Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm i organizacji, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce.
Dla marki Lidl Polska, tak jak dla całego biznesu, ubiegły rok pełen był wyzwań ze względu na walkę ze skutkami pandemii SARS-Cov-2. W najnowszym podsumowaniu Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazły się Dobre Praktyki CSR realizowane przez Lidl Polska, przede wszystkim te, które wymagały od marki działań skierowanych przeciwko pandemii: bezpieczeństwo zakupów pod kontrolą czy wsparcie Fundacji WOŚP oraz Caritas Polska. Wspomniane zostały także inne, dotychczasowe działania marki w ramach CSR:
Zobacz również
Polityki zakupowe
Lidl Polska przyjął serię polityk zakupowych, będących wieloletnimi zobowiązaniami określającymi zasady zrównoważonego zaopatrywania w surowce (takie jak: kawa, herbata, kakao, olej palmowy, ryby, skorupiaki, warzywa i owoce). W dokumentach wskazane są również wymagania w zakresie zasad uprawy, hodowli, produkcji żywności oraz wiążące deklaracje dotyczące certyfikacji, modyfikacji składów produktów, a także wspierania odpowiedzialnych praktyk rolniczych, uwzględniających wpływ na klimat, stan gleb i wód oraz bioróżnorodność. Celem stosowania polityk zakupowych jest mobilizacja producentów i konkurencji do wdrażania zrównoważonych standardów.
Promowanie polskich dostawców
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Lidl Polska konsekwentnie wspiera rozwój polskich producentów oraz eksport ich produktów na rynki zagraniczne. Ponadto, w ofercie sieci znajduje się kilkaset artykułów z oznaczeniem „Produkt Polski” opracowanym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Są to m.in. warzywa, owoce, nabiał, mięso, a także drób. Pozwala to klientom na łatwe znalezienie artykułów wytworzonych w Polsce i z użyciem polskich surowców. Współpraca z lokalnymi dostawcami stanowi dla firmy priorytet, a także jest podstawą wspólnego sukcesu przedsiębiorstwa i producentów. Zawsze, gdy istnieje możliwość działań z krajowym dostawcą, Lidl Polska stawia na polskie produkty – sprzedaż artykułów spożywczych od polskich producentów stanowi ponad 70% obrotu firmy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
REset Plastic
Jednym z priorytetów Lidl Polska w obszarze wpływu na środowisko jest redukcja plastiku. W ramach swojej strategii REset Plastic (obejmującej pięć obszarów działań: od redukowania i projektowania przez recykling oraz niwelowanie wykorzystania plastiku po innowację, a także edukację), firma dąży do tego, aby w 2025 roku 100% opakowań marek własnych maksymalnie nadawało się do recyklingu, jak również zostało zredukowane zużycie plastiku w opakowaniach produktów marek Lidla do 20%.
Aby to osiągnąć, sieć pracuje nad tym systematycznie od dłuższego czasu. Lidl Polska wprowadził jako pierwszy w branży znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu część z nich rozpakowano z plastikowych opakowań. W sklepach dostępne są również woreczki wielokrotnego użytku, które można wykorzystać zamiast plastikowych „zrywek”. Do asortymentu stale wprowadzane są produkty z przetworzonego plastiku np. woda marki Saguaro w butelce w 100% wykonanej z materiału rPET czy buty Crivit Ocean Bound Plastic, do produkcji których wykorzystano plastik zebrany z terenów przybrzeżnych. Ponadto, Lidl stale współpracuje z dostawcami w celu optymalizacji opakowań produktów oraz redukcji ilości mikroplastiku w artykułach marek własnych.
Rozszerzanie asortymentu o zrównoważone produkty
Marka dba o to, aby produkty w jej sklepach pochodziły ze zrównoważonych źródeł, były wytwarzane z poszanowaniem środowiska i praw pracowniczych oraz wspierały zdrowe nawyki żywieniowe. Artykuły z certyfikatami takimi jak Fair Trade czy UTZ pochodzą z upraw, które nie eksploatują naturalnych zasobów, a także wspierają rozwój lokalnych społeczności. Przez zwiększanie asortymentu bio i wege, sieć buduje nie tylko zdrowe nawyki żywieniowe, ale wpływa też na zmniejszenie śladu węglowego, do którego przyczynia się produkcja mięsa. Lidl skraca również łańcuchy dostaw, oferując produkty od polskich producentów. Dostawcy są zobligowani do przestrzegania surowych norm jakościowych, np. w warzywach i owocach sieć wymaga o 2/3 mniej pozostałości środków ochrony roślin niż pozwalają na to wytyczne UE. Ponadto, sieć w swojej polityce zakupowej „Świadome odżywianie” podjął wieloletnie zobowiązania dotyczące m.in. redukcji soli, cukru czy syropu glukozowo-fruktozowego w produktach marek własnych.
Ciche Godziny
Lidl Polska z myślą o komforcie osób ze spektrum autyzmu, jak i ich rodzin oraz opiekunów, wprowadziła „Ciche Godziny” we wszystkich swoich sklepach w Polsce. Inicjatywa została opracowana we współpracy z Fundacją JiMi. Polega ona na wyciszeniu w wyznaczonych godzinach w sklepach muzyki oraz komunikatów w systemie nagłośnienia. Co więcej, klienci deklarujący, że są osobami ze spektrum autyzmu, bez weryfikacji są obsługiwani poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa.
Lidl Fair Pay
Marka przykłada dużą wagę do równego traktowania swoich pracowników, w tym równości płac – bez względu na płeć – dlatego ustanowił nagrodę Lidl Fair Pay, by w ten sposób wyróżnić te firmy, dla których to zagadnienie jest równie ważne. W corocznym plebiscycie biorą udział podmioty z sektora FMCG, ale również zakłady produkcyjne, farmaceutyczne oraz centra usług wspólnych. Uczestnicy konkursu zostają przebadani pod względem kilku aspektów m.in.: równości wynagrodzeń na tych samych poziomach zaszeregowania, udziału kobiet w kadrze kierowniczej oraz udziału kobiet w zespołach zarządzających. Partnerem merytorycznym nagrody jest Korn Ferry. W 2020 roku odbyła się 2 edycja konkursu, w którym przyznano nagrodę główną i dwa wyróżnienia dla firm, które w widoczny sposób stosują jednakową politykę płacową.
Kampanie promujące less waste
Lidl Polska aktywnie wspiera ideę less waste poprzez stosowanie innowacyjnych rozwiązań. Sieć wdrożyła automatyczny system zamawiania towaru, który bazuje na danych historycznych i uwzględnia prognozy rozwoju rynku. Tym samym, każdy sklep otrzymuje ilość towaru adekwatną do potrzeb klientów. W ograniczaniu marnowania żywności pomaga również program „Kupuję, nie marnuję” polegający na sprzedaży przecenionych, ale wciąż pełnowartościowych produktów ze zbliżającym się końcem terminu przydatności do spożycia. Zainteresowaniem klientów cieszą się także sprzedawane po atrakcyjnej cenie niewymiarowe owoce, np. jabłka. Nadwyżki żywności przekazywane są organizacjom charytatywnym, a odpady organiczne trafiają do recyklingu i biogazowni.
Raz do roku Lidl prowadzi we wszystkich swoich sklepach kampanię przeciwdziałającą marnowaniu żywności. Wspiera również swoich partnerów, np. Federację Polskich Banków Żywności w prowadzeniu programów edukacyjnych dotyczących tego tematu.