fot. depositphotos.com
Według nowego badania przeprowadzonego przez Euromonitor, 48% całkowitej wartości zakupów e-commerce to zakupy w ramach elektronicznych platform sprzedażowych (marketplaces). Polacy wybierają marketplaces głównie ze względu na szybką dostawę oraz odpowiednią cenę. Wśród topowych platform znalazły się: Allegro (39%) i Aliexpress (3%)*.
Zobacz również
Sprzedaż detaliczna w Polsce w 2021 roku wyniosła 551 miliardów złotych, z czego 18%, czyli 99 miliardów złotych to zakupy online. Aż 48% całkowitej wartości zakupów online wygenerowały platformy sprzedażowe (marketplaces). W 2020 roku, także ze względu na pandemię, wartość sprzedaży poprzez platformy wzrosła o 63% w porównaniu do 2019 roku, w 2021 roku wzrost ten wyniósł 36%.
Google w najnowszym badaniu przeprowadzonym we współpracy z Euromonitorem sprawdził nawyki zakupowe Polaków związane z platformami sprzedażowymi, a także czynniki, które decydują, czy i który marketplace wybiorą do zakupu danego produktu. Na podstawie ich ostatniego miesiąca zakupów wyróżnione zostały 3 grupy konsumentów:
- klienci elektronicznych platform sprzedażowych;
- klienci sklepów internetowych (ale nie platform sprzedażowych);
- klienci obu kanałów sprzedaży.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Pokolenie, które najczęściej korzysta zarówno z marketplaces, jak i sklepów internetowych, to millenialsi. 62% klientów platform sprzedażowych to osoby z wykształceniem średnim, a 27% – z wyższym. Elektroniczne platformy sprzedażowe wybiera tylko 7% przedstawicieli pokolenia baby boomers, lecz 12% tego pokolenia woli sklepy internetowe. Wśród głównych kategorii produktów w każdej z grup znalazły się: elektronika użytkowa oraz moda – tłumaczy Michał Protasiuk z Google.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kupujemy ubrania oraz drobną elektronikę
Główne kategorie produktów kupowane na platformach sprzedażowych to ubrania (36%) oraz drobna elektronika użytkowa (31%). 27% badanych kupiło w marketplace produkt beauty lub związany ze zdrowiem. Kobiety najchętniej kupują ubrania (44%) i kosmetyki (34%), a mężczyźni – drobną elektronikę użytkową (41%).
Metody płatności – w jaki sposób płacimy za zakupy?
91% kupujących na platformach sprzedażowych (vs 86% klientów sklepów internetowych) twierdzi, że podczas ich ostatniego zakupu opcje płatności były jasno określone. Płatność przelewem bankowym wybiera 34% klientów elektronicznych platform sprzedażowych i 30% klientów sklepów online; płatność kartą płatniczą wybiera 21% klientów marketplaces i 20% klientów sklepów online.
Lokalne ponad globalne
Wsród topowych platform według polskich użytkowników znalazły się: Allegro (39% wartości sprzedaży w 2021 roku), Aliexpress (3%) oraz Empik (1%). Lokalne platformy sprzedażowe (34%) są częściej wybierane głównie ze względu na różne rodzaje dostawy w porównaniu z platformami globalnymi (16%), a także różnorodność opcji płatności (27% vs 11%).
Allegro to lokalny marketplace działający od ponad 20 lat. Jest dobrze znany i cieszy się zaufaniem wśród klientów, a także zajmuje silną pozycję lidera w handlu elektronicznym z 39% wartości sprzedaży w 2021 roku. Duży międzynarodowi konkurenci, tacy jak Amazon, AliExpress i Shopee, odnoszą sukcesy na rynkach międzynarodowych, ale nie działają wystarczająco długo w Polsce i dlatego muszą przebić ofertę Allegro, aby przyciągnąć polskich kupujących i zbudować z nimi dobrą relację – mówi Michał Protasiuk z Google.
Allegro to topowy marketplace zarówno dla osób kupujących na platformach sprzedażowych (aż 72% z nich ocenia pozytywnie Allegro), jak i klientów głównie sklepów internetowych (30% z nich ocenia Allegro najwyżej).
Nowi gracze
Lokalność i dobre zrozumienie polskiego klienta próbują wykorzystać też młodzi gracze na polskim rynku, jak np. nowa platforma Erli.pl, która oferuje sprzedawcom dofinansowanie do kampanii reklamowych oraz obniża koszty prowadzenia własnego marketplace. Jednocześnie także Amazon zintensyfikował działania zmierzające do zaistnienia na polskim rynku.
Wierzymy w to, że inwestując w polskich sprzedawców oraz oferując atrakcyjne stawki naszych usług dajemy szansę obniżyć koszty sprzedaży, co powinno przełożyć się zarówno na wyższe zyski, jak i niższe ceny dla kupujących. Ma to szczególne znaczenie w czasie obecnego kryzysu – mówi Adam Ciesielczyk, prezes i założyciel Erli.pl. – Dowodem na to, że taka strategia działa, jest wzrost sprzedaży na poziomie 355% względem ubiegłego roku.
* Wszystkie zaprezentowane dane pochodzą z badania Euromonitor International “Online marketplaces in the CEE” wykonanego na zlecenie Google. W badaniu, przeprowadzonym w grudniu 2021 wzięło udział 1000 konsumentów z Polski w wieku 18-64 lata.