Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2019 dla marki OKNOPLAST opowiada Magdalena Cedro-Czubaj, dyrektor marketingu Grupy OKNOPLAST.
Największy sukces dla marki OKNOPLAST w 2019 roku
Rok 2019 był dla nas szczególnie ważny, ponieważ OKNOPLAST obchodził swoje 25-lecie. W związku z tym na przestrzeni całego roku prowadziliśmy szereg działań i świętowaliśmy nasz jubileusz pod hasłem przewodnim – TWORZYMY PRZESTRZEŃ. Dlaczego przestrzeń? OKNOPLAST od 25 lat tworzy przestrzeń dla swoich klientów – do bezpiecznego i komfortowego życia, dla pracowników – do rozwoju swoich umiejętności, dla partnerów handlowych – do prowadzenia ich biznesów. W ramach działań jubileuszowych zorganizowaliśmy liczne inicjatywy i eventy, m.in. spotkanie dla pracowników i piknik dla ich rodzin, międzynarodowy zjazd partnerów handlowych, czy kolejne wydarzenie z cyklu Hello OKNOPLAST. Wydaliśmy także raport z podsumowaniem działalności firmy. OKNOPLAST od 25 lat intensywnie działa także na rzecz społeczności lokalnej. Dlatego zgodnie z motywem przewodnim 25-lecia, zobowiązaliśmy się również do zaangażowania w 25 inicjatyw CSR, które dotyczyły między innymi wspierania najmłodszych i młodzieży, a także promocji zdrowia, sportu czy kultury. To był bardzo ważny rok dla naszej firmy i całościowo jego obchody oceniam jako nasz ogromny sukces.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki OKNOPLAST w 2019 roku
Z naszą marką OKNOPLAST jesteśmy obecni na stałe na 13 rynkach europejskich. Niezmiennie dla nas najtrudniejszym wyzwaniem pozostaje budowanie pozycji sprzedażowej i brandu na rynkach zagranicznych. Oczywiście proces ten rozpoczął się już na początku naszej ekspansji, jednak jest on długotrwały i wymaga ciągłych działań, analiz czy implementowania zmian. Markę buduje się latami, a my skupiamy się na tym, aby w przeciwieństwie do znacznej części eksporterów, na stałe zaistnieć w świadomości klientów. Co bardzo ważne, stawiamy na dywersyfikację produktów za granicą. Każdy rynek ma swoją specyfikę, do której dostosowujemy ofertę, jak również działania, w tym te marketingowe. Warto także wspomnieć, że w najbliższym czasie planujemy rozszerzenie działalności na rynek pozaeuropejski, co będzie dla nas z pewnością kolejnym wyzwaniem.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje z 2019 roku
W 2019 r. prowadziliśmy bardzo intensywne działania głównie związane z naszym 25-leciem. Świętowaliśmy jubileusz zarówno z pracownikami, partnerami handlowymi, czy dziennikarzami. Wydaliśmy raport z podsumowaniem 25-lecia OKNOPLAST, zapowiedzieliśmy kolejne akcje CSR, w które się zaangażujemy. W ostatnim czasie zorganizowaliśmy także konkurs wraz z 3 influencerkami. Polegał on na zamieszczaniu na Instagramie zdjęć, będących odpowiedzią na pytanie „Jak wygląda Twoja idealną przestrzeń?”, nawiązując tym samym do hasła przewodniego 25-lecia naszej firmy. Całe obchody 25-lecia były bardzo intensywne, a komunikacja podzielona na różne grupy docelowe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W tym roku poszerzyliśmy także nasze portfolio – wprowadziliśmy do asortymentu bramy garażowe (dotychczas OKNOPLAST oferował okna, drzwi zewnętrzne oraz rolety). Dzięki temu posunięciu możemy oferować klientom komplementarne i spójne produkty dla całego domu. W związku z tym uruchomiliśmy także kampanię wizerunkową. Stworzony przez nas na tę okazję spot, który był transmitowany w telewizji i digitalu, miał na celu przypomnienie naszym klientom, że stale się rozwijamy oraz że pomimo długiej obecności na rynku, wciąż wprowadzamy do swojej oferty nowe, innowacyjne rozwiązania.
