Na Wigilię najchętniej zaprosilibyśmy Kubę Błaszczykowskiego, on też, zdaniem respondentów, najlepiej sprawdziłby się w wojsku. W reklamach biżuterii widzielibyśmy Grzegorza Krychowiaka, a samochodów – Łukasza Piszczka lub Wojciecha Szczęsnego.
Najlepszą koleżankę umówilibyśmy z Kubą Błaszczykowskim lub Robertem Lewandowskim. Im też powierzylibyśmy do opieki dziecko. Wigilijną kolację najchętniej zjedlibyśmy w towarzystwie Kuby Błaszczykowskiego, ale o organizację wieczoru kawalerskiego wolelibyśmy poprosić Roberta Lewandowskiego lub Grzegorza Krychowiaka. Wodzem naczelnym naszej kadry jest selekcjoner Adam Nawałka i to on według badanych miałby największe szanse w teleturnieju Milionerzy. Wizerunek wojownika ma natomiast Kuba Błaszczykowski i to on zdaniem respondentów najlepiej poradziłby sobie w wojsku.
Zobacz również
Popularność polskich reprezentantów i ich kompetencje boiskowe nie przekładają się jednak na zaufanie Polaków we wszystkich sferach. Dwie trzecie badanych nie zagłosowałoby na żadnego z naszych piłkarzy w wyborach prezydenckich. Aż 86 proc. badanych wątpi również w ich zmysł estetyczny i żadnemu nie powierzyłby zaprojektowania domu.
– Zastanawiające jest, że na każde z pytań jedną z najpopularniejszych odpowiedzi było ‘żaden’. To pokazuje, że Polacy jednak nie znają zbyt dobrze reprezentantów, w większości nie kojarzą ich cech indywidualnych. Stąd mamy do czynienia z efektem gwiazdora i wymienianiem Roberta Lewandowskiego i Kuby Błaszczykowskiego przy każdym pytaniu. Choć widać też, że wśród piłkarzy wyrazistymi postaciami są Grzegorz Krychowiak czy Arkadiusz MIlik – komentuje Aleksandra Marciniak, Head of Havas Sports & Entertainment (Havas Media Group).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Lewandowski i długo, długo nikt? Nieprawda!
Wśród osób związanych z kadrą Polski najbardziej popularny jest oczywiście Robert Lewandowski (rozpoznawalność na poziomie 90 proc.). Jednak następni na liście (w kategoriach: „najbardziej kojarzeni z twarzy” oraz „najbardziej kojarzeni z nazwiska”) są… prezes PZPN Zbigniew Boniek oraz selekcjoner Adam Nawałka. Dopiero za nimi uplasowali się kolejni piłkarze: Kuba Błaszczykowski i Wojciech Szczęsny. Co ciekawe, Zbigniew Boniek pod względem rozpoznawalności depcze Lewandowskiemu po piętach (odpowiednio: 90 i 86 proc. w kategorii „najbardziej kojarzeni z twarzy” oraz 89 i 83 proc. w kategorii „najbardziej kojarzeni z nazwiska”). Jeśli chodzi o piłkarzy, których znamy z twarzy, to za wspomnianą piątką plasuje się Kamil Glik. Ale wśród tych kojarzonych z nazwiska dystansuje go Michał Pazdan – Glik w tej klasyfikacji jest jeszcze za Krychowiakiem i Fabiańskim.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W przypadku Roberta Lewandowskiego popularność i sympatia idą w parze – badani wskazują go również jako tego, którego najbardziej lubią (44 proc.). Dalej są Błaszczykowski, Boniek i Nawałka, a pierwszą piątkę zamyka Łukasz Fabiański, wskazywany przez ¼ respondentów. Tego ostatniego nie było w czołówce najbardziej rozpoznawalnych piłkarzy, co oznacza, że ci, którzy go kojarzą, zwykle darzą go sympatią. Najmniejszą sympatię kibiców biorąc pod uwagę trzon naszej kadry budzą Sławomir Peszko i Wojciech Szczęsny (po 16%).
Przesyt aktywnością reklamową reprezentantów
Z reklam zdecydowanie najbardziej kojarzymy Roberta Lewandowskiego (85 proc. respondentów) – co nie jest zaskoczeniem biorąc pod uwagę liczbę kampanii, w których jest obecny. Co drugi badany zaś ze spotów pamięta Kubę Błaszczykowskiego. Natomiast nikogo z polskiej kadry Polacy nie wskazują jako tego, którego częściej chcieliby widzieć w reklamach – odpowiedź „żadnego” wskazało ponad 2/3 respondentów (68 proc.). Jedynie co piąty Polak chętnie jeszcze częściej by widział w reklamach Roberta Lewandowskiego, zaś 37 proc. przyznaje, że tej aktywności już teraz jest za dużo.
Lewandowski zdaniem badanych najbardziej pasuje do reklam odzieży i samochodów. Odzież według respondentów powinni reklamować także Grzegorz Krychowiak i Sławomir Peszko, zaś samochody – Wojciech Szczęsny i Łukasz Piszczek. Adam Nawałka, Kuba Błaszczykowski i Kamil Grosicki sprawdziliby się w reklamach kampanii społecznych. Arkadiusza Milika najchętniej widzielibyśmy w reklamach produktów i usług związanych z turystyką, Kamila Glika – produktów RTV AGD, zaś Łukasza Fabiańskiego – sieci komórkowych. Michał Pazdan powinien występować w reklamach napojów energetycznych, zaś Zbigniew Boniek – być twarzą napojów alkoholowych. Z biżuterią kojarzy nam się natomiast Grzegorz Krychowiak.
Badanie zostało przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment (Havas Media Group) metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 600 osób w wieku 18+.