Ponadto przynosi on kluczowe informacje dla marketerów, którzy muszą poruszać się w szybko zmieniającym się krajobrazie, napotykając na swojej drodze wstrząsy społeczne i demograficzne, zmiany regulacyjne i legislacyjne oraz nieokiełznany postęp technologiczny.
A oto 10 trendów, które – według ekspertów Kantara – będą się liczyć w 2025 roku.
Zobacz również
1. Trend „woke” zdecydowanie służy markom
Coraz więcej jest dowodów na to, że działania na rzecz włączania społecznego są potężnym motorem wzrostu marek, jednak marketerzy wciąż nie doceniają korzyści płynących z trendu „woke”. Dane Kantar pokazują, że działania marek na rzecz różnorodności i integracji wpływają na decyzje zakupowe prawie 8 na 10 osób na całym świecie. W przyszłym roku inkluzywność nabierze dla wielu ludzi bardziej osobistego wymiaru i stanie się jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przy wyborze marek.
2. Zagadka spowolnienia wzrostu liczby ludności
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wzrost sprzedaży produktów bazuje na wzroście liczby ludności, jednak globalny wskaźnik wzrostu populacji naszego globu wynosi obecnie poniżej 1%, a według przewidywań spadnie do wartości ujemnej do końca obecnego stulecia. Z punktu widzenia marketerów rodzi to pilną potrzebę zachęcania większej liczby osób do swojej marki i znajdowania nowych przestrzeni, w których można osiągać wzrost.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Generatywna sztuczna inteligencja, czyli bezpieczeństwo ponad wszystko
W 2025 roku ważnym tematem będzie kwestia źródeł danych. Badania Kantar pokazują, że ponad dwie piąte konsumentów nie ufa reklamom generowanym przez sztuczną inteligencję. W miarę postępów w rozwoju sztucznej inteligencji coraz więcej osób będzie naciskać na to, aby korzystanie z niej było przejrzyste. Bez względu na cele stosowania generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w marketingu – np. do podejmowania decyzji inwestycyjnych w oparciu o dane czy też do tworzenia pomysłów i treści – marketerzy będą chcieli mieć pewność, że dane, na których trenowane są modele AI, są godne zaufania, trafne i wiarygodne.
4. Czas na live streaming
Platformy do transmisji na żywo, takie jak Taobao Live, Douyin czy WeChat, docierają do połowy ludności w Chinach, a według niektórych prognoz sprzedaż w transmisjach na żywo do 2026 r. osiągnie pułap 20% całkowitej sprzedaży detalicznej w tym kraju. Reklamy w live streamingu mogą zwiększyć zarówno krótkoterminową chęć zakupu, jak też przywiązanie do marki w dłuższym okresie.
5. Większe wymagania wobec mediów w sieciach detalicznych
Szacuje się, że w 2028 roku w USA nakłady na reklamę w mediach kontrolowanych przez sieci handlu detalicznego (retail media networks) mogą stanowić już niemal jedną czwartą wszystkich wydatków na reklamę medialną w tym kraju. W 2025 r. konieczna będzie otwarta rozmowa o problemach powstrzymujących marketerów przed inwestowaniem w takie media. Niezbędny będzie także lepszy dostęp do danych, co pozwoli na zaspokojenie konkretnych potrzeb w zakresie pomiaru mediów oraz zapewni realne możliwości zwiększania wartości marek.
6. W drodze do reklam w formule „total video”
Według przewidywań Kantar duże inwestycje w reklamę emitowaną w tradycyjnej telewizji będą nadal rozkładać się nie tylko na całe portfolio telewizyjne, lecz także na reklamę w kanałach oferujących treści wideo. Najbardziej zwiększą swoje szanse na sukces ci marketerzy, którzy podejdą do tematu w sposób zniuansowany, testując różne możliwości i wyciągając wnioski, aby odnaleźć właściwy miks reklam w kanałach tradycyjnych oraz na platformach SVOD i AVOD.
7. Media społecznościowe muszą wprowadzać innowacje, aby przyciągnąć uwagę odbiorców
Eksperci Kantar przewidują, że w 2025 r. w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców pojawi się więcej kreatywnych innowacji i elementów teatru wizualnego, np. eksperymentalne ujęcia kamery, cięcia i nowe sposoby opowiadania dobrze znanych historii.
8. Zrównoważony rozwój jako zadanie dla marketingu
Rok 2025 to ważny czas dla ustawodawstwa w zakresie zrównoważonego rozwoju na głównych rynkach świata. Analiza Kantar wskazuje, że dzięki zrównoważonemu rozwojowi wartość 100 największych światowych marek zwiększyła się o 193 mld USD. Znajdując autentyczne sposoby nawiązywania kontaktu z konsumentem, marketerzy będą w stanie osiągać wzrost dzięki inicjatywom wpisującym się w zasady zrównoważonego rozwoju.
9. Marki znajdą drogę do społeczności twórców
Społeczności ściśle zintegrowane wokół twórców mają ogromną moc budowania predyspozycji wobec marek wśród większej liczby osób. Współpraca z twórcami w ramach dwukierunkowej relacji okaże się ważnym czynnikiem dla platform dążących do zwiększenia bazy użytkowników i przychodów z reklam.
10. Rozciąganie granic innowacji
Innowacje będą koniecznością dla dużych marek, które nie mogą łatwo osiągać wzrostu w inny sposób Marki, które będą w stanie znaleźć nową przestrzeń do działania, podwoją swoje szanse na wzrost. Brandy o wysokiej penetracji i dużym prawdopodobieństwie dalszego wzrostu będą mogły na nowo definiować obszar swojego działania i odkrywać nowe źródła przychodów. W 2025 r. marketerzy będą mogli inspirować się markami takimi jak Oreo czy Ferrero, które przesunęły swoje granice dzięki innowacjom.
– W obliczu tak wielu zmian technologicznych i społecznych rok 2025 będzie kluczowym momentem w marketingu. Rozpoznane przez naszych ekspertów trendy wskazują nie tyle na stopniowe przesunięcia, lecz raczej na fundamentalną zmianę w sposobie nawiązywania relacji między markami a konsumentami. Marketerzy, którzy zrozumieją te zmiany, skupią się na strategiach bazujących na danych, stawiając na kreatywność i inkluzywność, będą najlepiej przygotowani na sukces. Nasz raport o trendach marketingowych na rok 2025 daje markom możliwość wcześniejszego zapoznania się z zachodzącymi zmianami, przewidywania przyszłych wyzwań i podejmowania świadomych decyzji, które będą kształtować ich przyszłość – Jane Ostler, EVP of Global Thought Leadership w firmie Kantar.
Pełen raport „Marketing Trends 2025” przeczytasz TUTAJ >>
Zdjęcie główne: mat. pras.
Oprac.: Dominika Mizerska
PS Kantar „Media Reactions 2024″: Marketerzy coraz częściej rezygnują z reklamy w serwisie X [RAPORT]