Impulsem do podjętych prac była potrzeba prezentowania w badaniu Mediapanel danych na temat użytkowników, którzy, np. poprzez dłuższy czas spędzany na stronach i aplikacjach, wykazują się większym zaangażowaniem w przeglądane treści. Czas taki potrzebny jest na wykonanie konkretnego działania, np. przeczytanie tekstu, obejrzenie materiału wideo, zakup czy skorzystanie z usługi.
Aby zobrazować ideę zaangażowanego użytkownika, analitycy Gemius i PBI zbadali kategorię zakupów online, biorąc pod uwagę czas spędzany w danym serwisie lub aplikacji, ponieważ w tej kategorii ma to duże znaczenie. Na potrzeby analizy przyjęto, że zaangażowany użytkownik w ujęciu miesięcznym to taki, który przynajmniej w jednym dniu w miesiącu spędził w danym kanale mediowym co najmniej minutę. Takie podejście pozwoliło wyeliminować przypadkowy ruch, np. związany z przekierowaniem użytkownika na inną treść niż ta, którą miał zamiar odwiedzić lub związany z kliknięciem w zachęcającą reklamę, po którym internauta szybko opuścił stronę.
Zobacz również
Zestawienie top 10 brandów z kategorii „Zakupy online” za kwiecień 2025 wskazuje, że najliczniejsze grono zaangażowanych użytkowników ma brand Allegro. Na szczególną uwagę zasługuje również brand Vinted, który wprawdzie, pod względem całkowitej liczby RU, plasuje się na 10. miejscu, jednak, jeśli chodzi o udział zaangażowanych użytkowników, osiąga ten sam wynik co Allegro (89%). Daje mu to 5. miejsce w zestawieniu uwzględniającym tylko zaangażowanych użytkowników. Jednocześnie, brand Temu, choć dzierży palmę pierwszeństwa, jeśli chodzi o całkowitą liczbę RU, to po odfiltrowaniu użytkowników spędzających na nim poniżej minuty, spada na 2 pozycję zestawienia. Gdy pod uwagę weźmiemy procentowy udział zaangażowanych użytkowników wśród wszystkich odwiedzających, Temu plasuje się na miejscu 3.

W kategorii „Zakupy online” daje się także dostrzec prawidłowość, zgodnie z którą, korzystanie z treści poprzez aplikacje angażuje znacznie mocniej niż przez stronę www. Stąd wyższe zaangażowanie w przypadku brandów, w skład których wchodzą aplikacje o wysokim zasięgu (Allegro, Vinted, Sinsay, Temu), a niższe w przypadku brandów opartych głównie na ruchu www (np. Empik, ERLI).
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Analiza zaangażowania użytkowników platform zakupowych jest elementem zapowiedzianych w kwietniu tego roku prac, związanych z rozwojem badania Mediapanel. Efektem procesu ma być wdrożenie w interfejsie badania nowego wskaźnika lub wskaźników, które lepiej oddają specyfikę polskiego rynku online, szczególnie w tych sektorach, gdzie ważny jest czas spędzany na stronach lub w aplikacjach. Zaproponowana definicja zaangażowanego użytkownika stanowi punkt wyjścia do dalszych prac, a twórcy badania zapraszają przedstawicieli rynku oraz organizacje branżowe do konsultacji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: mat. prasowe