatem zapytaj o przykłady nagrodzonych w konkursach kampanii z wybranej kategorii FMCG lub tych, które odwróciły trend spadkowy. Chat sięgnie pamięcią do dawnych czasów i kampanii, które mogą być warte przypomnienia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kiedy liczysz na odrobinę liczb
Potrzebujesz researchu dotyczącego wielkości rynku w wybranej branży, kategorii lub najważniejszych firm i marek, które na nim funkcjonują? Możesz próbować bardzo zróżnicowanych pytań – poproś ChatGPT o spis graczy na danym rynku według wielkości przychodów lub informację jak zmieniała się wielkość rynku w perspektywie kilku lat np.: 2019, 2020 i 2021 (ChatGPT sięga pamięcią do września 2021 r.). Oczywiście wszystko (tak jak i we wcześniejszych przykładach) wymaga weryfikacji źródeł, z których rankingi zostały zaczerpnięte.
Subkultury w czasach nisz
Wyobraź sobie, że chcesz w komunikacji marki pokazać jak bardzo różnorodne potrzeby zaspokaja jej produkt lub usługa. Potrzebujesz szybkiej inspiracji w odnalezieniu ciekawych, ale i realnych przykładów potrzeb. Zapytaj ChatGPT o przykłady subkultur w interesującym Cię przedziale wiekowym. Możesz zapytać o ich krótką charakterystykę, ulubione marki członków tych subkultur lub na co najchętniej oszczędzaliby pieniądze – tym samym, jakie są potrzeby do zaspokojenia na przykład grup takich jak: vegan straight edge, diy, czy fanów retro. Możesz też znaleźć inspiracje do pokazania produktów w nowym świetle, np. ChatGPT proponuje zastosowanie ubrań 4F w grupie osób zainteresowanych survivalem.
Symbolika ma znaczenie
Jeśli poszukujesz inspiracji w pop-kulturze lub szukasz aspektów kulturowych wartych rozważenia, ChatGPT może być ciekawym źródłem inspiracji. Posłużę się prostym przykładem: zadając pytania dotyczące odniesień istotnych do pop-kultury w kontekście np. grupy wiekowej 21-27 lat, ChatGPT najpierw poda ci ogólne kategorie takie jak: filmy, seriale, muzyka, gry, język i wiele więcej. Możesz poprosić go o pogłębienie każdej z tych grup, dzięki czemu poznasz konkretne przykłady dopasowane do kontekstu, w jakim pytasz. Dowiesz się o Stranger Things, Wiedźminie, Tenecie, Cyberpunku czy slangu i zwrotach zaczerpniętych z języka młodych. To oczywisty i banalny przykład, ale możesz próbować mniej oczywistych zapytań, wymieniając mniej oczywiste kryteria.
Segmenty grup docelowych
Załóżmy, że chcesz skierować reklamę elastycznego konta bankowego dla młodych odbiorców, ale chcesz skupić się na kobietach. ChatGPT wymieni przykłady warte rozważenia, na przykład zaangażowane społecznie, aktywne sportowo, podróżujące i odkrywające świat czy pasjonatki różnych dziedzin. Możesz też zapytać, o co w życiu walczą i dzięki temu, w ciekawy sposób poznasz więcej szczegółów o każdej z tych grup.
Analiza konkurencji – od oferty do komunikacji
Choć wiedza ChatGPT kończy się na wrześniu 2021 roku, to może on być świetnym narzędziem wprowadzającym do analizy konkurencji. Pomoże ci w analizie zarówno pod kątem oferty konkurencji, jak i jej komunikacji. Dla przykładu, ChatGPT może opisać ci jak wygląda oferta poszczególnych banków skierowana do młodszych odbiorców, ale również może podać ci przykłady jak tego typu oferty są komunikowane, podając konkretne nazwy kampanii.
Influencerzy?
Oczywiście istnieją narzędzia, dzięki którym możesz filtrować i wybierać influencerów według własnych potrzeb i według kryteriów, które są dla Ciebie istotne, ale ChatGPT również może wyjść z propozycją osób dopasowanych do kampanii, jaką realizujesz. To, co odróżnia ChatGPT od innych narzędzi, to możliwość sprawdzenia czy z danym influencerem lub celebrytą nie wiążą się żadne skandale, afery i kryzysy, które mogą wpłynąć na jego wybór – oczywiście dowiesz na ten moment tylko o tych skandalach, które wydarzyły się do września 2021 roku. 🙂
A co z ideą?
ChatGPT może poznać brief i zadanie, jakie masz wykonać. Oczywiście może też stworzyć dla Ciebie propozycję insightu i idei, ale w tym przypadku nie zastąpi człowieka. Jego propozycja jest warta poznania, bo warto poznać kierunki najbardziej oczywiste. Na pewno jest to przydatne narzędzie w kontekście poznania nowej perspektywy patrzenia na ideę już przez nas przygotowaną. Opisz zadanie, opisz ideę i poproś ChatGPT o podanie jej wad i zalet. Im bardziej szczegółowo ją opiszesz, tym ciekawszych odpowiedzi możesz się spodziewać. Wówczas jest to kolejny punkt widzenia, z którym warto się zderzyć.
Podsumowując: jeśli traktujemy ChatGPT jako źródło inspiracji, odpowiednio użyty – czyli odpowiednio zapytany, dostarcza realnych korzyści dla samej agencji, jak i jej klientów. Szybkość w pozyskiwaniu informacji, w poznawaniu różnych perspektyw, jest imponująca. Dzięki temu sprawniej i łatwiej wchodzimy w markę, brief czy zadanie, co przekłada się na szybsze przejście do prac wymagających kreatywnego łączenia kropek, w których na ten moment ChatGPT nas nie zastąpi.
Oczywiście należy weryfikować informacje pochodzące z tego źródła i należy mieć na uwadze fakt, że odpowiedzi mogą być błędne. Warto zadawać pytania z różnych perspektyw, pytać o źródła, weryfikować je i przede wszystkim, jak już wcześniej wspomniałem, traktować go jako źródło inspiracji, a nie niemylne źródło informacji.