Statystyki dotyczące odżywiania dzieci mówią same za siebie – 90% dzieci odżywia się nieprawidłowo i aż 1/3 z nich już ma nadwagę, cierpi na otyłość lub z powodu niedożywienia. Co gorsza – coraz więcej polskich dzieci wciąż tyje. Z prowadzonych analiz wynika, że w ciągu ostatnich 30 lat częstość występowania nadwagi i otyłości drastycznie wzrosła. Według badań Światowej Organizacji Zdrowia Polska zbliża się do europejskiej niechlubnej czołówki w kategorii częstości występowania nadwagi i otyłości.
W związku z niepokojącymi wynikami badań Lidl Polska i Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej wspólnie podejmują rękawicę w walce o zdrowe i dłuższe życie Polaków. Synergia działań ma pomóc wskazać klientom jak dokonywać zdrowych wyborów podczas zakupów i zachęcać do aktywności fizycznej.
Zobacz również
– Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie, dlatego tak ważne jest, by Polacy zmieniali swoje nawyki żywieniowe. W codziennym świadomym odżywianiu należy pamiętać o spożywaniu pięciu posiłków dziennie oraz jedzeniu co najmniej 0,5 g warzyw i owoców w ciągu dnia. Ważne jest również ograniczenie spożywania soli i cukru, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę. Mam nadzieję, że nasza współpraca z Lidl Polska sprawi, że Polacy z większą chęcią będą świadomie się odżywiać. Tak, by żyć dłużej i zachować zdrowie jak najdłużej – komentuje prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz, dyrektor Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.
– Lidl Polska przyjął zobowiązanie, że do 2025 roku obniży o 20% ilość dodanej soli i cukru w produktach marek własnych. Wiemy, że mamy duży wpływ na to, co znajduje się w koszykach zakupowych wielu Polaków, dlatego naszym priorytetem jest dostarczanie najlepszych produktów. Czujemy odpowiedzialność, jaka na nas ciąży, dlatego razem z Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej rozpoczynamy kolejny etap współpracy, podczas którego będziemy zachęcać do redukcji soli i cukru w naszej diecie, a także do uprawiania aktywności fizycznej, która przecież znajduje się u podstaw najnowszej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej – informuje Aleksandra Robaszkiewicz, communications manager Lidl Polska.
Zredukowana zawartość dodanych soli i cukru
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Lidl pracuje nad składami produktów marek własnych już od kilku lat by osiągnąć cel, jakim jest redukcja dodanej soli i cukru o 20%. W przypadku obniżania zawartości cukru główny nacisk firma kładzie na artykuły spożywcze, które są spożywane chętnie i w dużych ilościach przez dzieci. Z kolei redukcja soli koncentruje się na grupach artykułów spożywczych, które są spożywane regularnie i stanowią zwykle duży udział dziennego spożycia soli w Polsce. Jak się okazuje znaczną ilość soli przyjmujemy w chlebie i bułkach. Do końca 2019 roku Lidl chce osiągnąć średnią zawartość soli w pieczywie na poziomie 1,00 g/ 100 g, a jeszcze w 2018 roku średnia wynosiła 1,32 g/ 100 g (z tego celu wyłączone są te chleby, bułki oraz precle posypane solą oraz chleby i bułki zawierające składniki bogate w sól jak ser czy oliwki).
Wśród produktów, których skład został opracowany przez Lidl Polska tak, by spełniać nowe założenia w przypadku cukru są to m.in. płatki śniadaniowe, jogurty i napoje jogurtowe, desery, lody, słodkie wypieki, słodkie kremy do smarowania, słodycze dla dzieci, sosy (ketchup, itp.) i dania gotowe. Przykłady mówią same za siebie: Ketchup Junior (Kania) zawiera teraz 25% mniej soli i cukru, jogurt Moje Duo z bananem i płatkami czekoladowymi ma obniżoną zawartość cukru o prawie 17%. Z kolei mniej soli znajdziemy w: chlebie i bułkach, wędlinach, daniach gotowych i pizzach, sosach, zupach, snackach i przekąskach (słone wypieki, chipsy, itp.) – na przykład chleb na maślance ma aż 32% mniej soli w składzie.
Długofalowa współpraca z NCEŻ
Lidl Polska razem z Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej podjęli współpracę, której celem jest uświadamianie Polaków w kwestii zdrowego i świadomego odżywiania. Sieć sklepów wraz z NCEŻ rozpoczęły właśnie kampanię, której tematem przewodnim jest redukcja soli i cukru w codziennej diecie. Firmie Lidl Polska zależy na tym, aby każdy klient znał nową piramidę żywienia i stosował jej zasady w codziennym życiu, dlatego od poniedziałku, 5 sierpnia, w sklepach Lidl przy zakupach za m.in. 60 złotych, zawierających co najmniej jedno warzywo lub owoc, klienci otrzymają magnes z nową Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Zamieszczony w widocznym miejscu magnes – np. na lodówce – może wywołać wśród domowników rozmowy na temat stylu odżywiania, kupowanych produktów oraz zachęcić do wprowadzania zmian w codziennym jadłospisie.