Trzecią inicjatywą, o której chciałabym wspomnieć jest akcja zaimplementowana w Stanach Zjednoczonych MORE FEATURES FOR WINDOWS mająca na celu uświadomienie klientów o licznych funkcjonalnościach naszych okien. Chodzi przede wszystkim o zbudowanie rozpoznawalności marki i pokazanie, czym na rynku wyróżniają się okna OKNOPLAST oraz jakie realne korzyści oferują swoim użytkownikom.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 i 2020 roku
Od kilku lat konsekwentnie stawiamy na kanały digital, które pozwalają precyzyjnie targetować komunikację. W przyszłym roku nie planujemy większych zmian w tej kwestii. Będziemy wykorzystywać dotychczasowe narzędzia i kanały, ponieważ sprawdzają się one dobrze. Nadal zamierzamy inwestować w digital, nie zapominając jednak o mediach skierowanych do masowego odbiorcy, takich jak radio czy reklama outdoorowa. Głównie jednak chcielibyśmy rozwijać komunikację w social mediach i rozszerzać współpracę z influencerami.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Zdecydowanie trendem, który mocno będzie się rozwijał, pozostaje nadal ekologia. Ta kwestia jest także coraz mocniej zauważalna w działaniach branży budowlanej. Dla nas w OKNOPLAST ekologia jest także bardzo istotna. Przez 25 lat udało nam się osiągnąć wiele w zakresie kreowania odpowiedzialnej biznesowo i społecznie przedsiębiorczości i ten kierunek będziemy nadal rozwijać. Drugim zauważalnym trendem w naszej branży zdecydowanie jest bezpieczeństwo rozumiane dwutorowo – w kwestii użytkowania, jak również zabezpieczeń, np. antywłamaniowych.
Budżet na działania digitalowe
Struktura naszego budżetu pozostanie podobna i nie planujemy większych zmian w stosunku do 2019 r. Działania digitalowe są dla nas bardzo istotne, więc na pewno ten obszar chcemy rozwijać. Na ten moment jednak nie chcę zdradzać szczegółów.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Ogólnie kondycję branży marketingowej uważam za dobrą. W ostatnich latach widać, że polskie firmy działają w tym zakresie coraz prężniej i stale się rozwijają. W szczególności widać to na przykładzie branży okołobudowlanej. Jeszcze kilka lat temu komunikacja marek reprezentujących ten segment rynku była bardzo techniczna, skupiona na właściwościach i parametrach produktów, co oczywiście jest dla konsumenta bardzo ważne, ale wszystkie te informacje powinny być dla niego przede wszystkim zrozumiałe. Z wieloma materiałami budowlanymi klienci stykają się raz, maksymalnie dwa razy w życiu, gdy urządzają swój dom czy mieszkanie, później zaś cztery kąty swoich dzieci. Z czasem firmy dostrzegły ten aspekt i dziś widzimy tego efekty – ich komunikacja jest znacznie przystępniejsza, wiele z nich mówi do kupujących językiem korzyści. Sami jako OKNOPLAST zdecydowaliśmy się na taką zmianę kilka lat temu, kiedy jeszcze niewiele przedsiębiorstw sektora około budowlanego myślało o zmodyfikowaniu komunikacji marketingowej. Z perspektywy czasu tym bardziej cieszy mnie, że mogliśmy być dobrym przykładem dla innych podmiotów w tym zakresie. Tym samym produkty takie jak okno nie są już nudnym elementem układanki wyposażeniowej domu. Dziś są one częścią ekscytującej opowieści o nowych technologiach, a to wszystko dzięki odpowiednim działaniom komunikacyjnym.
3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok
Z pewnością jest to wspomniany wcześniej rozwój naszej firmy na rynkach zagranicznych, który ściśle wiąże się z dalszym, systematycznym budowaniem marki. Naszą aspiracją jest czołówka najbardziej rozpoznawalnych marek w Europie. Oprócz tego chcielibyśmy skupić się na ekspansji poza Europę, co pozwoli nam stać się globalnym graczem w swojej branży. To z kolei wiąże się także z efektywną komunikacją marketingową w skali globalnej.