Marketing, PR czy reklama – w której z tych specjalizacji można zarobić najwięcej?

Marketing, PR, reklama mogą na pierwszy rzut oka wydawać się podobnymi obszarami. W praktyce jednak specjaliści z tych dziedzin mają zupełnie różne, chociaż nieraz powiązane ze sobą, obowiązki.
O autorze
2 min czytania 2014-11-05

Różnice pomiędzy tymi obszarami są widoczne także w zakresie wynagrodzeń – wynika z danych serwisu.

W marketingu zarobimy najwięcej

Jak pokazują dane serwisu zarobki.pracuj.pl, najwięcej można zarobić pracując jako marketingowiec. Na szczycie listy najlepiej zarabiających plasuje się Category Manager z przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem w wysokości 6 200 złotych netto. Brand manager zarabia niewiele mniej, przeciętne zarobki na tym stanowisku to 6000 złotych netto miesięcznie. Wśród trzech najlepiej zarabiających stanowisk dla marketingowców znajduje się także Senior Research Executive, z przeciętnym wynagrodzeniem w wysokości 5 500 złotych netto miesięcznie. W obszarze PR najwięcej zadeklarował Starszy Specjalista ds. PR, z przeciętnymi zarobkami 4 480 złotych netto miesięcznie. Zaraz po nim znalazł się Specjalista Public Relations, z przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem w granicach 4 400 zł netto. W pierwszej trójce najlepiej zarabiających PR-owców jest także Specjalista ds. Komunikacji Wewnętrznej z przeciętnym wynagrodzeniem w wysokości 3 840 złotych. W reklamie najwyższe zarobki zadeklarował Senior Graphic Designer z przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem 4 333 złotych netto. Specjalista DTP zarabia przeciętnie 3 200 złotych, a Copywriter 3 100 złotych netto miesięcznie.

Szansa na benefity zależna od specjalizacji

Jak pokazują dane serwisu zarobki.pracuj.pl, świadczenia dodatkowe najczęściej oferowane są marketerom (68 proc. z nich otrzymuje benefity). Zaraz po nich znajdują się PR-owcy – 56 proc. osób pracujących w tym zawodzie deklaruje otrzymywanie benefitów. Najrzadziej z kolei otrzymują je przedstawiciele branży reklamowej (35 proc.).

Najczęściej przyznawanym benefitem jest prywatna opieka medyczna – otrzymuje ją 43 proc. specjalistów od marketingu, 35 proc. pracujących w PR i 16 proc. przedstawicieli reklamy. Na drugim miejscu znalazł się telefon służbowy do celów prywatnych. Możliwość wykonywania rozmów telefonicznych niezwiązanych z pracą najczęściej oferowana jest marketerom (33 proc.), zaraz po nich PR-owcom (22 proc.). Najrzadziej z takiego przywileju mogą korzystać reklamowcy (8 proc.).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najwięcej pracy w… marketingu!

Porównując ilość ofert pracy dla osób zajmujących się marketingiem, PR i reklamą, które pojawiły się na portalu w III kwartale br., najwięcej propozycji skierowanych było do marketingowców – aż 2 639. Najczęściej poszukiwani byli specjaliści od marketingu handlowego. Często poszukiwano również specjalistów do prowadzenia kampanii marketingowych, marketingu internetowego i badań marketingowych. Do osób zajmujących się reklamą skierowanych było 920 ofert, w tym obszarze najczęściej szukano grafików. Najrzadziej poszukiwano PR-owców – w ostatnim kwartale pojawiło się dla nich 186 ofert pracy. 

W odpowiedzi na potrzeby wskazywane przez pracowników, Pracuj.pl stworzył narzędzie, które ułatwia rozmowę z przełożonym o wynagrodzeniu. Serwis umożliwia sprawdzenie, czy nasza pensja jest odpowiednia do zebranego doświadczenia i stanowiska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się