Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022
Rok 2022 to okres niesłabnącego rozwoju sektora e-commerce. Na ten rynek na dobre zawitała już sztuczna inteligencja (przede wszystkim w postaci chatbotów, ale nie tylko) i nowe, wygodne rozwiązania ułatwiające zakupy (np. social commerce i aplikacje w modelu SaaS). Czego możemy się spodziewać po nadchodzących miesiącach w handlu online, przede wszystkim jeśli chodzi o m-commerce?
Jak wynika z danych Business Insider*, w Stanach Zjednoczonych m-commerce stanowi już ponad 40% całej sprzedaży online. W Polsce ostatnie duże badania na ten temat przeprowadziła firma Gemius. W ich raporcie „E-commerce w Polsce 2021” znajdujemy informację, że aż 76% polskich konsumentów kupujących online wykorzystuje w tym celu smartfona. Dzisiaj prawdopodobnie ta liczba przekroczyła już próg 80%.
źródło: Gemius, badanie „E-commerce w Polsce 2021”
Te dane wyraźnie wskazują, że handel mobilny stanowi ważny trend na rynku i każdy sklep internetowy, który chce się rozwijać, powinien zadbać o m-klientów w takiej samej mierze, jak o osoby korzystające z komputerów. Co będzie się działo w najbliższym czasie w m-commerce? Warto zwrócić uwagę na trzy kluczowe trendy:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- social commerce,
- rosnąca rola sztucznej inteligencji,
- aplikacje w modelu SaaS (przede wszystkim lojalnościowe).
Social commerce
Kiedy w maju 2020 roku Facebook ogłosił uruchomienie nowej usługi pod nazwą Shops na Facebooku i Instagramie social commerce rozwinęło skrzydła. Obecnie możemy przeglądać produkty i składać zamówienia praktycznie bez konieczności opuszczania danej platformy społecznościowej (choć do poziomu Stanów Zjednoczonych, gdzie można płacić bezpośrednio na Instagramie, jeszcze trochę nam brakuje). Jak wynika z badań przeprowadzonych przez bank Santander w Polsce w 2021 roku, prawie co piąty kupujący czerpie wiedzę na temat oferty sklepów internetowych właśnie z social mediów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
AI w m-commerce
Sztuczna inteligencja znajduje coraz więcej zastosowań w handlu mobilnym. Personalizowane oferty i asystenci klienta (chatboty i voiceboty) to bodaj najpopularniejsze przykłady zastosowań sztucznej inteligencji w tym sektorze. Na popularności zyskują też rozwiązania pokrewne, np. rozszerzona rzeczywistość (AR), która pozwala lepiej zapoznać się z produktem bez konieczności kupowania go. Funkcja AR jest dostępna np. w aplikacji mobilnej sieci Sizeer.
Zastosowanie AR w aplikacji Sizeer
LoyaltyPaaS
Świat IT zna i ceni model SaaS od lat. Jest on szybki, wygodny i nie wymaga dużych inwestycji finansowych, szczególnie na początku, co często stanowiło przeszkodę dla małych firmy. Nic dziwnego, że coraz więcej rozwiązań jest dostępnych w tym modelu – klienci go po prostu cenią. Kwestią czasu było, żeby aplikacje mobilne e-commerce były także udostępniane w ten sposób. Tą drogą poszły już aplikacje lojalnościowe. I właśnie pod określeniem LoyaltyPaaS kryje się produkt stworzony przez Appchance, który umożliwia markom w krótkim czasie wdrożanie aplikacji lojalnościowej z szerokim zakresem funkcjonalności. Oznacza to, że sklep, który chce wdrożyć aplikację lojalnościową, nie musi inwestować w stworzenie całej infrastruktury od zera. Ma dostęp do gotowego rozwiązania, które wymaga jedynie konfiguracji i dostosowania do charakteru marki.
Przykładowe ekrany aplikacji lojalnościowej LPaaS
Aplikacje dostępne w modelu SaaS (Software as a Service) są łatwo konfigurowalne i pozwalają na stworzenie rozbudowanego, dostosowanego do potrzeb danej firmy środowiska, które może obsłużyć nawet zaawansowane programy lojalnościowe. W ramach LoyaltyPaaS, produktu udostępnianego przez softwarehouse Appchance, klienci mają dostęp m.in do:
- wirtualnej karty lojalnościowej (umożliwiającej gromadzenie punktów i wymianę ich na nagrody lub rabaty),
- e-paragonów (bardzo wygodne rozwiązanie, gdy trzeba zwrócić lub wymienić kupiony towar),
- promocji i powiadomień push,
- list zakupowych,
- gazetek promocyjnych,
- a także mapy sklepów stacjonarnych i wielu innych rozwiązań.
W efekcie nawet mniejsze sklepy, które nie mogą sobie pozwolić na tworzenie od zera nowej aplikacji mobilnej, mogą zaoferować swoim klientom w pełni rozwiniętą aplikację lojalnościową, która nie ustępuje rozwiązaniom stosowanym przez liderów rynku. Czas wdrożenia takiej aplikacji jest też znacznie krótszy i zamyka się w kilku tygodniach. Oczywiście aplikacja jest dostosowana do danej marki nie tylko jeśli chodzi o dostępne funkcje, ale także wygląd. Usługa LPaaS jest udostępniana w modelu white label, więc użytkownik wszędzie widzi tylko nazwę i logo znanego sobie sklepu.
E-commerce to sektor, który zawsze był zorientowany na potrzeby użytkowników. Każda nowa usługa i nowe rozwiązanie powstają, aby uczynić zakupy w sieci wygodniejszymi, bezpieczniejszymi lub szybszymi. Omówione tutaj trendy dobrze wpisują się w ten sposób myślenia.
Autor:
Grzegorz Skibiński
CTO Appchance Group Sp.z o.o. – Digital Commerce Experts
Z branżą IT związany od 16 lat. Od ponad 10 lat współtworzy software house Appchance Group Sp.z o.o., specjalizującego się w tworzeniu aplikacji mobilnych dla handlu/e-commerce. Przy tworzeniu i rozwoju aplikacji współpracował z takimi markami jak: x-kom, Apart, Brico Marche, POLOmarket, Sizeer i inne. Jest odpowiedzialny za całą część techniczną pracy zespołu, a także za budowanie ścieżek rozwoju zespołu programistycznego. Nadal chętnie uczestniczy osobiście w projektach, pełniąc rolę nie tylko CTO, ale także project managera, czy też iOS i Flutter developera. Jego pasją jest programowanie, dlatego też wspiera zespół swoją wiedzą programistyczną, którą nieustannie rozwija.
Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022
Artykuł powstał we współpracy z Appchance.