MEC wdraża MEC Velocity, technikę modelowania pozwalającą na tworzenie symulacji ścieżek zakupowych i przewidywanie jak zachowa się konsument wobec danej marki w zależności od wpływu różnych czynników rynkowych.
Narzędzie opiera się na modelowaniu wieloagentowym, które prawdopodobnie jako pierwsi zastosowaliśmy w marketingu na taką skalę. Techniki zaczerpnięte z epidemiologii i badań rozprzestrzeniania się zjawisk społecznych wykorzystaliśmy do analizy zachowań pojedynczych konsumentów i tworzenia różnych scenariuszy rozwoju rynku zależnych od zmian, jakie zajdą w umysłach tych ludzi m.in. pod wpływem reklam – mówi Kaja Białowąs, senior research & ROI analyst z Analytics & Insight, współautorka MEC Velocity.
Zobacz również
Narzędzie w dużej mierze koncentruje się na tzw. fazie pasywnej, a więc tym etapie, w którym konsument nie rozważa jeszcze zakupu marki, ale już kształtują się jego preferencje.
– Z naszych badań na różnych rynkach wynika, że ponad 46 proc. ludzi wie jaką markę by kupiło zanim jeszcze odczuje potrzebę jej zakupu. Komunikacja w ostatnich latach jest zaś coraz mocniej skoncentrowana na krótkoterminowych efektach. Tymczasem zbudowanie przez markę przewagi w fazie pasywnej ma ogromny wpływ na to co się wydarzy już w samej fazie zakupowej. Decyduje np. o późniejszej skłonności do porównywania cen – mówi Kaja Białowąs. MEC Velocity, dzięki analizie danych opisujących rzeczywiste zachowania i postawy konsumenckie, pozwala tworzyć scenariusze rynkowe w zależności od zmian, jakie zajdą w tych postawach i zachowaniach m.in. wskutek działań marketingowych.
– Potrafimy ze znacznie większą niż dotąd precyzją stwierdzić nie tylko o ile bardziej konsumenci będą skłonni kupić naszą markę, ale także w kierunku jakiej marki „odpłyną” z największym prawdopodobieństwem w przypadku np. spadku skłonności do rekomendacji – mówi Kaja Białowąs.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Narzędzie MEC Velocity funkcjonowało będzie w ramach projektu Momentum, czyli wprowadzonego przed dwoma laty szerokiego studium consumer journey, które agencja wykorzystuje w planowaniu strategicznym. W ramach Momentum przeanalizowano do tej pory zachowania ponad 200 tys. konsumentów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przypomnijmy, że polski oddział Analytics & Insight jest jednym z czterech światowych centrów badawczych MEC.